13 sep. 2009

Rapieren onder herfstachtige omstandigheden

De afgelopen week heb ik twee uurtjes doorgebracht met de Rapier hier langs het stadswater. Vissen met een spinnertje met een 12 mm blad in het diepere water werd een uitdaging door de boombladeren en het gemaaide gras dat op het water dreef. Vooral de ronddrijvende grassprieten zorgden ervoor dat het spinnertje niet op diepte gehouden kon worden. Als de lijn een grassprietje raakte begon het spinnertje al te 'klimmen'. Het stadsbezoek leverde me slechts twee kleine baarsjes op. Van de ruisvoorns die daar de afgelopen weken in grote getale aanwezig waren vond ik geen spoor.

Zondag 13 september. Vanmorgen ben ik er op gebrand om naar de polder te gaan. Nog even en dan breekt de tijd weer aan voor de vijf en de tiengrammer, en de daarbij passende spinners. Nu, achteraf gezien, ben ik blij dat ik de eerste maanden van het roofvisseizoen voornamelijk met piepkleine spinnertjes gevist heb. Dat het karpervissen er deze zomer bij ingeschoten is, neem ik voor lief. Wat ik de afgelopen weken alleen en samen met de vismaten heb meegemaakt pakken ze me niet meer af! Ondanks dat er vandaag een behoorlijk briesje staat, kies ik toch voor de Rapier. Eens kijken hoe de Rapier zich houdt onder deze omstandigheden in de open polder.



Ik heb alleen spinnertjes met een blad van 18 mm (en zelfs een met een blad van 22 mm) meegenomen. Het blad van beide spinnertjes is dun en superlicht, wat er voor zorgt dat het goed draait. Achter de 18 mm spinners zijn haken gemonteerd die even breed zijn als het blad, met daarop een vlieg gebonden waarvan de body van zilvertinsel gemaakt is. Met dit spinnertje heb ik het eerste uur van de ochtend gevist. Meerdere baarzen lieten zich foppen, en duidelijk is dat het spinnertje nu best een maatje groter mag zijn.


Retro spinner, met gele body en een Palmer gebonden op een langstelige haak. Een leuk en goed vangend hebbedingetje voor in de spinnerdoos.

De 22 mm spinner waar ik tot in de middag meegevist heb is een hele fraaie! Deze is door John van Gameren nagebouwd van een foto uit het door Jan Schreiner geschreven 'Groot sportvissersboek' . Een ideaal spinnertje voor de driegrams Floret, maar zoals zou blijken kan het ook prima aan de Rapier gevist worden.






De 22 mm spinner is een uitkomst gebleken onder de herfstige omstandigheden waarin ik vandaag gevist heb. Ondanks de wind die soms bij vlagen flink aantrok hield ik contact met het kunstaas. Wel heb ik zo gevist dat ik voornamelijk de wind in mijn rug had. Met de onstuimige herfst in het vooruitzicht kan er nog steeds prima met de Rapier gevist worden. Nu de sloten geschoond worden is er ook de ruimte om te drillen. Laat die snoeken maar komen!



De 18 mm 'hamerslag' spinner en vlieg met zilvertinsel body trokken de streeploze rover over de streep.

Het is een uitstekende visdag geworden met flink wat baarzen, waaronder een wel heel mooi exemplaar! De strepen bij deze baars waren vervaagd, en de vis was niet groen maar leek wel goud van kleur. Na deze baars kon mijn dag al niet meer stuk.



Stiekem hoopte ik op een snoek(je) vandaag. De polder waarin ik me bevond heeft een goed snoek bestand. Dat snoekje kwam er ook, met de nadruk op -je. Blijft geweldig mooi dat Rapieren!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: