23 jun. 2009

Gericht op ruisvoorn met de spinner

Dinsdag 23 juni. Het KNMI geeft flinke perioden met zon en droogweer op. En dat samen met een maximumtemperatuur tussen 18 graden en 23 graden. Dergelijk weer zou je kunnen omschrijven als perfekt Rapierweer! Alleen de matige noord- tot noordoostenwind zou nog roet in het eten kunnen gooien. Windstil is het mooiste weer voor de mini spinner, maar de windrichting is ook verkeerd.

Toch ben ik vol goede moed als ik richting de stadswatertjes fiets vanmorgen. Bij het water aangekomen is er van wind bijna geen sprake, dat zit wel goed. De kleinste beatle bug spinner wordt rechtstreeks aan de 10% nylon geknoopt. Voor het spinnertje wordt alleen een klein loodhageltje van 0.3 gram op de lijn geknepen. Vandaag ga ik gericht op ruisvoorn spinnen. Ik heb weleens het idee, dat de ultra lichte spinstang het verschil tussen volgers en ruisvoorn vangen uitmaakt.

Ruisvoorns zie je soms meerdere meters achter de spinner aan zwemmen voor een aanval wordt ingezet. Vaak genoeg heb ik ze op het laatste moment, bijna onder het topoog van de spinhengel alsnog zien afzwaaien. Het blijft dan in het gunstigte geval bij 'plukken' aan de vlieg of de bug. Tijdens het meezwemmen wordt de spinner goed geinspecteerd door de voorns.

Het water ligt er goed bij, de zon zorgt ervoor dat ik tot op de bodem kan kijken. Al snel zie ik Ruisvoorns. Niet alleen verraden de ruisers zich door kringen in het wateroppervlak, ik zie ze gewoon zwemmen. Voorzichtigheid is geboden, ruisvoorns zijn veel schuwer dan baarzen.





Op de derde worp is het raak. Een ruisvoorn heeft in de kleine beatle bug een smakelijk hapje gezien. Gelukt, en hier kan ik heel blij van worden. De schuwe ruisers zijn er na het kabaal vandoor, ik moet ze weer gaan zoeken.

De volgende worpjes zijn het baarsjes die niet van het spinnertje met witte bug op haak kunnen afblijven. De bug is plat en breed op de haak geknoopt, daardoor lijkt het zelfs of de bug achter het spinnertje zweeft. Door de rotatie van het blad en de waterverplaatsing beweegt de bug van links naar rechts. De beatle bug doet hierdoor aan een tweedelig plugje denken. Was ik twee jaar geleden heel enthousiast over de Pako PS lepels omdat deze lepels totaal anders waren dan de lepels die ik daarvoor gebruikte, voor de beatle bug geldt dat ook. Wat een gaaf spinnertje!



Bij het terugzetten van een van de baarsjes besluit ik mijn nieuwe camera uit te proberen. Inderdaad, hij is echt waterdicht

Baars is heel leuk, maar ik ben hier vandaag voor de ruisvoorns. Ik heb er al een gevangen, de missie is eigenlijk dus al geslaagd. Als het me nu vandaag nog een keer lukt, dan is het duidelijk dat je gericht kunt spinnen op de rovers met hun rode vinnen. En het lukt! Een tweede ruisvoorn weet ik tijdelijk uit een jagend 'schooltje' te ontfrutselen.



Deze keer geen foto van een ruisvoorn, maar een filmpje.

Een derde ruisvoorn haken lukt niet meer, wel wordt het spinnertje nog meerdere malen gevolgd. Maar, met twee mooie ruisvoorns en flink wat baarsjes ben ik vandaag al meer dan tevreden.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: