22 aug. 2010

Een grote snoek voor Danny


Zondag 22 augustus. 'Goedemiddag', grapte ik om 8.30 uur tegen Yuki, toen hij zich precies drie uur later dan afgesproken aan het water meldde. Gelukkig had hij zich verslapen en was er niets ernstigs gebeurd.




Danny en ik hadden in de tussentijd samen al flink wat baarzen gevangen en ik ook nog drie ruisvoorns. Een van de ruisers was net zo lang als de greep van mijn Rapiertje!

Ook deze zondag hebben we gekozen voor vissen tussen de bebouwing en aan de rand daarvan. Een andere omgeving dan de weidse polder, maar wel zorgend voor beschutting tegen de wind.



Koppels ganzen vliegen in het eerste licht van de ochtend over het dorpje waarin we vissen, die hebben waarschijnlijk overnacht in de achter ons liggende polders.

Bijkomend voordeel van vissen tussen de bebouwing is dat de ruisvoorns die we er vangen gemiddeld groter zijn dan hun soortgenoten in de polder. Hoe dat komt weet ik niet, maar dat het zo is staat ondertussen vast. Leuk is ook dat Danny en ik een grote oranje kleurige koi spotten. Wel een vreemd gezicht, een knal oranje karper in een slootje van een woonwijk!



Dat Yuki de eerste snoek van de dag zou vangen is ondertussen geen verrassing meer. Maar, die snoek was meteen ook zijn eerste vis vanmorgen. Zijn bijnaam Snoekieyuki doet hij zo met recht weer eens eer aan!



De herfst is in aantocht en dat merk je. De baarzen zijn helemaal los, alsof ze zich al vol willen vreten voor de komende winter! We hebben ze niet geteld, maar wat een baarzen hebben we gevangen. Naast de drie ruisvoorns eerder in de ochtend vang ik er nog twee bij op de spinner, en ook Danny lukte het een ruisvoorn toe te voegen aan deze visdag. Met z'n drieen vangen we vandaag vijf snoeken. Twee voor Yuki, twee voor Danny en ik schrijf er ook eentje bij.

Eèn snoek maakt het wel erg bont. Meerdere keren volgde hij onze spinnertjes, maar een van de spinnertjes te grazen nemen gebeurde maar niet. Danny besluit het te proberen met een 25 mm spinner met daarachter een grote dikke gele pluim op de enkele haak. Deze spinner kun je heel traag en hoog te gelijk (dankzij de pluim erachter) naar binnen vissen. Een boeggolf achter Danny's spinner verraadt dat de snoek opnieuw volgt. Maar deze keer knalt de vis wel vol op de spinner. En wat we al vermoedden klopt: het is een grote snoek!

video

Het laatste stukje van de dril heb ik gefilmd. De snoek is dan bijna uitgedrild, maar probeert nog een keer een schot te nemen. De progressieve buiging van de vijfgrams Spinmatic en de de rek in de Maxima nylon met een breeksterkte van 1.2 kg smoren het schot in de kiem. Veerkracht en elasticiteit doen samen de snoek capituleren.



Na prachtige sport te hebben gehad, gaat Danny samen met de snoek op de foto. Een hele mooie snoek voor onze vriend en vismaat.

Helaas moeten we deze visdag vroegtijdig beeindigen omdat ik ziek word. Bij de auto's aangekomen trek ik het niet meer en moet zelfs een tijdje liggen. Zweet gutst over m'n voorhoofd en volgens Yuki is mijn gezicht krijtwit van kleur. Thuis gekomen ga ik meteen naar bed. Dat betekend ook dat Francine mijn afspraak met splitcane hengelbouwer Eric Terluin die ik s'avonds heb, moet afbellen. Jammer, ik keek er zo naar uit, maar morgen ga ik zeker naar Flevoland!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Yuki zei

Een hele goede middag....;-)

want dat is het zeker weer geweest mannen, weer een topdag!!!

Gelukkig ben je weer in orde man!

Gr Yuki

Anoniem zei

Leuk om weer een avontuur te lezen zo te zien weer een leuke dag achter de rug. Geweldig. lees net dat je weer ok bent, gelukkig maar.

Hartelijke groeten
Henk