4 aug. 2011

Anti kink


Spinners kinken, door het ronddraaien onder water, onze nylon. Een spinstangetje met alleen een wartel voorkomt het kinken niet. Als ik in mijn jeugd spinner en spinstangen voor mijn tiengrammer kocht, dan nam ik ook altijd een zakje met anti kinkvaantjes mee. Dat anti kinkvaantje werd aan de wartel van de spinstang gemonteerd. Het kinkprobleem was daarmee opgelost! Maar, er kleven ook nadelen aan het anti kinkvaantje. Het is windgevoelig en in verhouding tot ultra lichte spinners veel te groot.





De oplossing om zonder anti kinkvaantje bij het ultra lichte spinnen van het nare kinken af te komen is simpel: knoop het nylon aan de spinstang en knijp op het stukje nylon dat uitsteekt voorbij de knoop een BB loodhagel. Knip daarna het uitstekende stukje nylon af tot onder het loodje. Het uitstekende stukje smelten tot een bobbeltje onder het loodje kan ook.

Succes,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter, dit is inderdaad een zeer handige manier om je lijn kinkvrij te houden.
Ik kreeg dit idee ooit een keer van Jan Schreiner toen hij mij geen inhangloodjes kon leveren.
Maar mijn ervaring is wel wanneer ik deze methode toepas bij een nylondikte van 14/00 en dunner, dat na een tijdje werpen het loodje verdwenen was. Het nylon waaraan het loodje zat bleek dan bij de knoop afgebroken te zijn.
Wanneer ik nu met genoemde lijdikte vis knoop ik voor het loodje een apart lijntje van bijvoorbeeld 18/00.

MVR, Jan

Anoniem zei

Peter,

Gebruik in plaats van een loodhagel eens op dezelfde manier een stylloodje. Doordat dit loodje langwerpig is, hangt er minder snel vuil aan en is de antiekinkwerking beter.

Vriendelijke groet,
Frans.