6 dec. 2009

Rood


Zondag 6 december. Gisteren werd ik aangenaam verrast door de Sint. Een envelop gevuld met spinnertjes voor de vijf en driegrammer voor mij, daar werd ik heel vrolijk van.



Opvallend is dat spinnertjes met rode vliegen en streamertjes domineren. Zou de Sint zijn mantel erin hebben verwerkt?

Zo ontkom ik er niet aan om vandaag toch even het water op te gaan zoeken. Nattigheid en andere ellende geeft het KNMI op. Ideale omstandigheden om te vissen in een West-Friese kleipolder. ;-) Dus niet, maar toch ga ik daar vissen vanmiddag. Iedere zaterdag rijd ik uit mijn werk langs een op afstand goed uitziende polder. 'Daar moet ik echt een keer een spinner te water laten', denk ik al heel lang.


Hoge steile oevers, nat en bedekt met gevallen bladeren zijn spekglad

Hoge steile kleikanten net zoals je die in de polders rond Den Helder vind tref ik er aan. Het water is gekleurd door de vele regen die de laatste dagen is gevallen, en doet aan een flauw bakkie thee met een flinke scheut melk denken. Niet echt uitdagend om een klein spinnertje doorheen te halen. Uitwijken naar ander water is geen optie, dan moet ik weer een heel eind rijden. De kans dat ik vandaag weinig of niets vang neem maar ik op de koop toe.

Wat veel vissers niet beseffen is dat zelfs een klein spinnertje flink veel trillingen afgeeft onder water. Het is natuurlijk wel minder goed zichtbaar in het door de klei gekleurde water. De rovers in dit soort polders hebben zich aangepast aan de omstandigheden. Er zal hier minder op zicht gejaagd worden, dan in een heldere Zuid Hollandse veenpolder. Een grotere 'prooi' zal minder snel gemist worden, maar toch geloof ik er wel in om hier met een spinnertje te gaan vissen.

De spinner keus valt op de Sinterklaas Terrible 35 mm spinner met een rode vlieg er achter. De rode kleur van de vlieg zal hier niet echt opvallen onder water. Maar, de Terrible 35 mm met een zilverkleurig blad zal in ieder geval beter opvallen dan een een spinnertje met een blad van 20 of 25 mm. Het snel draaiende Terribleblad zorgt daarbij ook nog eens voor flink wat trillingen onder water.

Ultra licht spinnen in gekleurd water, een uitdaging die ik maar wat graag aan ga. Natuurlijk, met de Rapier en een spinnertje met een blad van 10 of 12 mm maak je het jezelf moeilijk onder deze omstandigheden. Met de vijfgrammer die ik heb meegenomen, en de daarbij passende spinners vergroot je je kans op een aanbeet aanzienlijk.

Tussen open plekken in het ijs ving ik al snoek op de ultra lichte spinhengel, en ook tijdens een sneeuwbui kwam er vis op de kant. Wat te denken van de dichtgegroeide zomerse polders... een spinnertje werkt bijna altijd. Ook vandaag blijkt dat ultra licht spinnen met succes onder bijna alle omstandigheden mogelijk is.



Na nog geen tweehonderd meter water te hebben uitgevist is het raak! Een snoekje heeft de Terrible onderschept. Daarmee is de middag nu al voor mij al geslaagd, maar stiekem smaakt het toch naar meer.


In het donkere water van kleipolders zijn de snoeken vaak licht van kleur

De tweede rover is ook snoekje. Het formaat van de rovertjes bevestigt dat de vijfgrammer een goede keus is geweest. De spinnertjes die je er op kunt vissen vallen goed op, en de snoekjes geven er mooie sport op het hengeltje.



Waar ik eigenlijk hier nu niet op reken gebeurt ook. Baars! Ik vang uiteindelijk vanmiddag zelfs drie baarzen in het gekleurde water. Deze polder zou weleens een heel mooie aanwinst kunnen zijn voor de zomer.

Naast de baarzen komt er nog een derde snoekje op de kant. Deze rover miste de Terrible spinner, daarbij een grote kolk in het water achterlatend. Dat is een grote, dacht ik nog. De Terrible werd de daarop volgende worpjes niet meer bekeken, en daarom wisselde ik deze voor een Zaansepolderspinner, met uiteraard een rode Sinterklaas streamer erachter.



Dat werd de rover dan toch te veel, en deze knalde vol bravoure op de Zaansepolderspinner. De weerstand die daarop volgt is minder dan verwacht. Met een grote glimlach vat ik het snoekje achter de kop. Die had mij letterlijk op het verkeerde been gezet.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: