26 aug 2016

Icoon uit Zweden


Van klein tot groot,  ik gebruik ze nog geregeld 

ABU Cardinals,  ik gebruik ze nog geregeld. Het icoon van de  karperscene in de jaren zeventig en begin tachtig, dat was toch echt de ABU Cardinal.

Vier keer 44


Zonder Cardinal tussen de reelringen van je Hardy of nog mooier - kunstwerk afkomstig van een gerenommeerde hengelbouwer telde je toch echt niet mee.

Als beginnend karpervisser hield ik me destijds vast aan wat er in de boeken stond. Vooral uit 200 karper tips heb ik toen veel geleerd. Daarnaast natuurlijk ook uit Karpervissen van J.B. de Winter. In 200 karper tips stond dat ik een half maantje uit de rotor van m'n Cardinal moest vijlen - en dus deed ik dat toen...


Behalve aan cilinders (bromfietsen) werd er destijds dus ook flink geveild - en gesleuteld aan de Cardinals. Ehhhh...verbeterd😉!!!




Deze Cardinal 44 heb ik afgelopen maandagavond nog gebruikt. Het bekende halve maantje is goed zichtbaar, maar is daarnaast ook voorzien van andere slipschijven en een aluminium spoel. Mijn oudste (een goed gebruikt) exemplaar, maar werkt nog steeds!

Groeten,
Peter


12 opmerkingen:

Anoniem zei

Molens die je moet verbeteren zijn dus niet perfect
Ik heb ze ook gehad maar ik ga toch voor een metalen overkappende spoel

Gr jerry

Peter Linzell zei

Precies Jerry! En toch blijf ik ze gebruiken - zowel verbeterd als niet verbeterd...

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Het is vaak ook het goede gevoel wat je bij deze molens had en nog steeds hebt Peter, ik ben toendertijd ook aan het vijlen gegaan, niet veel later heb ik ze geruild aan een hengelsportvertegenwoordiger die regelmatig bij mijn plaatselijke hengelsportwinkelier kwam en kreeg er 2 nieuwe Shakespeare 2200-40 voor terug.
Deze twee ABU 44 waren in nieuwstaat, de derde heeft mijn broer nog steeds samen met een Cardinal 3. Nu na heel wat jaren verder heb ik toch wel een beetje spijt dat ik ze weg heb gedaan, het is toch een stukje van je eigen karperverleden geweest, maar ik heb nooit spijt gehad dat ik toen de Shakespeares heb aangeschaft. Deze molens zijn mijn favoriet, van de 025 tot en met de 050. Ik kan je voorliefde heel goed begrijpen Peter, geniet ervan, ze zijn het meer dan waard!
Mvg, lolle

Peter Linzell zei

Hoi Lolle,

Tof dat je wat laat horen ehhhh...lezen van jezelf!

Bizar eigenlijk dat een product dat verre van perfect was/is de status van icoon heeft bereikt. Misschien juist daardoor wel! Vissen met de klassieke Cardinal's heeft zijn charmes en doet me soms terug verlangen naar de tijd dat karpervissen nog echt karpervissen was. Met een Cardinal tussen de reelringen waan ik me soms voor heel even terug in een tijd - toen karpervissen nog met de hengel in de hand of heel dicht daar achter zittend was. Hetzelfde gevoel krijg ik als ik een Fair Play hengel uit het foudraal haal... Waarschijnlijk ook voor jou herkenbaar 😉

Groeten,
Peter

Ignace van de Wiel zei

Ja Peter, erg herkenbaar. Ik kocht mijn eerste 44 in 1976 van zeer zuurverdiende jobstudent centen en ... gebruik hem nog steeds. Hij heeft ondertussen gezelschap gekregen van een flink aantal ABU broertjes en zusjes. Sommige nieuw bijgekocht, sommige tweedehands.(3-33-4-44-52-54-55-505-506-...) Ik heb de laatste jaren wel een aantal alu spoelen gekocht om mogelijke problemen met de kunststof spoelen voor de zijn.(wat heet "problemen" - na 30 jaar eens een nieuwe spoel moeten kopen, welke molen doet beter ?). De tweede adem voor een oude ABU. Het veel te hoge blingbling gehalte van de moderne molens laat me bij mijn vertrouwde onverwoestbare molens blijven, ieder zijn ding (maar ik weet het wel....) Doe zo voort, Peter . Bedankt voor je reuze blog !!
sportvissersgroeten uit België,
Ignace

Anoniem zei

Ik begrijp je volkomen Peter, we voelen dingen veel dieper aan dan menig ander en dan zijn we soms voor anderen niet te volgen. Vissen is voor ons meer, we kunnen niet lang zonder, want dan is ons leven niet compleet. Alles moet in balans zijn, een fijn gezin en vrouw die je begrijpt, iederéén gezond en een hobby waar jij en ik een stuk innerlijke rust vinden. Het is een leven waar we best tevreden mee zijn!
Groet, lolle

Marcel zei

Hoi Peter,

Je weet hoe ik er over denkt als Shakespeare liefhebber? prachtig model en zelf ook wel een paar modellen gehad maar een molen waar je eigenlijk al uit de doos vandaan aan moet sleutelen is niet echt goed en ze hebben wat mijn betreft te veel eer gekregen.
Maar het model is erg mooi,en inderdaad lekker ermee doorvissen!

En ook erg leuk dat Lolle reageert die had ik al heel wat jaren niet meer gehoord, grappig.

Groet Marcel

Anoniem zei

Hoi marcel, leuk om je hier weer tegen te komen, alles goed?
Groet, lolle

Peter Linzell zei

Hoi Ignace, jij bent duidelijk ook besmet met het ABU-virus!

Hoi Marcel, ik kan jou alleen maar groot gelijk geven hoor! Bizar als je bedenkt dat je voor de prijs van een Cardinal 44, twee Sigma's met extra spoelen kon kopen. Het binnenwerk (aandrijving) van die Cardinal's was natuurlijk wel uitmuntend. De Shakespeare President heeft een daarmee vergelijkbare aandrijving. Prachtige werpmolens trouwens! Naast deze (eigenlijk alle drie iconen) werpmolens was er ook nog Penn. En een Penn SS koste destijds de hoofdprijs. Dat had natuurlijk ook met de toen nog sterke Dollar te maken. Maar als je eenmaal met zo'n Penn gevist hebt, dan (praat nu voor mezelf) besef je dat dit in die tijd toch echt op alle fronten de beste werpmolen is geweest.

De Cardinals werden in de ABU fabriek in Zweden gemaakt, en Penn kwam toen nog uit de USA - in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd.
SHAKESPEARE liet toen al diverse modellen bij Omori in Japan maken. Dat doet niets af aan de kwaliteit daarvan maar wel een leuk weetje! Kijk hier maar; http://www5c.biglobe.ne.jp/~take300/sub100.htm

Lolle ik heb je gemist!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,ik volg altijd met veel plezier je avonturen, je beleving en passie spat er van af en geniet daar met volle teugen van. Mijn visserij staat op een laag pitje de laatste maanden, het lijkt wel dat ik op een bepaalde manier chronisch moe ben, ik kom er maar niet tot toe.
Je kent het wel, werk, huisman en dan in mijn geval weinig energie over, maar jouw avonturen en prettige schrijfstijl geven me toch het gevoel dat ik toch nog een beetje aan het vissen ben en daar ben ik je dankbaar voor!
Groet, lolle

jerry zei

Het is eigenlijk is heel vreemd , de molens van Abu waren hier de molens voor de serieuze visser maar als ik kijk naar de ons omringende landen zie ik andere molens , in Engeland was de Mitchell 300 de molen , in Duitsland was de Quick serie van Dam top , in Frankrijk Mitchell en Crack cq Luxor
Het is dus wat goed vindt

gr jerry


ps Lolle goed je weer eens te zien

Anoniem zei

He Jerry,
Fijn om je weer eens tegen te komen!
Groet, lolle