6 jun. 2010

Marius uit Zweden op bezoek in de polder


Zondag 6 juni. Vandaag komt Marius uit Zweden een dagje vissen bij mij in de polder. Op het forum van de Schreineriaan las ik dat hij Nederland kwam, en graag hier een lijntje wilde nat maken. Ik heb hem toen uitgenodigd om een dagje te komen struinen door de polder. Sowieso ontzettend leuk om hem eens te ontmoeten. Bij het Centraal Station in Amsterdam pik ik hem op, en vanaf daar rijden we direct naar de polder. Het weer zal gedurende de middag flink gaan omslaan, is voorspeld. Voor de regen en de windstoten uit vissen lijkt me het verstandigst, koffie doen we straks wel.

Marius nagelnieuwe afgelopen week bij Eric Terluin opgehaalde BB 1 splitcane spinhengeltje krijgt vandaag zijn vuurdoop. Heel leuk dat dat bij mij in de polder gaat gebeuren. Ook wel spannend, want het is altijd afwachten of de vis daar aan mee wil werken. Een prachtig hengeltje dat Flevocane BB 1 splitcane spinhengeltje, het is alsof je het boek 'Flitsend nylon' instapt. Flitsend nylon zit ook op onze werpmolens. Marius gebruikt Stilon 14% en ik vis met de Floret en Stilon 12,5%.

Spinnen in ondiep en stilstaand water is nieuw voor Marius, maar hij heeft het al snel onder de knie. De eerste vis van vandaag is voor hem.




Een flinke baars wijdt het splitcane in. In de eerste polder die we aandoen vangen we een leuk aantal baarsjes samen, en als kers op de taart vang ik een flinke ruisvoorn op een klein spinnertje.

Hierna doen we nog drie polders aan, en dat levert ons slechts drie mini baarsjes op. Helaas geen snoek, en nu blijkt ook nog dat Marius nog nooit in Nederland een snoek gevangen heeft! De dag is al flink gevorderd, maar op een kwartier rijden met de auto weet ik nog een polder waar we misschien een kans hebben op een snoekje.Vorige week vingen de vismaten en ik 20 snoeken samen op een dag, vandaag tot dat moment helemaal geen teken van leven van de groene rovers.

Het duurde niet lang of Marius krijgt het daar aan de stok met een snoek. Helaas schiet de vis los. We vissen nog even door, en het lijkt erop dat het een snoekloze zondag zal gaan worden. Op de valreep van een overigens heel gezellige dag komt die snoek dan toch nog. Niet bij Marius, dat was wel jammer. Maar samen genieten we van de dril van een grote snoek op ultra licht materiaal. De slip van het werpmolentje tikt af en toe zachtjes, maar tot een schot komt het niet. De progressieve buiging van de Floret en de rek in de Stilon doen hun werk.



Een snoek van 77 cm is de verantwoordelijke, en zo blijft deze visdag niet snoekloos. Met een kop koffie en mooie verhalen sluiten we de dag bij mij thuis af. Bij de pont voor het Centraal Station nemen we afscheid, de afspraak de volgende keer samen vissen in Zweden is gemaakt. Marius bedankt!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Ben zei

Toch een lekker middagje Peter. Leuk verslag weer met bijbehorende foto's. Zulke ontmoetingen zijn altijd leuk. Zie graag een verslag mettertijd van jouw ontmoetingen met Zweedse snoeken.

Vantorre P. zei

ja toch weer jullie visjes gevangen en een mooie dag gehad,hier in den helder is het veel minder met de baars
groet peter