16 aug. 2009

Perfectioneren


Zondag 16 augustus. De afgelopen weken is er heel wat over en weer gemaild en gebeld tussen de vismaten en mij. Onderwerp: spinnen op ruisvoorn. Ondertussen voel ik me bijna een vliegvisser! De spinnerdoos is verruild voor een vliegendoos, en spinstangen zijn vervangen door een spoeltje gevuld met Fluorocarbon. Dat alles wordt in de zakken van mijn vliegvisvest vervoerd. De 'nieuwe' rover van de polder houdt ons flink bezig. Wie vooral door de ruisvoorn bezig wordt gehouden, is John van Gameren. Hij vist zelf op ruisvoorns met de spinnner en hij bouwt ook spinnertjes. Spinnertjes die hij vervolgens ook uitprobeert. Draait het kleine spinnerblaadje wel, of plakt het tegen de as van het spinnertje? Dat zijn vraagstukken die uitgeprobeerd en eventueel opgelost moeten worden. Tussendoor bestook ik hem dan ook nog met vragen en soms een idee over spinnertjes. Wat vissen met de mini spinner op ruisvoorn betreft, er valt van alles te perfectioneren en niet alleen aan de spinnertjes. Een uitdaging!

Zaterdag kwam er weer een envelop uit Schiedam met de post. De inhoud bestond uit een nagebouwde Terrible 45 mm spinner uit een oud Schreiner boek, een prototype spinner voor de vijfgrammer, en een aantal universele spinnertjes voor de Floret en de Rapier. Maar, er zaten ook een aantal mini spinnertjes voor de ruisvoorn in!



Een ruisvoorn-spinnertje is totaal nieuw voor mij en daarmee ga ik vandaag vissen. Het is een spinnerje met een zilverkleurig 12 mm lang Colorado blad, en daarachter een klein zwart vliegje.

In eerste instantie vind ik het jammer dat er vandaag een matige wind over het water gaat. Ik heb gekozen voor een polder in de luwte van bebouwing en dat maakte al behoorlijk verschil tegenover de open polder. Zeker op plekken waar bebouwing met riet en struiken werd afgewisseld, was het goed te doen met een klein spinnertje.




Zoeken naar kringen in het oppervlak ontstaan door ruisvoorns die vliegjes en ander klein spul van het wateroppervlak opzuigen... dat gaat het beste bij windstil weer, maar ondanks de kabbel op het water is het vinden van de ruisers vandaag geen probleem. Verschil tussen het spinnen op ruisvoorn en baars is dat de spinner bij het ruisvoorn-spinnen zo dicht mogelijk onder wateroppervlak naar binnen gevist moet worden. Direct nadat het spinnertje het water raakt moet het opgestart worden.




De eerste worpjes zijn het de gulzige baarsjes die de ruisvoorns te snel af zijn. In koppeltjes van drie tot vijf stuks proberen ze het spinnertje voor elkaars neus weg te kapen. De loodhagel op 20 cm voor het spinnertje krijgt het daarbij ook flink te verduren.




Na een aantal baarsjes is het dan toch een heuse ruisvoorn die het spinnertje onderschept. Yes! De ruisvoorn gaat op de foto, samen met de Tica Cetus. Het kleine werpmolentje doet wat er van hem verwacht wordt, en dat nu al bijna een jaar lang. Mijn mening over de Tica Cetus is ondertussen niet veranderd, het is een volwassen mini werpmolentje. Ook de slip heeft zich het afgelopen jaar meerdere keren moeten bewijzen en heeft dat keer op keer glansrijk doorstaan.




De volgende vis die de verleidende werking van het spinnertje met vliegje niet kan weerstaan is ook een ruisvoorn.

Daarna zijn het weer de baarsjes die dienst uitmaken, maar ik ben al heel tevreden. Dat de combinatie (Fair Play Rapier, Tica Cetus, 10% gewone nylon, een stukje Fluorocarbon en een stomp spinnertje van 12 mm) werkt is zeker. Het stompe spinnertje voel je ook nog iets beter op de Rapier dan de spinnertjes die ik de afgelopen weken uitprobeerde. Maar ook over die spinnertjes ben ik tevreden, die hebben zich al bewezen.





In een klein kommetje, in de luwte gelegen, vang ik dan drie ruisvoorntjes achter elkaar! Echt niet normaal, ik krijg dan al de neiging om te dansen van plezier. Het idee dat het er vreemd uitziet, een springende groen geklede kerel rond een ruisvoorntje, weerhoudt me daarvan. Maar het scheelde weinig! Gelukkig ben ik niet gaan dansen en heb het vissen gelaten voor wat het is. Even dacht ik er aan om naar huis te gaan, de vismaten bellen, foto's op de computer bekijken en een stukje schrijven op het blog.



Deze zondag alweer halverwege augustus is een hele mooie visdag geworden. Ik vang er nog vier ruisvoorns bij. Dat brengt het totaal op negen ruisvoorns, mijn persoonlijk beste ruisvoorn vangst met de mini spinner tot nu toe!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Jan zei

Hallo Peter,

Weet je misschien een adres waar die kleine spinnerbladen te koop zijn?

Ik koop zelf bij lureparts, maar daar zijn de kleinste 28 mm volgens mij.

Heeft die vlieg nog een andere functie dan het voorkomen dat er kroost aan de haak komt?


MVG

Jan Warnaar

Peter Linzell zei

Hallo Jan,

Een adres waar die kleine spinnerbladen te koop zijn weet ik niet. Je zou het aan John van Gameren kunnen vragen. jojofleur@hetnet.nl

Of die vlieg nog een andere functie heeft dan het voorkomen van kroos en vuil aan de haak? Ik denk van wel!

Groeten,
Peter