21 jun. 2010

Terug naar de kop van Noord Holland


Zondag 20 juni. Vandaag ga ik voor het eerst sinds 9 maanden terug naar de kop van Noord Holland. Ik heb ervoor gekozen om van het eind van de middag tot het donker te vissen. Het is al 15.30 geweest als het asfalt opgezocht wordt. Een uur en twaalf minuten rijden geeft de GPS aan. Er zijn maanden geweest dat ik elke week deze rit maakte. Onderweg komen dan ook mooie herinneringen naar boven. Voor mij bekende plaatsnamen als Wognum, Sijbekarspel en Abbekerk worden gepasseerd. Dat het weer richting de afsluitdijk opklaart, is mooi meegenomen.

Rond 16.45 uur parkeer ik de auto in een woonwijk grenzend aan de polder waarin ik ga vissen. Het voelt zelfs een beetje vreemd om hier weer terug te zijn. Voor het ultra lichte spinnen zoals ik dat nu doe is hier voor een groot deel de basis gelegd. De vele sloten en vaarten die hier het landschap in stukjes hakken barsten bijna uit elkaar van de baarsjes.




Er kan hier dan ook bijna altijd met succes van alles uitgeprobeerd worden. De opgedane ervaring daarmee komt dan van pas op de dagen dat het niet wil lukken.





Voor de liefhebber van het ultra lichte spinnen is het hier een eldorado. Op sommige stukken van het water moet tussen en soms over de waterplanten heen gevist worden. Vissen in ondiep en plantenrijk water is een kunst op zich. Vastlopen in de waterplanten voorkom je door de spinner na de worp meteen op te starten. Na de worp wordt dus niet de beugel dicht geslagen, maar wordt eerst de spinner opgestart door een haal met de hengel te geven met de wijsvinger op de spoelrand van de werpmolen. Die spinner wordt met die zelfde wijsvinger afgestopt aan het eind van de worp. Zo voorkom je dat de spinner in de waterplanten terecht komt. De spinner draait dus al, voordat de beugel van de werpmolen gesloten wordt! Wel ben ik benieuwd of de rovers de winter in het ondiepe water hebben overleefd. De sloot die ik vandaag ga uitvissen is wisselend ondiep maar op sommige plaatsen staat bijna 80 cm water. De schade aan de visstand zou hier mee moeten vallen.

De schade valt mee, want ik beleef een dag met een gouden rand.



De Beatle bug spinner met witte pluim kon ik in het heldere water goed volgen. De gestreepte rovers ook!

Wat een baars! De rakkers hadden de hoofdrol, maar af en toe zat er een echte baars tussen.





Baarzen die zorgen voor een bijna ongekend spektakel aan de 153 cm lange Floret.




Twee kleine snoekjes maakten het feest met de Floret compleet!

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Vantorre P. zei

hoe doe je het toch,ik heb vandaag zes uur !! staan gooien aan het marine museum en heb dan ook niks gevangen en zelfs niets gevoeld.Gevist met spinners van john
alvast mooi verhaal peter.