23 feb 2012

JDM voor The Edge




Donderdag 23 februari. CJW spinhengels en JDM Shimano werpmolens, ik heb er wat mee. Voor The Edge is het een hele zoektocht geweest om een geschikte JDM Shimano te vinden. Ik wilde een 1000 model met een P(ower) G(ear) aandrijving. Een trage werpmolen dus! Slechts drie uitvoeringen zijn er, twee in het hoge en een in het topsegment van Shimano. Om met de duurste te beginnen: de Stella 1000 PGS kost omgerekend (van yen naar euro) 634,78 euro. En dat is zonder transport en invoerkosten. Een flinke gok om deze Stella naar Nederland te halen.

Daarna komt de Cardiff 1000 PGS. Die is 275 euro goedkoper dan de Stella. Die moest het dus worden, en die zou prachtig aansluiten bij mijn groen gewikkelde The Edge. Helaas...de productie van de Cardiff 1000 PGS is gestopt, en bij geen enkele Ebay shop is hij nog op voorraad.  Dan maar rechtstreeks een Japanse winkel benaderen. Japan Pro Fishing: de naam zegt genoeg.



Hello Peter

Cardiff 1000 PGS is currently sold out.
Would you like me to check Shimano stock?

Best Regards
JPF
Tsuyoshi


Dat mocht hij van mij. Maar ook bij Shimano zelf was geen Cardiff 1000 PGS meer op voorraad.

Zo kom ik bij de derde PGS Shimano terecht. De TWINPOWER 1000 PGS!



Hello Peter

Thank you for reply.
2011 New Twin Power 1000PGS, I can order this reel upon receipt of your payment.
There is only a few available at the maker right now.
After this model is sold out, next schedule will be in May.
Cardiff Area 1000PGS is completely out of stock
Next production schedule is unknown at the moment.
Sorry for the inconvenience
If you would like to order TP 1000PGS, please let me know
I will be happy to send you PAYPAL invoice immediately upon your request.

Best Regards
Tsuyoshi
 
 
En dus maakte ik 300 Euro over naar een wildvreemde man aan de andere kant van de wereld. Soms moet je een gok nemen, en Japanners zijn uitermate betrouwbaar om zaken mee te doen.
 
 












                                                                                                                        EASY MAINTENANCE





                                                                                              DEZELFDE VORMGEVING ALS DE STELLA 1000PGS








                                                                                                                                  RIGID SUPPORT DRAG











TWINPOWER 1000 P(ower) G(ear) S(hallow)

■ Overbrenging 4.3 = 54 cm

■ Gewicht 195 g

■ Nylon 0,15 mm = 100m

■ 9 x S ARB kogellagers en 1 rollager


Met 195 gram weegt de TWINPOWER 1000PGS net zo weinig als de kleine Sedona en Symetre 750 modellen. Met een Yumeya 1000 ARC-LIGHT SPOOL gaat daar nog 5 gram vanaf!

Ik kan niet wachten om met The Edge, de TWINPOWER 1000PGS, 0,04 mm NanoFil en een GAE streamertje naar de waterkant te gaan.

Groeten,
Peter

PS snappen jullie nu waarom ik mijn groen gewikkelde The Edge omgeruild heb voor een grijs gewikkeld exemplaar?

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Peter,

Mooie molen, jammer van het iets hogere gewicht. Ik ben benieuwd hoe deze combinatie het in de praktijk doet.

Van de inruil van de Edge betreffende de groene wikkelingen had ik jou al een tijdje terug gemaild. Scherpe blik nietwaar?

Vriendelijke groet,
Joop

Anoniem zei

Hallo Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Leuk om te lezen hoe je je aankopen uitbalanceert om een zo optimaal mogelijke combinatie te krijgen.

Omdat jij je toch in de materie hebt verdiept (en ter lering en vermaak): waarom bestel jij je shimano's in Japan? En: wat maakt deze molen in jouw optiek nu beter dan bijvoorbeeld de rarennium 1000?

Groet,
Bert

Anoniem zei

Hoi Peter,

mooi spul weer, beetje zwaar.
Ik ben zoals je weet ook met zo'n molen bezig geweest uit Japan, de Daiwa Exist 1000. Uiterst betrouwbaar volk idd, ik maakte €600,- over en kreeg het terug omdat ze er niet zijn, plaats de ad dan ook niet denk ik dan. Was een mooi ding van 160gr.
Nu vis ik weer lekker met mijn oude Shakespeare 2499 van 165gr. op de Rapier, ook het slipje is heerlijk na al die jaren al ruik ik er niks van (-;

groetjes Marcel.

Peter Linzell zei

Hallo Joop,

Thanks!
Je hebt inderdaad een scherpe blik. ;-)


------------------------------------------------------


Hallo Bert,

Jij ook gefeliciteerd, want volgens mij ben jij een van de winnaars van de CJW prijsvraag!

De Shimano's voor de Japanse markt verschillen op vele punten met de hier verkochte modellen. Zo was de Twinpower FB die hier verkocht werd gebaseerd op de in Japan verkochte Biomaster. Die Biomaster had een duraluminium tandwiel, de Twinpower een van een zinklegering.

De Japanse Twinpower heeft dus helemaal geen overkomsten met de Twinpower die hier verkocht wordt. De CI4 uitgezonderd, maar dat is een upgrade van het vorige model Twinpower, de voorloper van mijn Twinpower.

Van bijna alle voor de Japanse markt gemaakte Shimano's is een S(hallow) uitvoering leverbaar. De slip is beter en speciaal bedoeld voor dun nylon, dyneema enz.

Pluspunt van de Rarenium 1000FA is het gewicht. De Twinpower 1000PGS heeft een nog betere slip, een tragere overbrenging en is degelijker geconstrueerd. Het huis is schroefloos net zoals de Stella, maar ook de rigid support drag is van de Stella afkomstig. Over X-ship en nog meer S-ARB kogellagers ga ik het maar niet hebben...


------------------------------------------------------


Hallo Marcel,

De Shakespeare 2499 heb ik ook gehad. Twee stuks in de rode USA uitvoering. Jij vist er met NanoFil op las ik op Jan zijn blog?

Jammer dat de Daiwa Exist 1000 niet doorgaat, want ik was heel nieuwsgierig naar jouw bevindingen met de Daiwa!


-----------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,
het was trouwens de Exist 1003 foutje...
Maar die 2499 bevalt mij prima, zitten weinig onderdelen in als je het vergelijkt met Shimano en is superlicht. Ik heb pas zo'n Exage opengemaakt, die vond ik in de sloot compleet met hengel, maar wat een berg zooi zit daar in zeg, die werking van die beugel met veertje icm plastic vind ik niks.
Wbt de Nanofil ben ik nog niet helemaal uit, qua kracht is het zwaar overkill en bij een beschadiging is het zo doormidden, dus bij elke start even testen aan een boom ofzo, sowieso een 'must do' natuurlijk. Het contact met wat zich onder water afspeelt is wel heel direct, ik weet het nog niet....

Marcel.

Anoniem zei

Hoi Peter,

Wat ziet zo'n verzendlabel er leuk uit. Maar als ik naar de verzenddatum er op kijk is de molen toch wel erg lang onderweg geweest.

Groet,
Joop

Peter Linzell zei

Hallo Marcel,

Een beetje oneerbiedig gezegd, de Exage is een opstap model. De rotor en de beugel zijn niet te vergelijken met die van de duurdere modellen. Daar hoef je geen Twinpower voor te kopen, vanaf de Technium (in Japan Elf/Nasci) hebben de Shimano's een andere rotor.

Wat ik wel gaaf vind aan die P4/P3 werpmolentjes is de aandrijving. Kijk maar eens goed naar de inhoud van de Exage... er zitten vierkante tandwielen in. En dat is geen grapje!

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hallo Joop,

Ik zie het nu net ook! Tsuyoshi
heeft 2011 i.p.v. 2012 bij het jaar ingevuld. Gelukkig heb ik zo lang niet hoeven wachten!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Ja dat wist ik dat het een instapmodel is, maar dat onderdeel in nr.28 bij jou molen, die is bij mij van plastic en haast niet in elkaar te krijgen met dat veertje wat steeds wegschiet, ach dat hok lag een maand op de bodem met muggelarven erin (-;

Maar ik had er vanmorgen weer 1 met Jan, kon wel met een lekke band terug naar huis grrr.

Marcel.

Anoniem zei

hallo peter,
waarom hoor ik niemand over de daiwa luvias.kost nu ook bijna 300 en heeft ook een lage overbrenging van 4.7 hij haalt 59 cm binnen bij 1 slingeromwenteling.het molentje zit ook waanzinnig goed in elkaar.de beugeloverslag gaat zelfs lekkerder als die van m'n rarenium

Anoniem zei

Hallo Peter,

Dank voor je antwoord. Als ik in de toekomst weer eens een spinmolentje nodig heb, zal ik ook eens op de Japanse sites gaan kijken.

Overigens: ik heb niet meegedaan aan de CJW-prijsvraag (had ik eigenlijk wel moeten doen natuurlijk). Heb pasgeleden wel een mooie vlokstok van CJW gekocht, maar dat is weer een ander verhaal.

Ben benieuwd naar je eerste visseren met de Edge+Japanner...

Groet,
Bert

Anoniem zei

hallo peter,
ik zie net op proshop japan de daiwa presso 1003 staan.dezelfde specs als de luvias maar 5gr lichter:160 gr!!
groet,patrick

vergat ik toch m'n naam bij vorige reactie...

Anoniem zei

Klopt, die Presso zit beter in elkaar dan die derailleur molentjes, ik zag ze ook twijfel twijfel....

Marcel.

Peter Linzell zei

Hallo Patrick,

Mooi om te lezen dat de Daiwa Luvias 1003 je goed bevalt! De Daiwa Presso 1003 is ook een gaaf machientje.

Gr,
Peter

Peter Linzell zei

Hallo Marcel,

Je had toch weer een snoek vandaag. Jammer van die lekke band.

Derailleur molentjes :-)

Na al die kritiek van jou op mijn Shimano molentjes verwacht ik wel dat jij binnenkort een mooie JDM Daiwa onder je Rapier hangt hoor!

Groeten,
Peter

jerry zei

Peter


Leg even aan de volgers dat jdm staat voor japan domestic market , betekend dat het vaak speciaal is gemaakt voor Japan en niet verkrijgbaar thans niet standaard in rest van de wereld

gr jerry