3 sep 2012

Een nieuw lepeltje!




Zondag 2 september. Uitslapen, gezellig ontbijten met z'n vijven en niet de hele zondag (en dat begint bij mij al op zaterdagavond) bezig zijn met vissen, geeft rust na een voor ons gezin hele hectische periode. Maar rond 16.30 uur begint het toch echt te kriebelen. 'Tot 19.00 uur en niet later', beloof ik Francine, die zoals altijd niet moeilijk doet als ik toch echt even naar de waterkant moet.

Bij Traditional hengelsport heb ik afgelopen donderdag een nieuw lepeltje meegenomen. Het doet me wat de vorm betreft een beetje denken aan de Heinz lepels waarmee ik vroeger gevist heb, alleen is het Traditional lepeltje smaller aan de voorkant dan de Heinz lepels.

Dat lepeltje ligt boven, en ik denk dat het goed gevist kan worden op The Artist, waarop ik ook uitstekend met de middelste maat Pelikaan lepeltjes kan vissen. Een Shimano Symetre 500FJ maakt de set compleet, en voor de zekerheid neem ik ook nog twee Pelikaan lepels mee.

De laatste keer dat Raimond hier was hebben we samen met spinnertjes op baars gevist. Tot drie keer toe zagen we toen een grote baars mijn spinnertje volgen. Wat had ik die graag op The Edge gevangen, maar de gesteepte rover trapte niet in mijn spinnertje. Twee uurtjes, meer heb ik ook niet nodig om dat slootje (dat grotendeels onder bomen doorloopt) eens op mijn gemak met de lepel uit te vissen.

Op naar de waterkant, want ik wil nu echt weten hoe het nieuwe Traditional lepeltje het doet. Nou, die laat zich prima werpen en binnen vissen aan de driegrammer. Het is ook  heel goed te vissen in het ondiepe slootje, en dat is mooi. Ideaal voor de polder dus. Helaas blijft het in eerste instantie stil, op wat volgende mini baarsjes na.






Ik krijg mijn eerste aanbeet waar het slootje eindigt in iets wat aan een meertje doet denken. Even denk ik aan een snoekje, maar het is een baars! Niet de baars waarvoor ik kwam, maar deze mag er ook wezen.







Dat hier naast baars ook snoek zwemt wist ik natuurlijk al. Een voor dit slootje fraai exemplaar gaat vol voor het lepeltje. Top!





Daarna ga ik terug naar het gedeelte onder de bomen en vang daar alsnog een aantal mini baarsjes. Helaas komt daarna mijn enige exemplaar van het nieuwe lepeltje in een over het water hangende tak terecht. Daar hangt hij nu nog steeds.









Stoppen, of toch nog even 10 minuten met de Pelikaan lepel proberen? Gelukkig kies ik voor het laatste. Precies op de plek waar Raimond en ik de grote baars zagen volgen is het nu wel bonk en hangen. Dit is hem, ik weet het zeker. 32 cm geeft het meetlint aan. Yes!

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Remco zei

Ikzelf vis nooit meer met dreggen en liever ook geen weerhaken vraag me af waarom je niet met een enkele haak of fleur op zo'n smalle lepel vist..de actie is dan vaak wel nog beter.

Peter Linzell zei

Hallo Remco,

Zonder haak kan ook...geen enkele vis is erbij gebaat om gevangen te worden met wat voor haak dan ook!

In de maanden april en mei heb ik met enkele haken achter mijn lepeltjes gevist op forel.

Groeten,
Peter

Remco zei

Ik bedoel meer dat ikzelf heb gemerkt dat met of zonder dreg niet echt uit lijkt te maken qua missers en lossers in ieder geval met spinners.
Ben erg benieuwd of het met lepels wel of niet uitmaakt. Op mijn minilepeltjes in ieder geval niet.De haak steekt hoe dan ook goed uit.
Met dreggen heb ik vaak "gedoe" voor de vis vandaar mijn voorkeur.

Peter Linzell zei

Hoi Remco,

Met een enkele haak achter de lepel mis je meer aanbeten dan met een dreg. Ook los je meer vis tijdens de dril. Dat heb ik ervaren tijdens het vissen met (enkele haak en dreg) lepels op forel in Baggelhuizen.

Een lepel is een heel ander stuk kunstaas dan een spinner.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Mooi verslag weer , en nog mooier dat je "de baars " gevangen hebt ! de aanhouder wint :)TOP !
groeten Raimond

Anoniem zei

Hallo Peter,

Weer een mooi verslag met de klasse foto's.

Maar goed dat baarzen een beetje hebberig zijn.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei

Hoi Raimond en Gerrit,

Thanks!

Groeten,
Peter