11 okt. 2009

De kriebels

Zondag 11 oktober. Vandaag ga ik niet vissen! Dat heb ik mijn vismaten verteld, en dat klopt ook. Een dagje naar het bos in met Francine en de kinderen, dat is wat ik vandaag ga doen. Maar toen ik vanmorgen om 7.00 uur mijn ogen opende en niet veel later naar buiten keek kreeg ik de kriebels.

Wat een mooi weer, en het is nog vroeg. "Om 11.00 uur ben ik thuis schat", beloof ik plechtig. Mijn vrouw is werkelijk de meest fantastische vrouw die een visserman zich maar kan wensen. Nooit, maar dan ook nooit zeurt ze, en dat recht heeft ze wel.

Snel scharrel ik mijn visspullen bij elkaar, en maak brood voor Robin en Marleentje. De vijfgrammer en een spinnerdoosje gevuld met spinnertjes voor de vijfgrammer gaan mee. Vorige week zondag heb ik gevist met o.a. de 35 mm Terrible spinner. Deze zitten nog steeds in de spinnerdoos, en de keus voor vandaag valt ook op deze spinner. De grootste spinner die nog gevist kan worden op de vijfgrammer.

Het is al 8.00 uur geweest als de Terrible door het water snort. Bij de tweede worp zwemt er al een opportunistisch baarsje met de spinner mee. Dat gaat je niet lukken vriend!



Minuten later is er wel een aanbeet op de spinner. De dader blijkt een snoekje te zijn. Geen slipgeluid maar wel woest verzet aan de andere kant van de lijn. Blijft leuk om dit slag rovers op ultra licht materiaal te drillen. Zo mag ik op een zondag die in eerste instantie als visvrije zondag bedoeld was toch een snoekje bijschrijven.



Behalve dappere ieniemini baarsjes blijken er ook grotere baarzen geinterresseerd te zijn in de forse 35 mm Terrible spinner. Meerdere baarzen komen even boven water kijken, waarvan twee zeker richting de 30 cm gingen.



Als de Terrible langs een half vergaan leliebed snort, is het toch weer een snoekje die het niet laten kan. Ik moet zelfs druk uitoefenen om te voorkomen dat de rover zijn 'veilige' roofhol onder de lelies opzoekt. Dat lukt hem niet, maar het glasvezel ging daardoor wel eventjes flink rond.

Om 10.30 uur zit ik weer in de auto terug naar Francine. Om 11.03 uur ben ik weer thuis, drie minuten te laat maar daar kan Francine gelukkig niet mee zitten!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: