27 jul 2015

Fair Play op zijn mooist!




Allereerst wil ik Hans bedanken voor de fantastische visdag en dito verslag daarvan. Binnenkort doen we het wat mij betreft nog een keertje over. Of twee, maar liever drie keer! Geweldig om met iemand te mogen vissen waarmee je de passie voor het vissen op karper kunt delen.




Bij vissen draait het, of we dat nou willen of niet, voor een groot deel om het te gebruiken materiaal. Een actieve karpervisser herken je direct aan zijn hengel. De penhengel! Lang, kort, van splitcane, glasvezel tot boron en grafiet, we hebben allemaal onze eigen voorkeur(en). Van 0,75 lbs tot ruim over de 2 lbs; de keuze is enorm. De penhengel is dan ook de grootste kostenpost in het budget. Ongeacht of dat budget groot of klein is. Voordeel is dat slechts 1 goede penhengel volstaat. Ik weet het, ik heb er zelf meerdere, maar dat beschouw ik als een luxe.




Allround is toch nog steeds een penhengel van om en nabij 1,5 lbs en maximaal 12 ft. Niet te licht dus, zeker niet te kort, maar vooral niet te lang. Met zo'n penhengel kun je alle kanten op en heb je 'sport' aan een kleine karper en een grote vormt geen probleem. Een dergelijke stok gemaakt van glasvezel vinden wordt moeilijk, of de hengel is/wordt zwaarder dan 1,5 lbs en zo niet is de kans groot dat het een zwabber is. Dat laatste is niet erg indien de hengel op de steunen liggend met zacht aas gebruikt wordt om (zonder pen!) op afstanden tot max. 20 meter te vissen. Voor het penvissen zijn dit soort hengels te traag en dankzij het zachte karakter een crime om de hele dag stil in de hand te houden. Zeker als het waait zal de zwabberende hengel voortdurend gecorrigeerd moeten worden. De lijn tussen topoog en pen zal constant in beweging zijn. Ik spreek uit ervaring...




En dus zijn al mijn huidige penhengels (van glasvezel - vind ik nog steeds ideaal voor het penvissen) 10 en 11 ft lang. Uitzondering is de TT Specimen, een fantastische penhengel, maar de opgegeven 1,75 lbs zit voor mijn gevoel aan de bodem van wat deze hengel werkelijk kan hebben. En toch is het absoluut geen pook, maar voor mijn manier van penvissen te zwaar.




Na de visdag met Hans wist ik het zeker, zo'n penhengel wil ik ook. Alleen dan liever iets korter dan de 410 cm waarmee Hans aan het vissen was. Dikwandig grafiet, super slank van diameter een echte slowtaper. Grafiet dus, maar dan met een beetje het karakter en vooral ook de taaiheid van glasvezel zonder te zwabberen het bestaat. En dankzij de wanddikte beschikt deze penhengel ook over voldoende massa, iets wat ik mis bij vooral fabrieks penhengels. De twee delen worden met elkaar verbonden met een bus. Een super slanke bus uiteraard, en dus wordt de tapering = verloop van de blank niet onderbroken. Dat zo'n stok prachtig buigt op een karper mag duidelijk zijn. Dat zo'n stok op eens hengel genoemd wordt ook, of je budget nu klein of groot is reken dat er een flinke hap uit genomen gaat worden. De standaard uitvoering bedraagt 666,00 euro voor de royaal 12 ft lange Medium penhengel. Voor de hengel die Hans gebuikte mag je zonder blikken of blozen van de verkoper 755,00 euro neerleggen.


Zaterdag 11 juli.










Dinsdag 14 juli.









Vrijdag 17 juli.







Zaterdag 18 juli.









Zondag 19 juli.
















En toch, deze hengel moest en zou er komen. Achteraf kon ik me voor mijn kop slaan dat ik niet eerder de knip had getrokken. In toen nog Amsterdam heb ik er geregeld een vast gehouden in de winkel om daarna toch met een glasvezel variant in het foedraal de deur achter mij dicht te trekken. Ook toen was deze hengel aan de prijs, maar de afgelopen jaren is deze flink omhoog gegaan. En dan denk ik nu ook aan het visplezier wat ik mis ben gelopen, door te bezuinigen. Puur voor het vissen met de pen bestaat er geen mooier en beter instrument. Dat weet ik ondertussen zeker, want ik heb er zelf een. Een Fair Play Grafiet Special Medium met een lengte van 375 cm. Een nagelnieuwe die tot voor kort nog nooit de waterkant had gezien. Heel triest is dat de 1e eigenaar er helaas nooit zelf mee heeft kunnen vissen. Dat meen ik oprecht! Gelukkig voor mij en de hengel hebben de dochter en schoonzoon besloten om de hengel aan een nieuw baasje te gunnen. Voor 1/3 van de huidige nieuwprijs mocht ze met me mee naar Volendam. Nogmaals bedankt, ik ben echt zo BLIJ mee!!!


Vijf vis uitstapjes verder ben ik nog blijer met haar dan ik al was. Vissen op karper, voornamelijk echte wilde karper in een prachtige polder is een feest met deze echte hengel. Wel heb ik na de laatste vistrip besloten om de ABU Cardinal 3 BP voor het karpervissen te vervangen voor een werpmolen die ook als de slip afgesteld staat op de maximale breeksterkte van de lijn feilloos zijn werk blijft doen. Dat de karper gedrild op het filmpje toch geland is, is voornamelijk te danken aan de hengel die het horten en stoten van de slip uitstekend absorbeerde.

 

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Peter, dank voor je complimenten en je oprechte verhaal. Ik ben er stil van hoor. Goede uitleg over de dikwandige penhengel van grafiet, ben het geheel met je eens. Die slanke dikwandige grafiet hengels vissen heel solide en scherp door voldoende massa.

Binnenkort spreken we bij gezondheid weer eens af. Ik zie er naar uit.

Hartelijke groeten
Hans

Alex zei

Hoi Peter,

Fijn dat je zo blij bent met de hengel! Echt leuk om te zien dat die stok gebruikt wordt waarvoor deze gemaakt is!

Hans heeft net de Winston opgehaald. Het zou leuk zijn om jullie beiden op je blog voorbij te zien komen met zulke goede vangst!

Groet,

Alex en Pamela uit Almere

Peter Linzell zei

Hoi Alex en Pamela,

Wat ontzettend leuk!

Hans gefeliciteerd met de Winston - die 'moet' je binnenkort zeker weten komen uitproberen hier in de polder? 😉

Gr, Peter

Anoniem zei

Alex en Pamela, erg leuk dat jullie toch het blog hebben gelezen en leuk dat jullie reageren. Ik ben erg tevreden met de Winston Light. De hengel ziet er nog prachtig uit hoor. Ik vertelde jullie al dat beide hengels goed terecht zijn gekomen en dat klopt denk ik wel. Peter heeft inmiddels een paar mooie vangsten gemaakt met de grafiet en zoals ik jullie al zei is hij erg in z'n nopjes met de hengel. Dat is volgens mij niet overdreven. Ik vond het prettig jullie te ontmoeten in Almere, maar jullie hebben wel naar mijn Fair Play en Schreiner verhalen moeten luisteren.... Maar het was toch gezellig.
Peter, ik kom graag weer eens langs hoor. Ik denk alleen dat de Winston Light wat aan de lichte kant is voor de boeren karpers. Eerdaags bel ik je nog wel even voor een datum, als je dat goed vind.

Pamela, Alex en Peter,

een hartelijke groet
Hans van de Kuil

Peter Linzell zei

Hoi Hans,

Helemaal goed!☺

Gr,Peter

Job zei

Bij toeval lees ik dit topic en kan jullie melden dat ik de Winston Light van Hans heb mogen overnemen en er inmiddels veel karper mee heb mogen vangen. Hans dank voor de mooie hengel! Hg, Job

S.Tan zei

Is de hengel van 14 ft goed te gebruiken, zwaar?

Peter Linzell zei

Hoi Imoes,

Kwestie van smaak en voorkeur. Zelf vind ik een kortere penhengel prettiger vissen.

Gr,
Peter