20 mei 2014

Ontwaken in de polder






























Zondag 18 mei. Om 3.15 uur sta ik naast ons bed vanmorgen, en ik heb nog eens heerlijk geslapen ook de uurtjes daarvoor. Dat was vroeger wel eens anders. Ontwaken in de polder is iets wat ik de afgelopen jaren toch wel gemist heb. Ook nu houden we het weer simpel: Danny vist met de #5 vlieghengel, en karperbol, en ik met de penhengel en een drijvende broodkorst. De struinende tactiek zonder poespas werpt weer zijn vruchten af, een oude spiegel en fraaie schubkarper gaan voor de korst. Ik stop er daarna mee -  nee we gaan niet naar huis, maar naar een andere polder. Gewoon lekker kijken naar de verrichtingen van m'n vismaat met de karperbol. Hier vangt Danny wel zijn karpers, drie stuks zelfs. Ik mag tussendoor ook een poging wagen en vang vandaag mijn eerste karper op de vliegenlat. Gaaf!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



De karper in zijn oervorm zoals de natuur het bedoeld heeft








Maandag 19 mei. Weer een andere polder, en hier zwemmen nog steeds echte 100% wilde/boerenkarpers rond. Veel schuwer dan de vissen waarop we de afgelopen weken gejaagd hebben, en kieskeuriger wat het voedsel betreft. Maar ook vele malen sterker dan de grote en dikke vissen die af en toe het beeldscherm op SddP gevuld hebben de laatste tijd. Beiden vangen we vanavond slechts een karper. De eerste karper is voor mij en deze vis scheurt zonder hapering tijdens het eerste schot met gemak 20 meter nylon door de goed afgestelde slip van de werpmolen. Dan besef je meteen weer waarom vissen op deze echte karpers zo ontzettend mooi is. De karper in zijn oervorm zoals de natuur het bedoeld heeft. Danny maakt de avond compleet met een tweede boerenkarper. Gisterochtend deden we samen het licht aan in de polder, vanavond doen we het uit...

Groeten uit de polders,
Danny & Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooi dat polderwerk, het blijft een uniek landschap. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij de Temming glashengel beoordeelt ten opzichte van de Schreiners waar je de afgelopen weken ook mee gevist hebt. Wat zijn naar jouw idee de plussen en minnen?

Groet,
Bert

Peter Linzell zei

Hoi Bert,

De TT SPECIMEN is een fantastische pen/korsthengel, en doet vis-technisch gezien zeker niet onder voor de FP's.

De afwerking is subliem! Met zijn 1.75 lbs 'zwaarder' dan de FP's waar ik de afgelopen weken mee gevist heb.

Gr,
Peter