25 aug 2014

Een fraai viertal op het gras.






















Zondag 24 augustus. Gewoon lekker een paar uurtjes struinen, terwijl de middag langzaam overgaat in avond. Ook nu weer op karper op de klassieke manier, het bevalt me uitstekend. 'Stalken' noemt men het struinend vissen op karper tegenwoordig, ik noem het 'jagen met de penhengel'. In de periode dat ik gericht op karper begon te vissen, was mijn 11,3 ft Hardy Trotter een heel eind glasvezel. Bijna iedereen (en dat waren er in mijn omgeving niet veel) viste toen met de vertrouwde 10 footers op karper. De Hardy Richard Walker 1 was de standaard karperhengel, daaronder hing ook standaard een ABU Cardinal 44 of 4. Voor het vissen met de waker, maar ook de pen* nog steeds een uitstekende combinatie. Dat kortere karperhengels momenteel steeds meer aan populariteit winnen vind ik niet zo vreemd. Het exemplaar waar ik vandaag mee gevist heb meet precies 291 cm, en deed in de jaren 70 vooral dienst als plug en lepelhengel. Maar, er kon ook op karper mee gevist worden volgens de brochure uit die tijd. Nee, ik ga hier geen pleidooi houden voor korte karperhengels. Vis waarmee jezelf het prettigste vist, en trek je vooral niets aan van mij. Wie goed kijkt ziet dat het gevoerde karpermatras deze keer thuis gebleven is. Toen ik Francine vertelde waarvoor ik met dat ding door de sappige groene wereld rond zeulde was haar blik voldoende. Inderdaad...

Groeten,
een eigenwijze karpervisser

*Uitzonderingen zoals vissen over brede rietkragen nagelaten.

2 opmerkingen:

Eddy zei

Mooi hoor. Fair Play hengels dikwijls in mijn handen gehad. Jaren geleden door de Fa. Schreiner metalen bussen laten plaatsen op mijn 2 zelf afgebouwde Sportex blanks.Zware dikwandige 2 lbs glasvezel hengels. In deze hengels kan je echt gaan hangen. Zat een brief ( was toen nog geen internet) bij, met de complimenten over de afbouw van mij hengels. Mooi verhaal!

Peter Linzell zei

:-)