4 jul. 2010

Struinen langs een beek in Overijssel

Zondag 4 juli. De afgelopen jaren heb ik gesmuld van de foto's van vissers langs beken in Overijssel. Foto's die op de site van de Schreineriaan maar ook op de voorloper van Vliegvissen in Twente en de Achterhoek staan en/of stonden. 'Wat zou ik daar graag eens vissen', dacht ik dan bij het bekijken van de fraaie plaatjes van het landschap waarin gevist werd.

Precies een dag na mijn verjaardag gaat deze wens in vervulling. Yuki en ik gaan vandaag naar Overijssel om te vissen in een beek die stroomt door een prachtige omgeving. Niet op de bonnefooi; we gaan vissen met de broers Henk en Ronald Moelker. De mannen achter de Schreineriaan en
Vliegvissen in Twente en de Achterhoek. Dat René (een lezer van SddP die ik al jaren ken via forums en soms email) ook meegaat vissen vandaag, is ook heel leuk.

Om 10.30 zijn we bij Ronald thuis voor koffie uitgenodigd. Dat betekent dat Yuki en ik om 8.00 van huis vertrekken. Een flinke autorit hebben we voor de boeg, waar ik ontzettend veel zin in heb. Lekker bijkletsen met de vismaat, ondertussen beiden vol verwachting over wat gaat komen vandaag. We arriveren dan ook ruim op tijd. Voor we bij Ronald aanbellen zijn we eerst een stukje gaan wandelen. Om 10.15 uur durven we het aan om aan te bellen. Niet nodig, blijkt, want de deur staat al open voor ons. Hier woont duidelijk iemand die waarde hecht aan zijn omgeving en de mooie dingen uit het leven wil halen. De prachtige klassieke Volvo geparkeerd naast de woning maakt het plaatje compleet.

Met Henk heb ik in 2006 twee keer gevist, Ronald heb ik datzelfde jaar een keer kort gesproken toen hij in een bootje (samen met Henk) in Hazerswoude op snoek aan het vissen was. Onder het genot van een kop koffie in de tuin praten we bij. Niet veel later schuift ook René aan aan de koffietafel en zijn we compleet. Na de koffie rijden we achter de witte Volvo van Ronald aan, door een steeds stiller wordend landschap. Bij een bruggetje parkeren we de auto's. Onder dat bruggetje door stroomt langzaam een beekje.



Wat is het hier ontzettend mooi. En nog mooier, we gaan hier vissen!

Naast en achter onze auto's worden hengels in elkaar gestoken en voorzien van werpmolentjes en vliegenreels. Yuki en ik hebben beiden slechts een spinhengel meegenomen, onze Fair Play Floretjes. Ultra licht spinnen in een beek, ik ben heel benieuwd! Zelfs als we vandaag helemaal niets gaan vangen, dan nog is de reis richting de Duitse grens de moeite waard geweest.






Vissen in een bijna ongerept stukje natuur, dan is vangen bijna een bijzaak geworden. Eens kijken of vriend baars (die zitten hier volgens Ronald) ondanks de nog steeds aanhoudende warmte en droogte mee wil werken. Zeker de eerste twintig worpjes komen onze spinnertjes zonder een stootje terug. Wel zien we tot twee keer toe een baars volgen! Duidelijk is ons dan meteen, dat alles vandaag uit de kast gehaald moet worden om een baars te vangen.



Yuki vindt de sleutel tot succes. Sneller binnendraaien en het spinnertje op half water binnen vissen. Tussen het binnendraaien door af en toe een fel tikje met de hengel geven blijkt ook te werken.



Als Yuki dan ook nog eens een grote baars vangt, kan deze dag al helemaal niet meer stuk.




We vissen verder langs de beek en verbazen ons over de schitterende waterjuffers hier. Vooral de vleugels vallen op. Prachtig blauw/paars van kleur. Het lijken wel vlinders als je ze over het water ziet vliegen!



Na Yuki goed in de gaten te hebben gehouden is het mijn beurt. Een snoeiharde aanbeet doet een forse vis vermoeden... Het blijkt een leuke baars te zijn. Zo, wat zijn die baarzen sterk in het stromende water van de beek. De Floret gaat zelfs hoepel rond op zo'n vis!




Niet veel later vang ik een kleinere vechtersbaa(r)s en ben ik al meer dan tevreden.

Yuki en ik vissen voornamelijk met z'n tweeen, maar af en toe vissen we met z'n vijven. De reden daarvoor is de keuze van het materiaal en de beoogde vis. Ronald is begonnen met een streamer aan een achtgrams spinhengel en hoopt daarmee een snoek uit zijn rovershol te lokken. Henk en René zijn beiden met lichte vliegenhengels in de weer. Later gaan Henk en René ook aan de gang met de spinhengel, Ronald verruilt dan juist zijn spinhengel voor een vliegenhengel.



René heeft voor de Rapier gekozen en vist een tijdje met ons mee. We praten gezellig, en René vraagt of hij met mijn Floret mag vissen. Dat is natuurlijk geen probleem! Sterker nog, hij mag ook met de Floret van Yuki vissen. Dat is het leuke bijkomende voordeel van een dagje vissen met gelijkgestemden. Mocht je op zoek zijn naar een andere hengel, of gewoon nieuwsgierig zijn, dan mag vast wel zo'n hengel van een vismaat even proberen. René maakt gelijk van de gelegenheid gebruik om bij Yuki een aantal titanium spinstangetjes te versieren.

Warmte gaat over in een alles verzengende hitte. Yuki en ik proberen het nog even langs een prachtig stukje beek, waar bijna geen bomen staan.



De baarzen houden het daar op eentje na voor gezien. Wij besluiten het na een klein half uurtje ploeteren ook voor gezien te houden. We gaan terug naar de vismaten.



In de schaduw onder de bomen zitten de andere drie Schreinerianen dan al na te genieten. Alle drie hebben ze hun visje gevangen vandaag zou blijken. Helaas laat de baars het hier verder ook afweten. Het signaal voor Yuki en mij om het prachtige Overijssel te verruilen voor het ons zo bekende Noord Holland. Met een stevige handdruk nemen vijf mannen afscheid van elkaar. Dat gaan we vast en zeker nog een keer overdoen, maar dan in een Noord Hollandse polder.

Ronald bedankt voor de gastvrijheid en het organiseren van deze fantastische visdag! Ik kom graag nog een keer terug...

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Vantorre P. zei

terug een mooi verslag,en deze morgen heb ik de eer gehad om ap hier aan de oude rijkswerf te ontmoeten.die was hier aan het vissen met 2 mensen en zo eens goed gekeken hoe zij het deden,Mijn twisters zijn blijkbaar iets te groot,terug naar de winkel dus

vriendelijke groete peter