18 sep 2012

Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats




Zondag 16 september. Het is alweer een jaar geleden dat mijn zoektocht naar de ideale streamerhengel begon. Nu de de R van streamer weer in de maand zit, is een 100% streamer visdag natuurlijk onvermijdelijk.   ;-)

Wat begon met een simpele VGS Tubefly heeft een jaar later geresulteerd in een enorme verzameling bont en veren. Niet alleen made by John van Gameren, ook Gerrit Elbertse heeft daar zijn steentje aan bijgedragen.

De Mosquito LV serie heeft zich voor het vissen met streamers op snoek in het afgelopen jaar bewezen in de polders maar ook langs vele stadswatertjes. Vanaf de 0LV voor kleine streamertjes tot de 3LV voor halve kippen en complete cavia's. Top!

Als struinende visser wil ik natuurlijk zo min mogelijk materiaal meenemen maar minimaal twee spinhengels in de auto is bijna onvermijdelijk op een lange visdag waarbij ontzettend veel verschillend water wordt uitgevist. Vandaag ga ik op pad met Raimond, een uitgelezen mogelijkheid om met de Spirit of Amsterdam te vissen naast zijn Mosquito 0LV en de standaard Mosquito 3. Uiteraard met streamers!

In de ochtend en vroege middag worden de Spirit of Amsterdam en de Mosquito 3 met elkaar vergeleken. Dat begint al naast de auto als beide hengels uit het foudraal gehaald worden. Op het eerste gezicht is het verschil een gedeelde rubberkurk greep met reelringen en een volkurken greep met reelringen. Ook de geleideogen verschillen, Fuji Sic tegenover REC Nickel Titanium geleideogen. Maar dat is puur de afbouw van beide spinhengels.

De Spirit of Amsterdam is 15 cm langer dan de Mosquito 3, de diameter is dunner, maar de wanddikte van de blank van de Spirit is dikker. Dat zie je niet, maar voel je wel. De Spirit of Amsterdam is zwaarder en een stuk minder strak dan de Mosquito 3. Dat dat laatste een voordeel is met het vissen met streamers is vandaag gebleken. Vooral de streamers gemaakt van veren lieten zich beter werpen, maar vooral ook naar binnen vissen op de Spirit. Voor wie toch graag een Mosquito wil (en wie wil dat nou niet!): voor de grote streamers raad ik uit eigen ervaring de langere Mosquito 3LV aan.

De Spirit wordt voorzien van een Shimano Rarenium 1000 FA met daarop gespoeld 0,08 mm Nanofil, de Mosquito 3 met een 2500 Rarenium en 0,10 mm Nanofil. Naast elkaar vissen we afwisselend met de nieuwe roze VGS streamer, de Suikerspin, de Parkiet, en de SddP dubbele zonkerstaart streamer. Aan het eind van de ochtend vissen we om het verschil echt goed te vergelijken met elkaars hengels.






Drie verschillende polders worden bestookt met veren en bont. De snoek is los vandaag, in de eerste polder zien en horen we ze zelfs jagen, en over aanbeten en volgers en missers hebben we ook niet te klagen. Binnen tweehonderd meter worden er op de Spirit en de nieuwe roze VGS streamer twee snoekjes bijgeschreven aan deze visdag.








Niet veel later is het dan echt goed raak. Een snoek die zeker richting de negentig centimeter moet zijn geeft flink vuurwerk op de Spirit. 'Maak maar wat foto's van de dril Raimond', zeg ik. Dat had ik misschien niet moeten doen, want op het laatste moment schiet de al uitgedrilde snoek los...  Nou ja, we hebben in ieder geval de foto's nog. ;-)








Hazenleger








In de tweede polder is het eigenlijk niet anders dan in de eerste. De snoek heeft er zin in! Op grote streamers missen we beiden een aantal aanbeten, maar waar Raimond gedwongen is om met grote streamers door te vissen kan ik op de Spirit wel met kleinere streamertjes vissen. Dat werkt, want in de tweede polder worden er op de Spirit nog twee snoeken bijgeschreven.

In de derde polder zijn de snoeken niet actief, en moet alles uit de kast gehaald worden. Op de VGS suikerspin mist Raimond tot twee keer toe een snoek. De haak zetten met de harde Mosquito 3 met groot maar wel heel licht kunstaas blijkt niet gemakkelijk. Keer op keer schampt de haak slechts de harde snoekenbek. Verderop in het weiland gebeurt hetzelfde bij Raimond. Deze keer mist hij een snoek tot drie keer toe.




De eerste aanbeet op de Spirit en een Parkiet streamer in deze polder is het wel raak.

We wisselen van hengels en meteen voelen we beiden het verschil. Raimond roept na nog geen drie worpen met de Spirit, 'die ga ik bestellen bij Cor'. En waar de Parkiet streamer precies wegzetten voor mij net nog een peulenschil was moet ik nu echt werken met de Mosquito 3. Wat een verschil met de Spirit, maar ook met de langere 3LV, waarop wel al de grotere streamers perfect gevist kunnen worden. Helaas krijgt Raimond op mijn hengel geen aanbeet van een snoek. Ik op zijn hengel wel. En mis...

Tijd voor een hapje eten, een mooi moment om de ochtend en voormiddag eens goed te analyseren. De standaard Mosquito 3 is natuurlijk helemaal geen verkeerde hengel, maar voor het vissen met lichte streamers ongeschikt.

De Mosquito 3 van Raimond maakt plaats voor de Mosquito 0LV, en ik blijf vissen met de Spirit. We besluiten om terug te gaan naar de polder waar we vanmorgen zijn begonnen. Maar voor we daarheen gaan stoppen we onderweg nog bij een soort van parkvijver. Daar zwemt flink wat snoek rond, maar de plaatselijke jeugd heeft er door de jaren heen ook ontzettend veel kunstaas doorheen gehaald.






Leuk, slechts een snoek toont interesse is onze streamers. En dat is niet zomaar een streamer, maar de Tubefly waarmee voor mij het vissen op snoek met de streamer is begonnen.

Daarna is het terug naar de polder waar we vanmorgen begonnen zijn met vissen. Raimond, de Mosquito 0LV en de SddP streamer zijn de afgelopen weken hier in de polders een goed vangende combinatie geweest.




Yes, een snoek voor mijn vismaat. Hij is er blij mee, maar ik zelf ben nog blijer met deze vis.





En als er een schaap over de dam is... Nog geen vijftig meter verder is het opnieuw raak bij Raimond! En dit formaat snoek geeft natuurlijk flink wat tegenstand op de Mosquito 0LV. Zelf vis ik ook nog even met de 0LV en voor de polder is en blijft dit natuurlijk het ultieme spinhengeltje. Maar, niet altijd inzetbaar en dan alleen met kleinere streamertjes zoals de VGS SddP, GAE Z17 en GAE muisstreamertjes.

Na de twee snoeken van Raimond heb ik weer het geluk aan mijn zijde. Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Vandaag was het voor mij het eerste.






Twee kleine snoekjes schuwen de in verhouding tot hun lengte enorme Parkiet streamer niet. En met deze kleine rovers erbij hebben we samen vandaag 10 snoeken gevangen.

Een ontzettende mooie visdag, waarbij van uitstekend weer in prachtige omgevingen genoten hebben. Alleen jammer dat de grootste snoek van vandaag zich op het laatste moment van de haak wist te ontdoen.

Van achter uit de polder vissen we samen terug richting de auto. Voor de afwisseling ik nu ook met een witte SddP streamer. Dat gaat trouwens prima met de Spirit.




Een golf uit de kant richting mijn SddP streamer zou weleens afkomstig kunnen zijn van een grote snoek. Tijd om daar verder over na te denken heb ik niet. Knal, 'hangen, een grote snoek Raimond!', is mijn reactie. Deze snoek blijkt achteraf kleiner dan die van vanmorgen, maar daar merkte ik tijdens de dril niets van. De rover kwam tijdens de dril zelfs volledig het water uit. Super gaaf. En zo eindigt deze  visdag in de polder niet met 10 maar 11 snoeken. Allemaal gevangen op de streamer!

Groeten,
Peter

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter,
Leuk verslag weer. Ik ben nog volop met spinners op de baars aan het vissen, maar krijg ook alweer zin om met de streamer aan de gang te gaan. Dankzij jouw testen en adviezen heb ik een 3lv aangeschaft en die gaat deze herfst z'n Streamer-vuurdoop krijgen.
Ondertussen blijf ik met ontzettend veel plezier je blogs volgen.
Groet,
Bert S

Anoniem zei

Hee peter een mooi en eerlijk verslag,
maar 1 ding begrijp ik niet.
nanonfil 0.08 en 0.10mm , trekkracht 4 en 5.7 kg?
Dat is niet in verhoudig tot de hengel wat zijn de redenen hiervoor, Dat hierdoor snoeken niet verspeeld kunnen worden vind ik wel erg goed trouwens.

Anoniem zei

sivenertrekkracht van lijnen daar word veel over gesproken. De nylon lijnen van tegenwoordig overstijgen ook de kiloos welke vroeger bij een hengel werden vermeld.Is dit erg, nee de hengel buigt tot het max en daarna neemt de slip het over. Dunne lijnen waren vroeger alleen voor het verder kunnen werpen. Ongeacht welke lijn als de hengel max krom staat moet de slip werken. En nog steeds geld hoe dunner hoe verder. wanneer worden we eens wakker en stoppen met lijn die bij een hengel moet passen qua kg trekkracht.Vroeger was het met een dikke lijn minder ver werpen en draaide je spinner ook niet goed. Ver kunnen werpen ,controlle over het aas daar gaat het om en als je daarbij een lijn heb die net iets meer kan hebben is de keus snel gemaakt denk ik.De overtollige kg trekkracht voert de slip af of je nu met nylon vist of nanno of gevlochtenlijn.. Het maakt niets uit.JVG te S

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Mooi verslag heb je er weer van weten te maken , heel informatief !
Het was mooi om te zien dat de snoek lekker los was , wat kon je de snoeken mooi zien jagen , gaaf !
Ben ook heel blij dat ik met de "Spirit" heb kunnen vissen ,is de mooiste manier om een hengel te beoordelen, hij heeft op mij een zeer goede indruk achter gelaten , fantastische hengel voor het streamer vissen,
( ik heb Cor al gebeld :) )

Groeten Raimond



Peter Linzell zei


Hoi Bert,

Gefeliciteerd met je 3LV! Daar ga je een hoop plezier aan beleven.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Remco?

Eerlijkheid duurt het langst.

http://struinendoordepolder.blogspot.nl/2012/03/wie-van-de-drie.html?showComment=1331711908091

Al is niet altijd iedereen het daar mee eens....

Waarom ik met lijnen vis die niet in verhouding zijn tot het vermogen van mijn spinhengels? De staatjes die jij aanhoudt, zijn nog uit de tijd dat hengels van tonkin werden gemaakt. De werpmolens uit die periode (Alcedo Micron, Luxor enz.) beschikten lang niet over de slipwerking van de huidige werpmolens. Als er ook maar iets fout ging, knapte bij een te sterke lijn de hengel als een boomtak. Verder sluit ik me helemaal aan bij John's reactie.


----------------------------------------------------------------------


Hoi John,

Bedankt voor je reactie!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Raimond,

Wat een dag, ik zit nog steeds na te genieten. Dat wordt binnenkort samen streameren met twee Spirits. ;-)


----------------------------------------------------------------------


Groeten,
Peter

Anoniem zei

hee Peter, ha ha ik kan ook niks verbergen he.

Ikzelf vis al een tijdje met 12% nylon op de spinmatic en floret a 2.2 KG! en ben erg tevreden mee.
Met de 10 % a 1.2 kg ging ook het prima overigens maar gaf te veel beperking qua visstek en aas (snoek verspelen in waterplanten).
Binnenkort een 2e poging met de nanofil 0.04 (1.96 kg) en een metertje 14% fluorcarbon voorslag a 1.9 kg.

Met alleen nanofil had ik een toename van lossers en heb dit uiteindelijk weggegooid. Ik vermoed o.a. dat deze korte en zachte hengels wat traag zijn voor het opvangen van snelle bewegingen wat de nylon opving.
Ik ben benieuwd of nu met deze voorslag het me nu wel gaat bevallen.
Mijn enige reden is het wat beter werpen en binnenvissen bij wind door de dunne diameter vanwege het het lichte en kleine aas wat bij deze hengels past.

Overigens mijn pr snoek gevangen op de spinmatic 12% en een klein streamertje, 88 cm.
Ging op zich nog prima.

Remco

Anoniem zei

Wanneer je met snellere en strakkere hengels vist, dan zou ik ook kiezen voor een hogere treksterkte van de lijn en wanneer de diameter dan ook nog heel dun is, kun je jezelf ook nog wijs maken dat je ultra licht bezig bent.
Want een dunne lijn met een normale treksterkte zou je dan ook op dit soort hengels veel eerder breken, zeker wanneer je wat te enthousiast de haak zet.
En dan heb ik het nog niet eens over het arbeidsvermogen van dit soort hengels, want deze zal in dit geval niet optimaal benut kunnen worden.
Ik vraag me wel eens af wat er nu precies word bedoeld met Ultra Licht, is dat d.m.v. de diameter- of treksterkte van de lijn?
Cornelis.

Peter Linzell zei

Hoi Cornelis,

Op jouw vraag wat er met ultra licht bedoeld wordt, is het antwoord simpel; alle spinhengels met een vermogen tot zes gram.

Groeten,
Peter