29 mei 2014

Geen floatrod maar een oer-Hollandse penhengel


Welkom in...


...de polder!




Hier doe ik het voor



FP Winston 1.25 lbs, ABU Cardinal 44 en Drennan 0,185 mm - breeksterkte 2,75 kg en een waardige tegenstander aan de andere kant van de lijn.




75 cm spieren


Op dit materiaal gevangen een karper om nooit meer te vergeten


Inpakken en wegwezen 


Woensdag 28 mei. Als een kind zo blij ben ik met de Winston Special 1.25 lbs. Deze Winston is speciaal op maat gemaakt, veertig centimeter korter dan het origineel en daardoor beter geschikt voor mijn manier van karpervissen dan de standaard uitvoering. Ik vis voornamelijk met de hengel in mijn hand, en daar vond ik de Winston Special Long en Special Medium, die ik in het verleden in mijn bezit heb gehad, minder geschikt voor. De ingekorte Winston doet sterk denken aan de gele Winston 355 die ik kortstondig mocht gebruiken van John van Gameren. Ondanks de natte bedoening kriebelde het vanavond en ben ik (zeker achteraf gezien) blij dat ik toch voor een paar uurtjes de polder heb opgezocht.

Groeten,
Peter


8 opmerkingen:

Unknown zei

Mooie "gras" boerenkarpers Peter :-) Je heb je nieuwe hengel al ingewijd zie ik! Veel plezier ermee.

Gr., Björn

Anoniem zei

Hallo Peter wat een prachtige oer hollandse boerenkarper. Wat een vis. gaaf zo met je nieuwe hengel. Het laat me ook niet los mijn eerste boeren karpers bij en met jou gevangen. Wat waren die al sterk. deze is nog een stuk groter dus ik weet wat je heb meegemaakt. Kicken. Tot snel broer.

Marcel zei

Hey Peter,

Het wordt toch eens tijd voor een onthaakmat , je blog wordt veel bezocht en gezien jou inbreng in de visserij moet je absoluut een voorbeeld zijn en daar hoort een mat nu eenmaal bij. En of je dan in de polder vist of ergens anders het is van deze tijd en je mag zeker zuinig zijn op je boerenkarpers hoor.

Groeten Marcel

Anoniem zei

Marcel,

Ik vind je reactie over de onthaakmat best betuttelend naar iemand met zoveel viservaring. Peter vist in de polder en zoals je ziet liggen de karpers in hoog sappig gras (nog beter dan een onthaakmat)!

Martin

Dale Neijzing zei

Mooie vissen, Peter!!! Gevangen op een prachtige hengel...

Ok, voor wat betreft dat eeuwige gezeur omtrent een onthaakmat;

Mensen die gaan zeuren om een onthaakmat, bij het zien van deze foto's, slaan de plank volledig mis. Zij zijn doorgeslagen. Doorgeslagen in de verzorgings woede.Citaat; ' ...van deze tijd..'

Dat betekent dus het volgen van de mode'...

Een beetje zichzelf respecterend mens kan heeeel goed nadenken. Daar heb je de 'mode' niet voor nodig..

Groet,
Dale Neijzing

Anoniem zei

Echt he er is altijd wat te ouwe.. een onthakingsmat pfff. Lui die daar over zagen lopen in de winter te snoeken met pluggen met mega dreggen. De bijvangst in dit geval snoek word echt niet zo behandeld als de karper. Ik heb bij deze visserij ook nooit een onthaakmatje gezien. Mensen gebruik gewoon je gezonde verstand en behandel iedere vis met respect,dan ben je een sportvisser. Nat gras is mischien nog wel beter dan een onthakings mat. Ben het er wel mee eens als je in de betonpolder vist,waar geen gras of andere zachte natte ondergrond is een mat wel handig is.Maar zoals ik zei gezond verstand en de vis behandelen met respect doet een hoop. MVG John.

Peter Linzell zei

Bedankt mannen

Hoi Björn, jij bent ook lekker bezig las (en zag) ik op jouw blog!

----------------------------------------------

Hoi Marcel, ik begrijp de boodschap hoor! Respect. En waar nodig gebruik ik zeker een onthaakmat. Als (pen)visser ben ik sowieso niet van deze tijd... Vissen zonder electronica, tent en met maar een hengel, dat kan toch echt niet meer in 2014. ;-)

-----------------------------------------------

Martin thanks, en vooral blijven genieten van het vissen en al het leuke daar omheen!

------------------------------------------------

Dale, ik lees nog altijd met veel plezier mee op jouw blog. Zoals je leest/ziet vis ik weer letterlijk als vanouds op karper. Het gevoel is weer 100% terug.

------------------------------------------------

John (broer), wij blijven lekker vissen!

-------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

De reacties modereren functie heb ik uitgezet - laten we het samen netjes houden.

Groeten,
Peter