18 apr 2017

Dieper op de materie ingaan...


De oplettende lezer zal het vast opgevallen zijn, de afgelopen weken heb ik met verschillende hengels, molens en lijnen (door elkaar heen) met de pen gevist. Niet om te patsen, puur om voor mezelf uit te maken - wat zinvol en wat niet zinvol is. En om eerlijk te zijn, het meeste was mij al bekend. Om een mening (gestoeld op ervaring) goed te onderbouwen, is het soms nuttig opnieuw te ervaren waarom je tot een bepaalde conclusie bent gekomen. En misschien moet je dan wel achteraf je mening bijstellen. Dus waarom geen te kleine molentjes onder de penhengel, maar ook hoe verbeter je eenvoudig de slip van een Cardinal 44 enz. zal ik in de volgende verslagen meenemen.

Gr,
Peter

12 opmerkingen:

Robert Remijnse zei

Interessant Peter, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Wat ik ook leuk zou vinden is je bevindingen tussen bv: moderne molens van Penn waarmee je ook viste versus de old skool molens. Groet, Robert

Peter Linzell zei

Goed idee Robert, neem ik mee in m'n stukjes!

Gr,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter hier een reactie van een naamgenoot ik vind het echt super jouw ervaringen met FP hengels te lezen.
Ben zelf ook een Fairplay liefhebber en lees daarom altijd met veel plezier jouw ervaringen al blijven de oude Hardy's ook superhengels hoor.
Verder ben ik toch meer een vliegvisser en dan blijven toch wel de oude Orvissen favoriet.
Ik heb trouwens ook de Fairplay Brasem en vis er ook mee met een lijntje 12/00'mee op Brasem maar ik begrijp dat jij hem te zwaar vindt voor dit lijntje. Ga verder vooral zo door ik geniet altijd van je belevenissen.

Gr Petet

Anoniem zei

Petet is Peter natuurlijk!!

Peter Linzell zei

Ontzettend leuk Peter!

Mijn brasemhengel is van 2006 en 215 cm lang. M'n vismaat Ton heeft een iets jonger exemplaar,maar die is vrijwel gelijk aan die van mij. Beide zijn we overtuigd dat deze hengel(s) een stuk zwaarder (nylon - dikte en breeksterkte) kunnen hebben dan dat destijds opgegeven werd. De huidige brasemhengel van 305 cm Cobold is weer een echte brasemhengel. Vergelijkbaar met het origineel van geel glasvezel. Ik heb begrepen dat er van Cobold heel veel uitvoeringen van de brasemhengel gemaakt zijn. Een ouder exemplaar bijvoorbeeld, zou dus wel geschikt kunnen zijn voor 0,12 mm nylon. De tapering van mijn exemplaar verraad sowieso al dat deze hengel veel meer in z'n mars heeft dan de Prijscourant deed vermoeden. Hij doet sterk denken aan de nieuwe zeelthengel van Cobold glasvezel die ik vorig jaar bij Jan Bassez in m'n handen gehad heb.

Gr,
Peter

Anoniem zei

Misschien moet ik Jan Bassez voorstellen om een testbord in zijn atelier te plaatsen, zodat van oude en van nieuw aan te schaffen Fair Play hengels het arbeidsvermogen door de klant gecheckt kan worden.
De Rapier, die ik in 2014 als 2 grammer aanschafte, zal dan hoogstwaarschijnlijk een arbeidsvermogen van 150 gram tonen. Had ik dit in de winkel in Amsterdam destijds kunnen zien, dan had ik de hengel niet gekocht.
De hengel bevalt me in de praktijk erg goed, daar niet van, maar als ik een 2 grammer koop, dan moet het ook een 2 grammer en geen 3 grammer zijn.punt.
Ik heb blijkbaar niet de expertise om een verschil van 1 gram in het werpvermogen of 50 gram in het arbeidsvermogen te voelen als ik een hengel aanschaf.
Een testbord kan dit compenseren.
Het atelier is er hoog genoeg voor.;-)

groet van Ernst

Anoniem zei

Hi Peter,

Leuk die experimenten! Heb je toevallig ook nog uitgevogeld of mais op de haak of juist op de hair effectiever is? Ik vis dit seizoen met een hairtje en dat bevalt tot nu toe erg goed.

Groet,
Bert

Peter Linzell zei

Goed plan Ernst 👍

Gr,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Bert,

Om meteen maar goed af te trappen, ik ben net terug uit de polder - gevist met maïs op de hair. Ondanks de noordoosten wind, heb ik een fantastische middag beleefd.

Gr,
Peter

Anoniem zei

Ernst

Heb je toevallig wat gedronken toen je dit op schreef , verschil van 1 gram in werpvermogen
En Peter ik ben benieuwd naar je bevindingen waar ik het zo als gewoonlijk het wel weer niet helemaal mee eens ben , alhoewel een te kleine molen is nooit goed in mijn ogen dat heb dan wel weer goed gezien

gr jerry

Peter Linzell zei

Jerry, het verschil tussen twee en drie gram werpvermogen is 50 procent. Dat is duidelijk merk/voelbaar! Niet in de winkel, maar zeker wel langs de waterkant. Ik sta altijd open voor goed onderbouwde kritiek - dus ik lees het wel als m'n verslag erop staat!

Anoniem zei

Hoi Jerry,

Het is exact zoals Peter aangeeft.
Een verschil van 50 % in vergelijking tussen het opgegeven en het werkelijke werpvermogen is fors.
Het verschil tussen een 10 en een 11 grammer is ook 1 gram, maar in de praktijk minder duidelijk merkbaar, omdat het verschil in werpvermogen tussen beide hengels procentueel veel kleiner is.
In de categorie ultra lichte spinhengels is een dergelijk verschil het duidelijkst voelbaar aan de waterkant.
Ik verwacht overigens niet, dat er door welke hengelbouwer dan ook ooit een hengel is verkocht met een werpvermogen en arbeidsvermogen, dat feitelijk lager is dan hetgeen wat op de hengel of in de catalogus o.i.d. wordt aangegeven. Feitelijk hoger komt volgens mij veel vaker voor. Een soort van veiligheidsmarge, zal ik het maar noemen.

Proost van Ernst