12 jul. 2010

Ochtendstond heeft goud in de mond

Zondag 11 juli. Gisteravond laat sloeg het weer om. De aanhoudende warmte werd tijdelijk een halt toegeroepen. Daar wilde ik van gaan profiteren. Om 4.00 uur vanmorgen ging dan ook onze wekker af... In de tijd dat ik gedurende de zomermaanden voornamelijk op karper viste was dat niet zo bijzonder, maar dat ritme van toen ben ik nu wel even kwijt.


Uiteindelijk zit ik na eerst mijn spullen bij elkaar gezocht te hebben en niet te vergeten koffie te te hebben gedronken om 5.04 uur in de auto. De kop van Noord Holland, daar moet het gaan gebeuren vandaag! Ook als het gisteravond en vannacht niet geregend had zou ik vanmorgen voor dag en dauw naar het water zijn gegaan. De vroege ochtend en late avond uren zijn bij aan blijvende warmte vaak het gunstigst als het om vangen gaat. Eenmaal in de auto is de 'pijn' van het vroege opstaan verdwenen, en ben ik blij dat ik doorgezet heb.




Rond 6.15 uur arriveer ik in de polder, en heb dan zelfs een beetje spijt dat ik niet nog een uur eerder opgestaan ben. Het is fantastisch om de dag te beginnen in een ontwakende polder. Mistflarden trekken voorbij over het water en op de plaatsen waar geen riet staat, staat op het water een kabbel. De zee is hier niet zover vandaan, en dat ruik en proef je gewoon in de lucht. De ochtend smaakt een beetje zilt.

Door het hoge riet en de vele waterplanten is de keus op de Rapier gevallen. Nog een bijkomend voordeel van de Rapier is dat gericht op ruisvoorn gespind kan worden - mits ze zich laten zien vandaag. Tussen de reelringen van de Rapier toch weer de Tica Cetus SB500. Sinds ik het molentje helemaal uit elkaar gehaald heb en het oude vet voor olie heb vervangen voldoet het molentje weer prima. De Shimano Rarenium 1000 heb ik ook op de Rapier uitgeprobeerd, maar voor de tweegrammer gaat mijn voorkeur toch uit naar een kleiner werpmolentje. Zeker als ik zoals vandaag met 10% nylon op de spoel van de werpmolen ga vissen.

Als de tweede worp meteen een baarsje oplevert, weet ik dat het de goede beslissing is geweest om vroeg naar het water te gaan. Gelukkig blijft het ook niet bij een baarsje.



Als witjes voor een pluimpje brood gaan de baarsjes voor het Beatle Bug spinnertje. Soms twee, drie te gelijk; en dan proberen voor elkaars muil het spinnertje weg te kapen. Genieten!




Natuurlijk, ze zijn voornamelijk klein van stuk die polderbaarsjes, maar voor mij is het ultra licht genieten. Op nog geen tien kilometer hier vandaan is diep water en daar zwemmen ook grotere baarzen rond. In het verleden liet ik daar nog weleens een twistertje over de bodem en langs de kademuren huppelen. Ondanks de vaak goede en mooie resultaten, toch niet mijn visserij.

Wat dat betreft ben ik een purist. Met x- ultra lichte spinhengels zoals de Rapier en de Floret vis ik het liefst met de spinner en dan vooral in natuurlijke omgevingen. Heel soms vis ik met een piepklein plugje, omdat het daarmee zo leuk baars pesten is. Vooral als de baars los is is het een vermakelijke schouwspel om te zien hoe de baarzen als wilde mannen op een plugje reageren. Zoals bij al mijn manieren van vissen wordt er bij het x-ultra lichte spinnen gebruik gemaakt van nylon. Geen geharde en rekloze nylon, maar soepel met rek en een breeksterkte passend bij de hengel.




Rond een uur of negen nemen de aanbeten af. Vanmorgen vroeg zag je volop jagende baars, maar dat is over. Ik vang dan nog steeds baars, maar de aantallen lopen terug. Geeft niet, ik heb mijn lol gehad.

Tijd voor een kleiner spinnertje en de ruisvoorn. Kringen op het water verraden ruisvoorns. De voorns blijken wel heel erg aan de kleine kant. Ze tonen interesse, volgen, 'plukken' soms aan de vlieg maar er eentje haken is bijna onmogelijk. Tot twee keer toe achter elkaar los ik een ruisertje, net nadat de haak gezet was. Wat wel leuk is, is dat ik nu opeens weer goed baars begin te vangen. Ik vis afwissellend met de 12 mm JvG Colorado spinner en een spinnertje gemaakt op titanium draad door Yuki.




De baarsjes die ik nu vang zijn echt klein van stuk, maar wat een aanbeten geven deze rakkertjes. Vele felle tikken krijgen zowel het spinnertje als de top van de Rapier te verwerken.

Ik heb me vastgebeten in een ruisvoorn voor vandaag. Eentje maar! Dat wil maar niet lukken. Of toch wel: op mijn zoveelste poging haak ik opnieuw een voorntje. Deze keer schiet het visje niet los.



Het blijkt geen ruisvoorn, maar een blankvoorn te zijn! Dat is ook leuk, en meteen ook de eerste blankvoorn die ik dit jaar op de spinner gevangen heb.







Veel vis vangen, daar draait het niet om bij het x-ultra lichte spinnen. Het is vooral de beleving van het bezig zijn in de natuur. Maar ook het mini spinnertje precies te plaatsen in open stukken of langs waterplanten. X-ultra licht in een zomerse polder is een kunst op zich, een uitdaging. Met de Rapier en ragfijn 10% nylon gaat een onderwaterwereld open, die voor heel veel andere vissers niet eens bestaat. Heb je eenmaal kennis gemaakt met deze onderwaterwereld, dan is de kans groot dat je gedurende de zomer bijna niet anders meer wilt vissen. Maar pas op, het werkt verslavend en voor je het weet ben je net zoals ik een purist geworden. Om 13.30 uur stap ik opnieuw in de auto, moe maar voldaan rij ik terug naar huis.

Groeten,
Peter

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi Peter, dit is echt genieten.

Groet Joop

Vantorre P. zei

als ik het had geweten was ik er ook,maar weer een mooi verhaal;Ik denk eraan om de floret te halen
groeten

Peter Linzell zei

Dank je Joop.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Peter,

Wie weet komen we elkaar binnenkort een keer tegen in de kop van Noord Holland. Blijft een ontzettend mooi gebied waar jij woont. Met de Floret en de daarbij passende spinnertjes kun je een hoop lol beleven bij jou in de polders.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,

weer mooie foto's en een leuk verslag yuki heeft mij verrast met 2 mooie spinnertjes. Ik kan haast niet wachten om ze te proberen. Helaas moet ik vandaag tot 8 uur werken en hebben we net een noodweer hier gehad.

groet René

Peter Linzell zei

Hoi René,

Erg leuk van Yuki. Kan haast niet anders of daar ga je vis mee vangen. Ik vond het erg leuk om je een keer in de levende lijve te hebben ontmoet.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,

Mooie website die ik al een tijd met veel interesse volg! Ik vis zelf met een 3-grams CJW spinhengeltje op baars, snoekjes e.d. met een oud shakespeare werpmolentje Sigma "025". Mogelijk dat deze in de toekomst vervangen moet worden. Wat vind jij nu een goede molen voor onder zo'n hengeltje? De Rarenium 1000 of de nieuwe Symetre 500 van Shimano? Of is de Tica daar superieur aan?

Jouw mening/inzicht wordt zeer gewaardeerd!

Groet,
Bert

Peter Linzell zei

Hallo Bert,

Dank je wel!

De Shimano Rarenium 1000 is technisch gezien de beste van de drie door jou genoemde werpmolentjes. Een maatje 1000 werpmolen met een gewicht van 170 gram kan prima ingezet worden onder de driegrammer. Toch adviseer ik je een maatje 500 werpmolentje te gebruiken. De Tica Cetus SB500 was tot voor kort de enige echte goede mini werpmolen die je kon kopen. Een volwassen mini werpmolentje! De Shimano Symetre 500 FJ is een stapje hoger dan de Cetus SB500. Yuki heeft de Symetre 500 FJ in zijn bezit en is er goed over te spreken.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

hallo peter,hebben jullie al ervaring met de nieuwe molentjes van daiwa? met name de in europa verkrijgbare LUVIAS 1003 en de in japan verkrijgbare new CERTATE(zie de site van PLAT)deze molentjes houden 100m 15/00 en hebben volgens mij dezelfde afmeting als onze shakespeare 025.
groet,patrick

Peter Linzell zei

Hallo Patrick,

Wat een mooie werpmolentjes zijn dat! Vooral de Luvias spreekt me aan, die weegt slechts 170 gram. Helaas hebben de vismaten en ik geen ervaring met deze werpmolentjes.

Groeten,
Peter