4 jun. 2010

Rapier versus Floret en als toetje de Ruvo spinner

Vrijdag 4 juni. Als onze kinderen naar school zijn, kan ik er even mooi tussen uit. Na afgelopen zondag met de Floret gevist te hebben, is nu de Rapier aan de beurt. Wat een lang, dun en strak stokje is de Rapier vergeleken met de Floret! Uiteraard gaat ook nu de Shimano Rarenium CI4 1000 FA spinmolen tussen de reelringen. Net zoals bij de Floret is ook hier de combinatie werphengel en spinmolen perfect in balans. De blank van de Rapier is van dikwandig grafiet gemaakt, daardoor weegt de Rapier (mede door zijn lengte!) zelfs vijf gram zwaarder dan de Floret.

De Floret is van cobold glasvezel gemaakt, en is ondanks zijn maar 153 cm een volwaardige spinhengel. Met zijn 192 cm is de Rapier een flink stuk langer. Bij hoge kanten is dat een voordeel. Je kunt de spinner tot aan je voeten op diepte houden als je vanaf een hoge kant vist met de Rapier. Natuurlijk kun je ook verder werpen met de Rapier. Maar, voornamelijk vissend in de polder vind ik dat helemaal niet interessant. Wat wel handig is aan de Rapier is dat je je spinner indien gewenst gemakkelijker door het oppervlak naar binnen kunt vissen. Zeker als je dan wel een keer een iets verdere worp gemaakt hebt. Door de hengeltop naar boven te houden heb je dan 39 cm meer hengel in de lucht dan bij de Floret. Sturen van het spinnertje gaat natuurlijk ook beter met de Rapier.

De Rapier is zonder twijfel de beste ultra lichte spinhengel die te koop is. Hij is lang en strak, maar heeft wel voldoende massa om de haak goed te zetten. Voldoende massa, daar ontbreekt het vaak aan bij ultra lichte spinhengels van andere aanbieders. Je kunt op zowel de Rapier als de Floret vissen met een nylon lijntje met een breeksterkte van 0,8 kg. Probeer dat maar eens bij spinhengels die worden vergeleken met deze twee iconen uit de Fair Play stal.

Vergeleken met de Rapier lijkt de Floret wel te leven.'Wat een heerlijk soepel hengeltje is dat', was mijn eerste gedachte nadat ik afgelopen zondag de twee delen van het hengeltje in elkaar gestoken had. De gemonteerde ultra lichte Recoil geleideogen zorgen ervoor dat de Floret niets aan snelheid verliest. Want ondanks dat de Floret soepeler aanvoelt dan de Rapier, is ook de Floret een razendsnel hengeltje. Met de Floret kan heel precies geworpen worden, ook op plaatsen waar bijna geen ruimte is. Een grote vis drillen op de Floret is veel leuker, of moet ik zeggen moeilijker en dus spannender dan op de Rapier.

De Rapier en de Floret zijn samen de beste x-ultra lichte spinhengels die te koop zijn. Ondanks de vele voordelen die de Rapier op de Floret heeft is er geen winnaar en dus ook geen verliezer in dit vergelijk. Zeker als je meeneemt dat de Floret standaard is afgebouwd met Recoil geleideogen, en 100 Euro goedkoper is dan de standaard Rapier zonder Recoil geleideogen. Op mijn Rapier zijn overigens ook geen Recoil geleideogen gemonteerd, maar dunne licht gewicht geleideogen die sterk aan de ultra lichte en dunne hardchrome geleideogen van weleer doen denken. De blank van de Rapier is zo snel en strak dat ik de Recoil's hierop niet nodig vond.

Vissen!

De Rapier is in elkaar gestoken, de spinmolen tussen de reelringen geklemd, en 10% nylon is door de oogjes gehaald. Rest nog het monteren van een spinstangetje. Aan het stukje nylon dat na de knoop uitsteekt, wordt voordat dat wordt afgeknipt eerst een loodhageltje van 0.4 gram geknepen. Als spinnertje kies ik voor de Ruvo spinner. Ik ben heel benieuwd hoe dit spinnertje het doet.

Het is slechts een paar minuten fietsen naar de stadswatertjes. 'Stadswatertjes' is eigenlijk een groot woord, maar het dorp waar wij wonen heeft al ruim 650 jaar Stadsrechten. Vandaar dus! Helaas geen spoor van de ruisvoorns te vinden als ik aankom. De vele plezierbootjes en kano's zullen daar wel aan mee gewerkt hebben. Bij het gericht op ruisvoorn-spinnen laat ik het spinnertje net onder het oppervlak zijn verleidende werk doen. Dan maar wat dieper vissen en kijken of de baars wel thuis geeft. Bij de tweede worp voel ik al iets tikken tegen het spinnertje.



De volgende worp is het Ruvo spinnertje ingewijd door een piep klein baarsje. Als wilde mannen storten de mini rovers zich tijdens de volgende worpjes op het spinnertje, volgen het, tikken het aan en willen het allemaal graag voor elkaars neus weg kapen.

Na een aantal mini's verplaats ik me naar een dieper en druk bevaren stuk water. De Ruvo spinner maakt daarom plaats voor een iets groter spinnertje. Een spinnertje met een Indianablad van 15 mm is aan de beurt. Hier wordt meer gevaren en dat merk je aan de aanbeten, die zijn een stuk minder dan daarnet. Goede vangsten doe ik hier dan ook meestal in de vroege ochtend of in de latere avonduren. Beng! En deze keer geen mini baarsje, dat is duidelijk.



Een baarsje dat al behoorlijk op een baars begint te lijken is de dader. Zo'n rovers laat het Rapiertje al buigen als een lakei voor zijn prins.

Nu weet ik nog een klein poeltje op een paar honderd meter fietsen hier vandaan. Daar zwemt ruisvoorn rond, want ik zie ze er altijd volop zwemmen. Als ik aankom zie ik ze al. Groot zijn ze niet, maar er zwemmen er toch een paar tussen die ik best zou willen vangen. Slechts een paar honderd meter van waar ik me net bevond is het hier juist heel stil. Voorzichtig zet ik mijn fiets op zijn standaard. De Ruvo spinner gaat weer aan de spinstang. Met de struiken als dekking achter me maak ik gehurkt de eerste worp. De ruisers lijken niets in de gaten te hebben en blijven 'hangen' op de plek waar ik ze zag. Het spinnertje gaat richting de ruisers, nu wordt het spannend. Een ruiser verlaat de school en zwemt achter het spinnertje aan. Hij zwemt niet alleen mee uit nieuwsgierigheid, maar gaat ervoor. Hangen!



De eerste ruiser van het nieuwe seizoen op de spinner is binnen. Ieder jaar weer opnieuw een ultra licht hoogte punt.

De ruisers zijn na dit geweld alle kanten van het poeltje opschoten. Gelukkig was het meteen raak en bleef de ruiser hangen, want het is en blijft een spelletje van alles of niets, dat ruisvoornspinnen. Heb je ze om wat voor reden dan ook verstoord, dan zijn ze voorlopig weg. Voordeel van het poeltje is dat ze behalve de kleine slootjes waarmee het in verbinding staat nergens heen kunnen. De slootjes staan ondertussen potdicht met waterplanten en dat werkt weer in mijn voordeel. In een gewone poldersloot kun je als ze weg geschoten zijn weer opnieuw gaan zoeken.

Een aantal langere worpjes richting de overkant van het poeltje worden gemaakt. De Rapier werpt het 13 mm spinnertje met het grootste gemak en ook belangrijk het spinnertje gaat precies daar te water waar ik hem hebben wil. Een kring gevolgd door een mini boeggolfje achter het spinnertje verraad een ruisvoorn. Tik en ook nu weer hangen.



Deze keer een mini ruisvoorn, maar het is er wel een!

Het zit erop, ik moet naar huis om de kinderen uit school te halen. Met een leuk aantal mini baarsjes, en twee ruisvoorn is de Ruvo spinner goed ingewijd. Naast de enige twee echte x-ultra lichte spinhengels die er te koop zijn, heeft de fa. Schreiner & Zn er nu ook de daarbij passende en vangende ruisvoornspinnertjes bij in de collectie. En zo hoort het!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

derk zei

Beste Peter,

Ik heb zelf ook een jaar of zeven een 2 gr. Rapier aangeschaft met de gewone hardchroom ogen en waar ik veel plezier aan beleef, vergeleken met de 3 gr. Floret in Cobold glas vindt ik iets meer lengte toch wel belangrijk maar de Floret zal ook wel weer zijn kwaliteiten hebben daar mag ik niet over oordelen , vorig jaar heb ik daar de 5 gr. Grafiet bij gekocht en dat is ook een hele fijne hengel waar ik ook mijn grootste snoek mee ving die 84 cm. mat op een lijntje van 16\00 stilon , je kunt je dan gaan afvragen hoe zwaar moet je dan vissen op snoek wat betreft het spinnen op roofvis, ik dacht dat ik het antwoord al gegeveven heb,

Vr,gr.

Derk

Peter Linzell zei

Hoi Derk,

De 'oude' Rapier met de dikkere hardchrome geleideogen lijkt me een fantastische spinhengel om met mini spinnertjes te vissen. Ik kan me goed voorstellen dat je aan deze hengel veel plezier beleeft.

Een snoek van 84 cm op de vijfgrammer en 16% Stilon gevangen is een prachtige vis!

Groeten,
Peter