21 mei 2010

2,5 cm speelruimte


Vrijdag 21 mei. Toen ik een paar maanden geleden op een avond bij John van Gameren thuis was, hadden John en ik een gesprek over vissen met kunstaas in de gesloten tijd. Er mag in de maanden april en mei met imitaties van een insect gevist worden tot een lengte van 2,5 cm. John liep al veel langer rond met de gedachte daar iets mee te doen. Nee, niet met de vliegenhengel, maar een imitatie van een insect geschikt gemaakt voor de Rapier. De eerste prototypen zagen er veel belovend uit, maar toen was het helaas nog te koud om deze te kunnen testen. Er lag zelfs ijs!

Tijdens ons gesprek over de vliegen (een gesprek wat meer aan brainstormen deed denken), opperde ik het idee een klein propellertje voor de vlieg te monteren. Of nog beter op de vlieg te monteren, immers we hebben maar 2,5 cm speelruimte.

John ging aan de slag en een week later lagen ze op de mat: de Linzell propeller vliegjes. Die naam heeft John ze gegeven, en daar ben ik maar wat trots op. Aanhoudend slecht weer, karpervissen en onze vakantie zorgde voor uitstel. Maar, vanmiddag was het dan zover, eindelijk kon ik de propeller vliegjes proberen.

Slechts een klein half uurtje had ik tot m'n beschikking. Maar goed, dat is tijd genoeg om een indruk te krijgen van het kunstaasje. De vlieg wordt aan stukje fluorcarbon geknoopt, dat weer met een piep klein warteltje aan de 10% nylon hoofdlijn wordt bevestigd. Een klein loodhageltje van 0.3 gram wordt boven het warteltje geknepen.

De vlieg laat ik eerst even voor mijn voeten te water. Nat gemaakt zal de vlieg vast beter werpen dan droog. De eerste worp valt me 100% mee. Duidelijk is me meteen ook weer dat de Rapier echt een geweldig stuk gereedschap is, ook voor het ultra lichte werpen. Want ultra licht spinnen kun je dit niet meer noemen wat ik nu doe.

Het propellertje werkt! Tot mijn verbazing draait en blijft het propellertje draaien tijdens het naar binnen draaien. Bij m'n derde worp zwemmen kleine ruisvoorntjes vol aandacht achter het propeller vliegje aan. Happen er zelfs naar, maar zijn veel te klein. Wel leuk om ze zo een beetje te pesten. Na een minuut of tien zo bezig te zijn geweest, haak ik een iets groter exemplaar. Helaas schiet de ruiser los, maar duidelijk is de propeller vlieg doet het.

Een paar worpjes later is het weer raak, en deze keer blijft de vis wel hangen. Geen ruisvoorn deze keer, maar een heuse mini baars. Wat ontzettend gaaf!



De eerste vis op een nieuw kunstaasje daar word ik ontzettend vrolijk van. Hopelijk blijft het dit weer en kan ik aankomend weekend wat uitgebreider de propeller vliegjes testen.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: