22 dec 2016

Poask Lyts S




Donderdag 22 december.  Gisteren heb ik nog een paar uurtjes benut om te lepelen. Deze keer met de Poask Lyts S, een lepeltje dat sterk aan de Pako PS doet denken.  Die laatste is absoluut een van de fijnste lepeltjes ooit gemaakt voor de vijfgrammer en de ondiepe polder. Net zoals de PS is ook de Lyts een oer Nederlands product.  En nee, ik word niet gesponsord door Poask of wie dan ook.




Het lepeltje laat zich uitstekend werpen en naar binnen vissen op de lange vijfgrammer van grafiet.  De weerstand is nihil,  maar je voelt hem goed op de top.




Wat ik gisteren geprobeerd heb, is niet aan te slaan op een aanbeet. Een experiment om te ervaren wat de massa, (waar het in dit hengeltje niet aan mankeert) doet. Een zachte spinhengel,  gecombineerd met een zachte nylon lijn, op papier een garantie van misser op misser.  Maar het werkte, en ondanks de dunne dreg (wel met ingeknepen weerhaken) leek het alsof de snoeken zich keer op keer zelf haakten.








Na zes gelande snoekjes zou je kunnen spreken van een geslaagd experiment, maar ik juich nog even niet te vroeg.




Wel blijft het me keer op keer verbazen wat er allemaal mogelijk is met ultra lichte Fair Play spinhengels. Stuk voor stuk verschillend,  ieder met een eigen karakter en sommige bezitters spreken zelfs over een ziel. Dat laatste zal je mij nooit horen zeggen,  laat staan zwart op wit hier neerzetten.  Puur om te voorkomen dat Francine mij verplicht om nu toch echt de dokter te bezoeken...

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

FER zei

vissen met ziel en zaligheid! Zeker in deze tijd van het jaar ;-)

Peter Linzell zei

Amen... 😉

Robert Hilbrands zei

Mooie experimenten, Peter. Het vissen met lepeltjes staat ook nog steeds bij mij op de agenda, maar ik heb nog zoveel plezier met mijn spinnertjes, het is er nog niet van gekomen. Ik onderstreep de laatste zinnen van jouw bericht; ongelooflijk wat er mogelijk is met ultralicht materiaal. Lichter gaan vissen is voor vele vissers een teleurstelling omdat ze geen goed op elkaar afgestemd materiaal gebruiken en omdat ze van alle kanten te horen krijgen dat het niet werkt. Wij weten gelukkig wèl dat het werkt!

RobertH

Peter Linzell zei


Hoi Robert, het valt aan een leek bijna niet uit te leggen. Ze begrijpen het niet, of willen het niet begrijpen. En tja, je hebt wel een Fair Play hengel nodig anders is de kans groot dat het op een fiasco uitloopt. Op een enkele splitcane na, zijn het voornamelijk Fair Play hengels die echt ontworpen zijn om met een bepaald (werp)gewicht of/en (breeksterkte) lijn te vissen. Geen touw maar nylon uiteraard.

En geef de lepel een kans, daar ga je absoluut geen spijt van krijgen!

Groeten,
Peter