4 feb 2019

Super de superdag!!!!!!!!!!!!!


Zondag 30 mei. Eindelijk is het zover, het nieuwe roofvisseizoen is zaterdag officieel geopend. Gisteren heb ik gewerkt, maar vandaag kan er gevist worden. Het was de bedoeling om vandaag te gaan vissen samen met Yuki, Danny en John. Helaas kan onze vismaat en vriend John er niet bij zijn. Met z'n vieren sloten we eind februari het snoekseizoen af, het zou leuk zijn geweest om nu samen een nieuw roofvisseizoen in te luiden.

Het voorspelde weer voor vandaag is bar en boos. In de middag zal de wind flink aantrekken, en dat zal samen vallen met heel veel regen. Geen leuk vooruitzicht, zeker omdat Yuki en ik met onze Rapiertjes zouden gaan vissen. De Rapiertjes moeten pas op de plaats maken, maar gelukkig zijn we beiden in het bezit van een Floret. Met de korte Floret is het prettiger vissen dan met de Rapier onder winderige omstandigheden Binnenkort zal ik een stukje op het blog plaatsen over de verschillen tussen deze twee x-ultra lichte grootheden. Danny hoeft niet te kiezen; zijn lichtste Fair Play spinhengel is de vijfgrams Spinmatic. De allround ultra lichte spinhengel waar je het hele jaar door mee kunt vissen in de polder.

Als we om 9.30 uur in de polder arriveren valt het weer ons nog 100% mee. Met z'n drieën naast elkaar tuigen we onze spinhengels op. De nieuwe Shimano Rarenium CI4 1000 FA heb ik gisteravond opgespoeld met 10% nylon. Altijd spannend om weer zo dun te gaan vissen, zeker als de kans op snoek aanwezig is. Danny en Yuki staan hun slips nog af te stellen als ik m'n eerste worp maak. Het spinnertje kan ik goed volgen... Dan duikt er als uit het niets een snoek op achter het spinnertje. Hangen! 'Snoek!', roep ik naar m'n vismaten. Die geloven hun ogen niet, en ik kan het ook nog maar nauwelijks bevatten. Op m'n eerste worp van het nieuwe seizoen is het meteen raak.



Daarmee is de trend gezet, naar een onvergetelijke visdag. Een dag die wat de weervoorspellingen uiteindelijk mee viel. Natuurlijk we hebben ook flink wat regen gehad, maar de snoeken maakten dat alles meer dan goed. Baars vingen we ook, niet in de aantallen zoals in de vroege herfst, maar we hadden niets te klagen!



Dat het gemiddelde formaat van de baars groter was dan gewoonlijk in de polder maakte het feest compleet. Danny spande de kroon vandaag met tien gelande snoeken, Yuki en ik volgden op afstand beiden met vijf snoeken.













Twintig snoeken in totaal op een dag, dat komt bijna niet voor in Nederland. Op onze Floretjes vingen we meer baars dan Danny met z'n vijfgrammer, maar Danny ving wel de grootste baarzen. Dat kan volgende keer weer andersom zijn, maar wel leuk om te vermelden.

De dril van 1 specifieke snoek stak boven alle anderen uit, en Yuki heeft dat prachtig beschreven!




He mannen,

Wat hebben we een dag meegemaakt he !!! Zo gaaf, zo'n dikke snoek op de Floret en ook nog eens op een lijntje van 12,5% Stilon. Nog nooit heb ik een snoek gevangen die op een gehaakt baarsje of voorntje dook, maar dit keer wel! Ongelofelijk, net toen ik m'n spinnertje met een blad van 20mm opstartte knalde er direct een klein rakkertje ( mini baarsje ) op, tegelijkertijd voelde ik een veel grotere weerstand en hing er plotseling een snoek van zeker 75cm aan de Floret, helaas schoot het baarsje weer uit z'n muil en zag ik het visje even naar het oppervlak zwemmen, maar niet voor lang, BENG!!!, de snoek greep 'm nogmaals en dit keer leek het er op dat de spinner ook nog eens goed gehaakt zat, wat een dril volgde er toen, het hengeltje zo krom als een hoepeltje en m'n billen stevig tegen elkaar lukte het ons ook nog de snoek netjes uit te drillen en in het net te krijgen. Wat een vis, het ergste wat op dat moment kon gebeuren, gebeurde daarna ook nog eens, door de blijdschap en zenuwen schoot de snoek uit m'n handen ( plus een dikke jaap van een hoektand in m'n duim ) en gleed van de steile kant terug het water in. NEEEEEE!! Jouw aanwijzingen opvolgen door rustig te blijven hielp enorm op dat moment Peter, alleen maakte ik me zorgen dat m'n slip geen lijn af wilde geven na een paar flinke rukken, het bleek dan ook dat na de tweede landing de lijn om het topoog was gaan zitten, één ding is zeker met een verkeerde lijn met te weinig rek of een te strakke hengel hadden we dit niet meer na kunnen vertellen met dezelfde afloop als nu, wat een snoek en wat een een geweldig materiaal!!!!!!

Thanks mannen, voor deze supervangst!

Yuki

Geen opmerkingen: