3 okt 2010

Ultra lichte puristen

Zondag 3 oktober. Vanmorgen heb ik om 10.00 uur bij mij thuis met Yuki en Danny afgesproken. Eerst koffie en tijdens het koffie drinken wordt Danny zijn werpmolentje voorzien van verse Maxima nylon met een breeksterkte van 0,7 kg.

Gisteravond heb ik mijn nieuwe Shimano Symetre 500FJ werpmolentje opgespoeld met 0,125% Stilon nylon met een breeksterkte van 0,8 kg. Deze lijn past wat de diameter en breeksterkte betreft goed bij de viergrams splitcane BB1. Ik heb voor de Shimano Symetre 500FJ gekozen omdat zijn eenvoudigere broertje, de Sedona 500FD, mij heel goed bevalt. De diepgroene kleur en klassieke uitstraling van het molentje sluiten mooi aan bij de BB1.

Danny en ik gaan vandaag weer met splitcane vissen, Yuki die in in afwachting is van zijn Flevocane BB1, gaat met de driegrams Floret vissen. De Symetre 500FJ die onder de Floret gaat is net zoals bij mijn exemplaar opgespoeld met Stilon nylon met een breeksterkte van 0,8 kg. Alle drie onze hengeltjes, en nylon lijntjes zijn perfect op elkaar afgestemd. Onze spinnerdozen zijn gevuld met onverzwaarde spinnertjes die wat hun bladmaat en vorm betreft bij onze hengeltjes passen!

Vissen gaan we tussen de bebouwing waar we op zondag 22 augustus zo lekker gevist hebben. De wind komt uit het zuidwesten en heeft kracht 4. Vanmiddag kan daarbij de temperatuur volgens de voorspellingen tot 20 graden oplopen. Vol verwachting tuigen we dan ook onze hengeltjes op. Alles is aanwezig om er een geslaagde visdag van te maken vandaag!

Onze verwachtingen zijn helemaal uitgekomen, maar in het begin van deze visdag zag dat er niet naar uit. We moesten zelfs alles uit de kast halen om een baarsje te vangen!



Af en toe kwam er een baarsje boven water kijken, wat een verschil met de vorige keer dat wij hier visten. De baars lag vast maar de snoek liet zich soms wel zien. Hele trage aanbeten kregen we van de snoeken waarop het bijna leek alsof het spinnertje vast liep in de waterplanten. De vissen schoten daarna meteen los.

Yuki en ik namen het besluit om ons op de snoek te gaan richten. Beiden monteerden we een 30 mm slank Terrible spinnertje. Een groter spinnertje bleek de sleutel tot succes!


De eerst volgende snoek die ik haak hangt wel en mag op de foto samen met de BB1 en de nieuwe Symetre 500FJ. Toch nog een snoek vandaag, we zijn alledrie blij dat in ieder geval gelukt is.




Na de snoek blijkt opeens de baars ook interesse te krijgen in onze spinnertjes. Yuki en ik vangen op onze 30 mm Terrible's geregeld baars, Danny vangt ze op een mini spinnertje bijna aan de lopende band. Blijven rare beesten die baarzen!










Met de snoek kwam het ook goed, het werd zelfs een hele goede snoekdag. Met z'n drieen vangen we tien snoeken! Yuki vier, Danny twee en ik vang er net als Yuki ook vier stuks.


De laatste snoek was de grootste van vandaag. De BB1, de slip van de Symetre 500 en de Stilon 0,8 kg werden door deze vis in het begroeide slootje op de proef gesteld. Alles ging goed en bleef heel, maar spannend was het wel!

Vandaag heb ik weer een hoop ervaring opgedaan met splitcane. De BB1 is voor m'n gevoel de fijnste ultra lichte spinhengel waarmee ik tot nu toe gevist heb. Met de koude periode voor ons in het verschiet denk ik al stiekem aan een BB2. Heerlijk!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

dennis zei

prachtig om te zien die vangsten op die mooie ul hengeltjes, maar 1 ding moet me toch van mijn hart heren vissers, willen jullie die arme snoeken niet meer aan hun nek alleen optillen, zeker vanaf 60cm, is niet fijn voor ze.als het goed is heb ik van het weekend ook een ul splitcane in bezit en ik hoop jullie een keer tegen te komen in de polder !!!

Peter Linzell zei

Hoi Dennis,

Bedankt voor de tip, we zullen er aan denken! Leuk dat jij ook een ultra lichte splitcane hebt aangeschaft. Wat voor hengeltje is het?

Groeten,
Peter

dennis zei

Hoi Peter
BEDANKT voor je reactie,tof.
De hengel heb ik blind gekocht op markplaats, hoop haar van het weekend binnen te krijgen, zodat ik haar kan testen, het is een pezon et michel van 149 cm, het aantal gram werpvermogen weet ik niet, maar aan de hand van de lengte van de hengel kan dat nooit meer zijn als 5 gram. hoop ik!!
vis nu al een tijd met een mooie FP 5 grammer, maar door jouw mooie verhalen op je blog, ben ik tot deze aanschaf over gegaan
En is het niks dan gaat die weer op marktplaats, de prijs was uiteindelijk maar 50 euro en dan word het toch een hengel van flevocane denk ik.

MvG Dennis

Peter Linzell zei

Hoi Dennis,

Spannend! Met tweedehands splitcane moet je uitkijken, maar voor deze prijs kun je je geen buil vallen.

Groeten,
Peter