4 okt 2011

De laatste kans




Zondag 2 oktober. Het is alweer oktober, het mooie weer gaat geheid binnenkort omslaan en de temperatuur zal dan rap gaan dalen. De meeste boeren zijn al begonnen met sloten, zodat straks het hemelwater dat gaat vallen goed afgevoerd kan worden. De schuilplaatsen waar vriend snoek zich gedurende de zomer ophield zijn dan verdwenen. De ruimte om met groter kunstaas te gaan vissen is weer aanwezig. Snoektijd!

Deze maand kan er nog met veel succes gericht op baars gevist worden in de polder, daarna zal het per week moeilijker worden om baars te vangen. Tijdens de wintermaanden worden de in de polder huizende baarzen passief en zijn dan bijna niet te vangen.

Baars en zelfs snoek heb ik de afgelopen week met de driegrammer in aantallen en vooral mooie formaten gevangen. Danny met de #3 vlieghengel ving meer vis dan ik, maar de gehoopte grote ruisvoorn zat daar niet bij. Voor vandaag heb ik een polder uitgezocht waar dat kan gebeuren.






Een polderstelsel bestaande uit kleine slootjes, die overgaan in 3 meertjes. Meertjes ontstaan na dijkdoorbraken door de vroegere Zuiderzee, en het grootste meertje is tevens wel ruim 1.5 meter diep. Een polder waar ik in het verleden een aantal mooie zeelten en heel veel karpers heb weten te vangen. Ruisvoorn zwemt er ook rond, niet alleen kleine scholen visjes, maar ook grote bakken. Het water is er kraakhelder!

















Ik hield er rekening mee dat het in de soms dicht begroeide slootjes moeilijk vissen zou worden met de spinhengel. Dat viel uiteindelijk 100% mee. De slootjes leverden Danny al een paar flinke ruisers op, maar nog niet de vis waarop we zo vurig hoopte.











Op een van de drie meertjes gebeurde het! Ik hoorde mijn vismaat roepen, nee, schreeuwen: 'ik heb er een Peter!'. Dat de vis zich voor de kant vastzwom was even spannend. Gelukkig kwam de ruiser los, en kon Danny op de foto met de door hem zo begeerde ruisvoorn.











Waar in de andere polders die wij de afgelopen week bevist hebben de #3 vlieghengel de meeste vis op de kant bracht, was het vandaag de spinhengel. Zoveel baars op een dag vangen, dat was voor mij alweer een paar jaar geleden. Heel veel 'rakkers' zaten daarbij, maar ook mooie stekeldragers gingen vol voor de JvG spinnertjes. Een geschat aantal ga ik niet noemen, doet er ook niet toe, maar het waren er heel veel.








Ook Danny pakte zijn baarzen mee, tijdens het naar binnen strippen van de vlieg. Ik mocht vandaag als toetje nog een ruisvoorn bijschrijven, gevangen op de mini spinner. Waarschijnlijk de laatste van dit jaar die op de spinner gevangen is.





Zomer in oktober. Wij hebben er de afgelopen week drie keer op een mooie manier met de #3 vlieghengel en 3 grams spinhengel van geprofiteerd. Je moet je kansen pakken als die er zijn, en dat hebben Danny en ik gedaan.





Laat het snoekseizoen maar beginnen... De High five spinhengel en een doosje gevuld met streamers en tubefly's staan te springen om naar de polder te gaan!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: