27 jul. 2010

Struinen met Danny

Dinsdag 27 juli. Afgelopen zaterdag is Danny alleen op pad geweest. Hij ving goed baars, maar ook nog eens een aantal van een formaat waar je u tegen zegt. De foto's die hij mij stuurde spraken voor zich. Een baars stak er met kop en stekel boven uit! Die ging zeker richting de 40 centimeter. En gewoon in de polder en op een spinnertje. Of ik zin heb om daar een keer met hem te vissen? Nou echt wel! Om 16.00 uur pikt Danny mij op en rijden we naar de polder waar hij afgelopen zaterdag heeft gevist.



Een smal bruggetje verleent de toegang tot een prachtig gebied. Een brede poldervaart en een treinspoor snijden er doorheen. De poldervaart gaat verderop over in een klein meertje, en daar moet het gaan gebeuren. Helder water, een meter diep en een harde zanderige bodem, dat ziet er goed uit voor de baars. Danny gaat vissen met de vijfgrams Spinmatic en ik met de Rapier.



Mijn vismaat heeft de Spinmatic helemaal naar zijn hand gezet. Heeft er vele uurtjes mee gemaakt langs het water, en kent de mogelijkheden van het hengeltje als zijn broekzak.

Een 35 cm plus baars op de ranke Rapier drillen en landen zou geweldig zijn. Zo'n vis gevangen aan 10% nylon met een breeksterkte minder dan 1 kg is voor mij een ultra lichte wens. Wie weet gaat die wens hier vanavond in vervulling.

Baars zwemt er rond, dat is me al heel snel duidelijk. Prachtig getekend en mooi van kleur met dank aan het heldere water.



We vangen er beiden meerdere achter elkaar. De grotere exemplaren geven niet thuis, maar wat niet is kan nog komen. Maar, wie het kleine niet eert, die kan beter niet aan ultra licht spinnen beginnen...



Danny vangt tussen de baarzen door een snoekbaarsje! Een leuke verrassing.

Dan is het goed raak op het Rapiertje. Even voelt het of ik vast zit aan de grond, maar ik sloeg toch echt aan op een aanbeet. Het vermeende obstakel begint langzaam te zwemmen. 'Danny, ik heb nou toch iets echt groots gehaakt!'. Beelden van een monstergrote snoekbaars schieten door me heen. Over de bodem op 10 meter afstand zwemt langzaam iets groots rond, daar ben ik van overtuigd. Als ik de vis na een minuut of twee voor het eerst te zien krijg, blijkt het formaat mee te vallen. Een snoekje van nog geen 60 centimeter zette me op het verkeerde been. En nog steeds is snoekmans het niet eens met het onrecht wat hem aangedaan is. Onder de kant aangekomen, wordt vol bravoure het oppervlak opgezocht, gevolgd door een schot van een meter of twee door de slip. Een snoekje van het grotere en diepere water is duidelijk sterker dan zijn neef in de ondiepe polder.



Voor mijn voeten aangekomen sputtert de groene rover nog even, maar daar blijft het ook bij. Voorzichtig manouvreer ik de rover richting het landingsnet en Danny doet de rest.



Het is me meteen weer duidelijk hoe licht zo'n echte tweegrammer is. Met nylon gelijk aan spinrag vissen op zo'n hengeltje, en dan een leuk snoekje drillen is een genot.



We vangen daarna nog wat baarsjes samen. Geen grote, maar ons hoor je niet klagen!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Vantorre P. zei

hoi peter
zo te zien weer een leuke tijd gehad met Danny.Ik kan niet wachten om mijn rapier te kunnen ophalen in amsterdam.Aan de foto's te zien een super hengeltje,ik hoop er ook zoveel plezier eraan te hebben
groeten peter

Anoniem zei

Hallo Peter,
de rapier is een superhengeltje as. zaterdag wordt er weer gevist in de buursebeek met Ronald. Bij JvG kleine spinnertjes besteld voor de Rapier, deze hoop ik zaterdag te gebruiken

groet René

Peter Linzell zei

Hoi Peter,

Aan de Rapier ga je een hoop plezier beleven! Een ideaal hengeltje voor de baars(jes) in de polders bij jou in de kop van Noord Holland. Zeker bij de hoge kleikanten die je daar in sommige polders tegen komt. De extra lengte tegenover de Floret is dan een uitkomst.


Hoi René,

Prachtig water en omgeving waarin je gaat vissen, en in goed gezelschap. Succes!

Groeten,
Peter