25 sep 2013

Weg met die dreg...




Dinsdag 24 september. Voor we vervallen in het wijzen met de vinger: nee, ik ben niet tegen gebruik van de dreg op kunstaas. Op sommige kunstaasjes ontkom je er niet aan. Zonder dreg(gen) mis je vis op vis, maar erger, het verwijderen ervan gaat tenkoste van de aktie. Niet doen dus!

Nadeel van de dreg is dat je  meer vuil oppakt met je kunstaas, en de vis soms meer beschadigt dan nodig is. Enkele haak of dreg, de vis wordt er hoe dan ook niet beter van! Een dunne Franse dreg met ingeknepen weerhaken is in mijn ogen de gulden middenweg als een dreg achter het kunstaas onvermijdelijk is. Uiteraard praat ik dan over kunstaas voor de ultra lichte en lichte spinhengel.

Bij spinners en streamers is het makkelijk, gewoon altijd een enkele haak gebruiken. Dat ik graag met een lepeltje vis is geen geheim, en dat daar bijna altijd standaard een dreg achter hangt ook. Lepels, zeker de ultra lichte, zijn precisie instrumenten en kunnen niet ongestraft veranderd worden. Zelfs een iets dikkere/zwaardere splitring  heeft soms al invloed op de aktie van de lepel. En vergeet de hoofdlijn en onderlijn niet, ook daar kan het helemaal mis gaan  -  maar dat onderwerp komt een andere keer aan bod.
















Vanmiddag  ben ik weer met de Weber lepel op pad geweest, deze keer voorzien van een enkele haak. Naast een berg baars, twee snoekjes en een snoek, zag ook een ruisvoorn een smakelijke hap in het lepeltje.

Peter


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter,

Jan Schreiner viste altijd al met een enkele haak op een lepel, maar ik vond dat altijd maar zozo. Merk jij dat je meer of minder vangt? Als het niet uit zou maken, dan zou het qua verspelen wel beter zijn denk ik zo. Wat is jou idee hierover Peter?

Hans

Peter Linzell zei

Hoi Hans,

Ik ben er zelf nog niet uit...

Peter

Marvin (Alkmaar) zei

ik ben blij dat je eindelijk weer eens een enkele dreg gebruik

props

Peter Linzell zei

Hoi Marvin,

Thanks!

Peter