25 nov. 2009

Nylon perikelen opgelost

Woensdag 25 november. 'Flitsend nylon in de stadswatertjes van John', heet het verslag dat ik afgelopen zondag schreef. Dat schreef ik met een ondertoon. Niet omdat ik nog steeds vind dat er op ultra lichte en lichte spinhengels alleen een lijn van nylon hoort; John en Yuki weten wel waarom, en nu mogen de lezers het ook weten. De nylon met een diameter van 14% die ik zondag gebruikte was ronduit slecht. Twee spoeltjes gevuld met dit goedje had ik bij me, en beiden lijnen waren aan het eind van de dag onbruikbaar geworden. Ongelofelijk, wat kinkte deze lijn, de lussen sprongen zo van de spoel van m'n werpmolentje af. Tussen de ogen van mijn werphengel veranderde de nylon in een macramee kunstwerk, maar dan zonder kralen. Vanmorgen heb ik een nieuwe lijn op het werpmolentje gespoeld. Geen onbekende nylon van een gunstig geprijsde bulkspoel, maar een duurdere van een 100 meter spoel.

Het is woensdag, de kinderen zijn vrij van school vanmiddag en Francine werkt vanaf huis. Dat geeft mij de gelegenheid om een paar uurtjes in de middag te gaan vissen. Net zoals afgelopen zondag staat er nu ook een harde wind. De keus om naar de Floretsloot te gaan is snel gemaakt.

De Floretsloot is al vaak een uitkomst geweest tijdens winderige dagen. Gebleken is ook dat tegen de winter de snoeken uit de omliggende polders deze sloot in trekken. Vanmiddag maar eens kijken of dat al het geval is, nu het nog steeds zacht weer is.

Wat ook leuk is aan de Floretsloot is dat je er goed kunstaas kunt uitproberen. Vaak ben ik ernaar toe gereden als ik iets wilde testen. Slechte visdagen zijn daar ook vaak gered. Dit jaar ving ik er na de lange ijsperiode mijn eerste snoek van het jaar.

Met de Spinmatic vijfgrammer, een Tica Cetus volgespoeld met 14% verse nylon en een doosje met spinners ga ik naar het water. Ik ga vanmiddag met slechts een spinnertje vissen, het vernieuwde Zaansespinnertje gemaakt voor de vijfgrammer. Yuki en John hebben al goed gevangen met dit spinnertje, ik nog niet.

Dat spinnertje vist perfect aan de vijfgrammer, maar dat had ik natuurlijk al begrepen! De snoek blijkt ook aanwezig in de door bebouwing omringde Floretsloot. Of het de eerste overwinteraars zijn, dat weet je nooit zeker. Ook gedurende de rest van het jaar zullen er snoeken blijven hangen in de sloot. Gedurende de zomer staat hij potdicht met waterplanten en lelievelden. Nu, bijna december, is al het groen verdwenen.



De eerste snoek die het spinnertje onderschept is een klein exemplaar. De kleinere snoekjes vang je hier meestal dicht langs de oever. Ze staan daar boven de resten van de naar beneden gezakte lelies. Dit snoekje komt vanuit het midden van de sloot. Het is daar dieper, en de spinner wordt met een keihard schot abrupt tot stoppen gedwongen. De kolk die daardoor ontstaat breekt de golven op het water.



Niet eens zover van de plek waar ik het eerste snoekje haakte is het niet veel later opnieuw raak. Maar dit is andere koek! Deze vis geeft flinke weerstand, trekt zelfs een meter of twee nylon door de slip van de werpmolen. Het blijft, hoe vaak je het ook mee gemaakt hebt, een speciaal moment, die eerste seconden nadat een grotere snoek gehaakt is op ultra licht materiaal.

Twee snoeken op geringe afstand van elkaar gevangen zou een teken zijn dat de rovers bij elkaar gaan liggen. Een fenomeen dat zich gedurende de winter tot eind februari in veel wateren voordoet. Vang je op een plek een snoek, kam dan goed het water uit, want vaak liggen er daar dan meer. Vanmiddag blijft het echter bij deze twee snoeken. De hele Floretsloot geeft geen snoek meer prijs.



Een brutale baars ziet nog wel een prooi in de in verhouding tot zijn lichaamslengte forse Zaansespinner. Met recht een lefgozertje!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Top weer Peter, die Zaanse is echt super!!! Goed om te weten dat de snoek weer naar binnen is getrokken, kan niet wachten om weer eens jouw kant op te komen ;-)

Gr Yuki

(PS envelopje is onderweg)

Peter Linzell zei

Hoi Yuki,

We gaan snel weer een keertje bij mij in de buurt vissen.

Het envelopje is vandaag binnen gekomen! HELEMAAL TOP!!!

Groeten,
Peter

john zei

Ieder zijn voorkeur natuurlijk maar hoeveel kunstaas verspeel je met zo'n dun lijntje aan allerlei obstakels? Daar hoor je nooit iets over in de boeken. Ik denk dan aan leliestengels of nog erger verzonken takken. Zelf vis ik ook graag licht( niet zo licht als jullie overigens) Maar ik zou mijn fireline die ik nu zo'n jaar of 10 gebruik beslist niet willen missen. En dan nog moet er regelmatig een lichte dreg aan te pas komen want ik hecht aan "oud" kunstaas waar al veel mee gevangen is.

Peter Linzell zei

Hoi John,

Je verspeelt weleens een spinnertje aan obstakels onder water. In de polder is dat nihil!

Ultra licht en licht spinnen, naar het gedachtengoed van Jan Schreiner doe je met nylon. Uiteraard achter de spinner een enkele haak!

Maar een ieder is vrij om te vissen op de manier die hij of zij leuk vindt. Dat is het mooie van onze hobby.

Groeten,
Peter