7 sep. 2009

Beekforel aan de Rapier


Afgelopen week ontving ik onderstaand mailtje met foto's uit Zweden. Marius bedankt!





Hoi Peter,

Hier komt een verslagje van een tochtje afgelopen week-end, gewoon een paar uurtjes midden op de dag, met een mooi zonnig weertje, langs mijn favoriete forellenbeek, met De Rappe Ratser en een spinnerje, een stompe terrible van 15 mm en 12/00 stilon.

Zo'n struintochtje langs die beek is toch elke keer weer spannend, ik weet zo langzamerhand waar de vis staat en waar niet, en de aanwezige vis, echte wilde beekforellen, zijn erg schuw, dus je moet hier echt sluipen als een indiaan. Meestal heb je in een pool een 2 - 3 worpjes de kans, de forel bonkt op je spinner of niet. Soms bonken ze op je spinner zonder dat ze vastraken. Na een paar worpjes kun je weer verder sluipen. Vandaag kreeg ik al na de tweede worp een stevige dreun op het rapiertje en direct daarna stond ik met een tot het handvat diep doorgebogen hengeltje in de hand, met aan de andere kant een vis die stevige bonken op de hengel afwisselde met een run de ene of andere kant op. De vis probeerde een paar keer stroomafwaarts weg te komen, maar na een paar keer een metertje of wat door de slip te zijn gegaan werd de vis wat rustiger om vervolgens de rapier een tijdje tot het handvat gebogen te houden voor ik hem in mijn schepnetje kon krijgen.




Het bleek een prachtige en echte wilde beekforel te zijn van 36 cm, helemaal gaaf. Op het rapiertje is z'on vis echt een prachtige sportvis en het gevoel dat je dat geeft deel ik graag met iemand die weet wat dat inhoud en weet te waarderen.

De rest van deze vistocht kon niet meer stuk, wat later kreeg ik in een paar pools een paar keer een stevige bonk op de spinner, zonder dat de vis vastraakte, en nog een forelletje van een cm of 20 dat wel vastraakte en in datzelfde moment bijna een half metertje uit het water sprong. Een wilde beekforel van 36 cm op de rapier is echt een prachtige sportvis vind ik, waard om er voetje voor voetje voor door Zweden te sluipen. Ik voeg nog wat fotootjes bij van "mijn" rapierenbeek om een impressie te geven van hoe het eruitziet. Ik hoop dat je nog eens deze kant opkomt om het zelf te beleven.



Die omgevallen bomen die je ziet op een van die foto's, die recht over de beek liggen: Dat waren Ed en Willem Bever, aan de knaagsporen te zien.

Groetjes, Marius

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja, daar gaat het nou echt om. Heb zelf een dergelijke forel in Zwitserland gevangen (850 gram)onder een hotel die over een beek was gebouwd. Werd de keukenafval recht vanuit de keuken in de beek geloost, dus daar lag de grootste forel. Heeft me meerdere dagen gekost (en zonder vergunning bleek achteraf) maar de voldoening was groot. Onderhands onder het hotel werpen tegen de stroom in.

Op een Cobold 10 grammer met meelworm en loodje.

Groeten,


Nico