12 aug 2013

Kikkervissen




Woensdag 7 augustus. Bij het woordje kikker moet ik meteen denken aan sloten vol groen, schepnetjes en een oude witte emmer. Struinend langs de slootjes werd zo een groot deel van de zomervakantie in Broek in Waterland doorgebracht. Slierten groen, salamanders, driedoornige en tiendoornige stekelbaarsjes en vooral ook kikkers kregen de witte emmer als tijdelijke woning. Later werd dat een oud aquarium, waar ik veel van leerde door de uit de sloot afkomstige bewoners te observeren. Bij het vorderen van de jaren maakte het netje plaats voor de hengel, en waartoe dat geleid heeft is de lezers van SddP ondertussen wel duidelijk geworden.




Dat ik op mijn 45e opnieuw met kikkers bezig ben in de zomervakantie is dan ook geen toeval. Nieuw in de kunstaasdoos is de River2Sea Diver Frog, die ik onlangs in de winkel van Ton Temming in Utrecht gevangen heb. Deze groene vriend weegt volgens de verpakking 1 OZ  = 28 gram, maar blijkt na weging bijna vijf gram lichter te zijn. Hoe dan ook, de Diver Frog kan uitstekend gevist worden op de Delta 2.





Opvallend aan deze kikker is dat ermee aan de oppervlakte maar ook net daaronder gevist kan worden. Geef een haal met de hengel en de kikker duikt met een grote plop naar beneden. Tikjes vanuit de top van de hengel laten hem onder water zwemmen alsof het een echte kikker is. Het is het meest levensechte stuk kunstaas waarmee ik tot nu toe gevist heb. De harde kunststof body van de kikker is tooth proof en de poten zijn indien nodig zelf gemakkelijk te vervangen. Als extraatje worden bij de Diver Frog reservepoten geleverd, en een hulpmiddel om ze te monteren.








Dat mooi en bijna levensecht kunstaas niet altijd de uitwerking op roofvis heeft waar je als visser op hoopt heb ik door de jaren heen ervaren. Ook daarin is de Diver Frog een uitzondering: die maakt waar wat er op de verpakking beloofd wordt.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: