28 sep 2011

Splitcane # 3 versus splitcane 3 grammer in 3 verschillende polders





Dinsdag 27 september. 'Geef nooit op' is een motto dat ook nu weer eens op gaat! Nog geen vier weken geleden dacht ik dat het er wat dit jaar betreft opzat voor de twee- en driegrams spinhengels. De waardeloze zomer maakte het x ultra lichte spinnen haast onmogelijk.

Dat het zomerweer waar we op hoopten nu het officieel herfst is alsnog is gekomen is mooi meegenomen. Dat geeft Danny en mij de mogelijkheid om twee verschillende hengels en technieken te vergelijken naast elkaar in de polder. Een splitcane # 3 vlieghengel versus splitcane 3 grams spinhengel. Dat we dat ook nog in 3 verschillende polders gaan doen maakt het een leuk en eerlijk vergelijk.


Polder 1

Deze polder heeft een uitstekend bestand aan ruisvoorn, met de kans op een ruiser van een droomformaat. De hobbyboer die er sinds een jaar acht zijn paarden houdt heeft mij toestemming gegeven van het land gebruik te maken.














Helaas geen grote ruisvoorns, maar wel een flink aantal mini ruisers een grote blankvoorn en een baars voor Danny in deze polder. Ik vang er op de driegrammer een leuk aantal mini baarsjes. Wat aantallen en grote van de gevangen vis betreft heeft de # 3 vlieghengel hier gewonnen.


Polder 2

Dit was altijd mijn lievelings polder, hier heb ik in het verleden heel veel uren gestruind en ontzettend veel vis gevangen. De lange koude winters van de afgelopen twee jaar hebben hun tol geeist. Het lukt mij al twee jaar niet meer om hier een mooi formaat vis te vangen. Het lijkt wel of er hier nog alleen maar jonge vis rond zwemt.




De grotere exemplaren zijn onvindbaar. Jammer, want behalve heel veel snoek kon je hier ook mooie ruisvoorns vangen. Met vijf kleine ruisertjes voor Danny en een mini baarsje voor mij houden we het na een uurtje in deze polder voor gezien. Ook hier is de # 3 vlieghengel de winnaar.


Polder 3

Wie wat bewaart heeft wat. De polder waar mijn hoop op is gevestigd is polder 3. Hier moet het gebeuren vanavond. Met nog twee uur daglicht voor ons, gebeurt dat ook.







Nog nooit heeft Danny zoveel vis in zo'n kort tijdsbestek gevangen op de vlieghengel. Op een gegeven moment was het op iedere worp raak bij hem. Geen grote vissen, maar toch, zo nu en dan komt een mooie voorn boven water kijken.








Ook de driegrams spinhengel spreekt nu een woordje mee. De mini spinner brengt vanavond een berg baars tijdelijk op het droge. Daar zitten vijf dikke vissen tussen!





Al vroeg in de avond was een snoek actief aan het jagen. Wat ik ook probeerde, mijn spinnertje werd volledig genegeerd door de rover. Een JvG Bunnybug spinner brengt uitkomst! Helaas moet ik de spinner daarvoor wel stuk knippen. Alleen de streamer achter de spinner kan ik op de driegrammer vissen. Tot mijn verbazing gaat dat perfect.





Maar zo vis ik nu opeens wel gericht op een grote snoek en doe dat met een driegrammertje en 10% nylon. Beng, en de snoek hangt op mijn eerste worp met de bug. Door het avondlicht gekleurd een gouden vangst.





Dat ik aan het eind van de avond een nog grotere snoek vang op driegrammer is mooi meegenomen. Deze snoek ging wel voor een mini spinnertje en bezorgde mij een fantastische dril.





Met dank aan Danny is de dril op film vastgelegd. Ook in polder drie is de #3 vlieghengel wat de aantallen betreft de winnaar. De driegrams spinhengel pakt hier wel de grootste vissen en wint op dat onderdeel.

Ultra licht met de spinhengel en ultra licht vliegvissen, beiden kunnen ze met veel succes uitgeoefend worden in de zomerse polder. Genieten!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: