21 mei 2011

Actief op ruisvoorn




Vrijdag 20 mei. Vanavond gaan Danny en ik achter de ruisvoorns aan. Danny met de vliegenhengel en ik met de Pequena, en een vlokdobbertje. Twee totaal verschillende technieken, maar ze kunnen wel goed samen gedaan worden.




Ook met de vlok of maden kan actief gevist worden. De vlokdobber wordt ruim over de gespotte voorns geworpen, en daarna langzaam richting de vis gedraaid. Op deze manier kun je heel veel voorns vangen. Dat is ook vanavond weer gebleken.




Met de vlieg is ruisvoorn een heel ander verhaal. Zeker op een avond als vanavond waarop in eerste instantie een behoorlijk windje staat. In mijn ogen staat m'n vismaat zich uit de naad te werpen om een ruisvoorn(tje) te vangen. Maar, hij vangt ze wel! Eerst met een nimfje en later op de avond als de wind gaat liggen ook met de droge vlieg. En dat laatste is superspannend om naar te kijken. Een prachtig gezicht om de vlieg van het wateroppervlak te grazen genomen te zien worden. Soms volgende de ruisers de vlieg over een afstandje. Spannend! Tegenover elke voorn op de vlieg vang ik er zeker tien. Maar om eerlijk te zijn gaf dat me geen kick. Stiekem keek ik uit m'n ooghoeken en genoot van het vissen met de vlieg.




Vliegvissen is misschien wel de nog meest pure vorm van de hengelsport. Op een enkeling na zijn het bijna alleen puristen die aan vliegvissen doen. Hengels, lijnen en vliegjes; allles is piekfijn op elkaar afgestemd. Al vangt iemand naast je zich klem met maden, een echte vliegvisser zal het aanbod om een made aan de vlieg te prikken overslaan. Natuurlijk wil hij vis vangen, maar wel op zijn manier. Als liefhebber van het echte ultra lichte spinnen trekt het vliegvissen steeds meer aan me.

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi Peter
leuk dat er ook ruisvoorn word gevangen aan de splitcane.Staat het karpervissen op een laag pitje,ik lees er namelijk geen nieuwe berichten over.Ik blijf met plezier je blog volgen

Groeten Peter de Belg

MarcelP zei

Dag Peter, Leuk te lezen dat jullie de ruisvoorns weer belagen. Het toeval wil dat ik dat gisteravond ook even ben gegaan. Was er prachtig weer voor. Echter ook met de vlokdobber, een Hardy Benelux II en een Abu 33 molentje. Vissen met de vlokdobber heeft misschien iets minder charme dan het vissen met de vlieg, maar toch geeft het ook wel een enorme kick om dat sigaartje te zien weglopen/wegschieten he. En dan op zo'n lekker glasstokkie. Kicken!! Leuk verslag. Ga zo door!

Groet,

MarcelP

Anoniem zei

Hallo Peter,

je hebt toch een splitcane vliegenhengel ? Met de droge vlieg is erg spannend en je hebt gelijk, voor de vangst aantallen zijn er betere vismethodes. Ik ben naast het UL vissen ook helemaal enthousiast van het ULvliegvissen.

groet René ( uit de Achterhoek )

Peter Linzell zei

Hallo Peter,

Karpervissen (ook in de winter!) heb ik jaren gedaan, en naast mooie vissen gevangen heb ik vooral ook prachtige momenten beleefd met de karperhengel. 90 verslagen op SddP vertellen het verhaal van een actieve karpervisser. Alles waar ik als jong visserje van droomde en veel meer is bereikt. Achteraf gezien vind ik het jammer dat ik tijdens mijn jeugd nog geen visdagboek bij hield. Ik prijs me rijk de tijd mee gemaakt te hebben voor het zelfhaaksysteem en de bivy.



Hallo Marcel,

Ik lees met veel plezier mee op jouw site. Leuk om hier een bericht van jou te lezen!



Hallo René,

Klopt! De belevenissen met en beschrijving van deze splitcane vlieghengel komen binnenkort op SddP te staan.

Groeten,
Peter