11 mei 2018

Een stukje waardering





Een 100% echte boerenkarper 



Woensdag 9 mei. De boeren hebben het de afgelopen dagen ontzettend druk gehad met maaien, dorsen en al het gras van het land afhalen voor het weer omslaat. Dat gras moet daarna ook nog gekuild worden. Neem van mij aan, dat een boerenbedrijf hard werken is. Een stukje waardering, maar ook respect voor 'onze' boeren is niet verkeerd! Ongevraagd een stuk land in lopen doe je dus niet. Vraag het gewoon netjes, en nee is nee. Zelfs na vele jaren vissen in deze polder, vraag ik of ik het land op mag. Ik vis hier sinds mijn twaalfde jaar en hoop binnenkort vijftig te worden. Een boer zit er niet op te wachten dat zijn maailand wordt platgetrapt. En tijdens het maaien wil je hem ook zeker niet voor de voeten ehhh tractor lopen. Ook als er bijvoorbeeld een pluimvee ziekte heerst zoals een paar jaar geleden het geval was loop je niet ongevraagd een weiland in. Op alle boerenbedrijven stonden bakken met ontsmettingsmiddel erin. Voor je het bedrijf of land op mocht moesten je laarzen daarin ontsmet worden. Het is al 19.00 uur geweest als Martin (de zoon van de boer) mij een bericht stuurt met; 'we zijn klaar, je kan er op'. Dat laat ik me geen twee keer zeggen! En het moet nog 20.00 uur worden als ik de auto in de polder parkeer. Eerst een appie met: 'ik ben het die hier geparkeerd staat'. Pas daarna betreed ik de groene wereld. Een heel verhaal en met een reden... Helaas heeft één of andere oelewapper laatst ongevraagd het weiland betreden. Na jaren hier bijna onzichtbaar gevist te mogen hebben viel mijn aanwezigheid hem op. Zoals dat gaat, alles wordt eraan gedaan om in contact te komen met jou. En dan herhaal je keer op keer: NIET HET LAND IN GAAN !!!  En dan gebeurt dat toch... En lees je op Facebook iets over die kl#te boer die hem weggestuurd heeft. Te triest voor woorden dit soort lieden. En voor hetzelfde geld had ik hier nu ook niet meer mogen vissen! Met dank aan een zogenaamde collega sportvisser. Gelukkig niet, en wat heb ik weer heerlijk gestruind hier vanavond.

Groeten van Peter

5 opmerkingen:

Anoniem zei

... en wat een prachtige karpers! Gefeliciteerd!
Wim

Anoniem zei

Hi Peter,
Leuke vissen en prachtige omgeving. Gelukkig zijn nog niet alle Nederlandse polders volgebouwd...

Groet,
Bert

Peter Linzell zei

Thnx mannen!

Anoniem zei

Altijd te vriend blijven met de boer, of anders met de boerendochter natuurlijk (hi)!

Die 100% vis vind ik zelfs mooi, erg gaaf hoor Peter, wat een torpedo, echt prachtig, ook al heeft het geen stekels(hi)!

Groet,
Bas

Unknown zei

Kromme hengels, strakke lijnen, slip op volle toeren, prachtige polderkarper in een heerlijk hollands landschap. Hoe mooi wil je het hebben als visser? Blij dat je weer post, petri heil!

Groet, Johan