18 sep. 2009

Ik geloof niet in kleuren bij kunstaas, maar leuk is het wel


Vrijdag 18 september. Ik heb vanmiddag gevist van 16.00 uur tot 18.15 uur. Niet met de Rapier, maar met de vijfgrammer van cobold. Vergeleken met de Rapier is de vijfgrammer van cobold een stuk korter en behoorlijk trager. Door de Rapier is me wel duidelijk geworden dat het mogelijk is om van grafiet ook hele goede spinhengels te bouwen. Om eerlijk te zijn, spinnen met de trouwe cobold vijfgrammer was wel weer even wennen! Maar, na een kwartiertje vissen is het weer 'mijn' hengel.

Ik wil twee spinnertjes uitproberen waar ik de komende herfst mee wil gaan vissen. Met een van de spinnertjes heb ik al een keer gevist, en ondanks de grote snoek die ik toen ving vond ik het toch voor verbetering vatbaar. De haak en de daarop geknoopte bug zijn John van Gameren iets verkleind. Op de original Beatle bug en de mini beatle bug was de verhouding wel goed. De voor de vijfgrammer ontwikkelde bug bleek te groot en daardoor ontbrak de scharnierende werking van de bug achter de spinner.

Het andere spinnertje doet denken aan de nachtmerrie van een spiritus drinker. Het blad van dit spinnertje is groen, geel en oranje aan de buitenkant, en geel aan de binnenkant. De vlieg achter de spinner is knal oranje van kleur. Ik geloof niet in kleuren bij kunstaas, maar leuk is het wel.

Afwisselend heb ik met de beide spinnertjes gevist. Met alletwee spinners ving ik baars, maar de vernieuwde Beatle bug voor de vijfgrammer bracht de meeste baars op de kant. Wie weet is dat volgende keer weer andersom.




Hoe dan ook, de verandering aan de 25 mm Beatle bug werkt. De witte bug achter de spinner schaart en geeft de spinner iets mee dat je met geen enkele kleur bereikt!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: