15 nov. 2009

Schoonheid


Zondag 15 november. Het is nog pikdonker als Yuki en ik onze spinhengels optuigen ergens in een Zuid-Hollandse polder. We hebben vandaag maar een paar uurtjes vistijd tot onze beschikking, en daar willen we optimaal van profiteren. De eerste worpjes worden dan ook nog in het donker gemaakt.

De polder waar we vandaag gaan vissen is voor ons beiden nieuw. Afgelopen zomer heeft Yuki in een dorpje hier in de buurt een kast gekocht. Het water wat hij toen zag bleef in zijn gedachten. Nu de wind uit de goede hoek komt is het verleidelijk om naar de polder te gaan waar we vorige week gevist hebben, maar toch stond ons besluit vast. Nieuw water, een nieuwe uitdaging! En een oude veenpolder heeft ook wel iets heel speciaals. In eerste instantie lijkt het water pikzwart van kleur. Schijn bedriegt, want het is de bodem die daar voor zorgt. Het water is helder, de spinner kan vanaf het moment dat deze wordt opgestart tot onder het topoog van de hengels gevolgd worden.

Over onze hengels: Yuki gaat met de Floret vissen, en ik voor de afwisseling met een ouder model Spinmatic vijfgrammer. Tussen de reelringen hebben we beiden een Tica Cetus GV 500 werpmolentje geklemd.



Vissen gaan we langs fietspaden en landweggetjes die langs het water lopen. Yuki had het me al verteld, maar de korte Floret is helemaal op zijn plek langs de vlakke kanten en tussen de vele knotwilgen die op sommige stukken langs het water staan.



Het eerste snoekje van vandaag zag een prooi in een 30 mm Terrible spinnertje, gevist aan de Floret.



De mooiste tijd voor de baars in de polder ligt alweer achter ons. Ook nu kun je ze gelukkig nog steeds vangen, maar niet meer in de aantallen van de achter ons liggende maanden. De komende tijd zal het wat de baars betreft alleen maar minder worden. Stuk voor stuk puntgave visjes zijn het die we vangen vandaag.



De tweede snoek is ook voor Yuki, en een stukje groter dan zijn eerste. Dikke pret op de Floret, rovers van dit formaat!



Dan is het mijn beurt, en wat een schoonheid. De heldere veenpolders produceren vaak prachtig getekende snoeken, en deze is daar een mooi voorbeeld van. De slip van mijn nieuwe Tica Cetus GV 500 is meteen ook getest en goed bevonden.

Veenpolders hebben over het algemeen een gezonde en goede visstand. Dat zou vandaag ook blijken. In de paar uurtjes die we kunnen vissen vangen we samen drie snoekjes en een mooi aantal baarsjes. Onze vistijd loopt op zijn eind als Yuki een dikke snoek haakt. De rover lost, maar we hebben genoten van de hoepel ronde Floret en de krijsende slip van de Tica. Hier komen we zeker terug!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

peter zei

Hallo Peter,
Wat leuk dat jullie volop genieten van jullie tica's.Ik heb er gelukkig ook 1 gevonden op ebay na die tip van jou.Ik heb hem met 0.12 nylon opgespoeld om er mee te spinnen en ik ben tot nu toe heel tevreden.Ik overweeg zelfs om er nog 1 te bestellen.Ik vraag mij enkel af of de gv versie het even goed doet als de andere.
Ik dacht dat het verschil hem zat in het niet bijgeleverd zijn van een extra spoel en minder lagers,heb ik dat goed voor ?Heeft de sv-versie ook een gelagerde lijnrol?

Groet Peter

Peter Linzell zei

Hoi Peter,

Het grote verschil tussen de Tica Cetus SB en de GV zit hem in de slinger. Het slingergreepje van de SB is voorzien van twee mini kogellagertjes. Ook bij de GV is de lijnrol gelagerd.

De extra spoel bij de SB uitvoering is van kunststof, en zal ik niet zo snel gebruiken. De Tica Cetus GV heeft minder goudkleurige opsmuk, en daarom heb ik deze keer voor de GV uitvoering gekozen.

Groeten,
Peter