25 jun. 2009

Een uurtje vissen tijdens de middag school

Donderdag 25 juni. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Richard. Richard is een liefhebber van het (ultra) lichte spinnen, die tevens ook oude Zangi werpmolentjes verzameld. Blijft mooi spul, die werpmolentjes uit de Italiaanse Zangi fabriek. Een bekend werpmolentjes uit de Zangi fabriek is de Pelican 50. Een werpmolentje dat nog steeds geliefd is bij een grote groep liefhebbers van het ultra lichte spinnen.

Zelf heb ik meerdere exemplaren in mijn bezit gehad. De Pelicaantjes die niet meer in mijn bezit zijn, zijn na lang zeuren van hun kant bij vismaten terecht gekomen. Zo ook mijn oude Orvis 50 a, dat is een Pelican 50 met een ander carterdeksel.

Maar goed, ik heb gelukkig nog steeds drie van die Pelicaantjes in mijn bezit. Door de meegestuurde foto's van Richard kreeg ik zin om ook weer eens te spinnen met zo'n Pelicaantje. In de gesloten tijd voor roofvis heeft een van de Pelicaantjes soms onder de Rapier gehangen, maar dan viste ik met de vlok. De laatste keer dat ik met een Pelicaantje spinde was vorig jaar toen ik van Ton Temming een prototype ultra lichte spinhengel mocht uitproberen.

Als ik onze kinderen naar school heb gebracht heb ik mooi even tijd voor mezelf. Op een van de Pelican 50 reservespoeltjes zit volgens het plakkertje onder de spoel 14% nylon. De nylon voelt nog goed aan, dat komt goed uit. Een vijfgrammer van cobold glas wordt uit zijn foudraal gehaald en tussen de reelringen gaat een Pelican 50 in de kleur gun-black.

Het stadswater ligt op een steenworp afstand, zo kan ik mooi even een uurtje spinnen. De eerste worpjes het spinnertje binnen vissen is het wel weer even wennen. Wat is een spinner met een blad van 25 mm groot in het water als je de afgelopen weken met mini spinnertjes in de weer bent geweest!

Voor de meeste baarsjes blijkt deze spinner ook een maatje te groot. Als wilde mannen gaan ze er achteraan, tikken tegen het blad om vervolgens af te haken. Een paar dappere stekeldragertjes kunnen het toch niet laten en komen tijdelijk even boven kijken. Spinnen met de oude Fair Play Spinmatic voelt al snel weer als vertrouwd, zo ook de Pelican 50.

M'n mobiel gaat, het blijkt Paul te zijn die zojuist een karper heeft gevangen. Hij was net een minuut aan het vissen! 'Jij bent zeker met de Rapier op ruisers aan het spinnen' vraagt hij. Ik vertel hem dat ik ruisvoorns gezien heb, maar dat ik met de vijfgrammer op pad ben. Tijdens ons telefoongesprek wordt dan ook nog mijn verderop geparkeerde fiets omver gereden. Heb ik dat! Nou ja, gelukkig zat ik er niet op.

In m'n spinnerdoos met kunstaas bestemd voor de vijfgrammer zit nog een spinnertje met een blad van 18 mm. Dat spinnertje is eigenlijk bedoeld voor de driegrams Floret, maar ik besluit hem toch aan de ultra lichte spinstang te hangen. Zo'n spinnertje vist niet echt ideaal op de vijfgrammer, maar het is te doen.

Op de derde worp, binnen gevist langs een bootje, wordt het spinnertje gestopt. Bonkend verzet aan de andere kant van de nylon verraad een baars die het niet eens is met wat hem is overkomen. Het moet toch niet gekker worden, drie kwartier lang zijn het peuters die zich soms geen weg weten met de 25 mm spinner. Monteer je een kleine spinner, en is de eerste baars er een van formaat!




De baars gaat op de foto samen met het materiaal waarop hij gevangen is. Deze foto is speciaal voor jou Richard! Er rest me daarna nog een kleine tien minuten vistijd, maar na deze baars vind ik het mooi geweest.

Blijft leuk en lonend even een klein uurtje ertussen uit knijpen, met een ultra lichte Fair Play spinhengel en een spinnerdoosje gevuld met snoepgoed!

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,
Een leuk tijdverdrijf die kleine uurtjes, even tussendoor, even sfeer proeven voor de langere visdagen.
Je hebt dat gewoon even nodig zo nu en dan, alleen ze gaan zo snel voorbij die uurtjes, wanneer je moet wachten dan kan een uurtje heel lang duren, maar zo...!
Zo te lezen bevalt de rapier je goed en maak je er ook veel gebruik van, heb je nu ook het gevoel dat je de floret ook veel minder gebruikt?
Groeten, lolle

Peter Linzell zei

Hoi Lolle,

Als ik het goed heb, ben jij onlangs jarig geweest en heb je een Rapier van Inge gekregen!

De Rapier bevalt me goed, het is een geweldig hengeltje. Inderdaad de Floret wordt op dit moment even niet gebruikt. Maar ik laat hem zeker niet verstoffen. De Rapier is een geweldige ultra lichte spinhengel, maar de Floret is misschien wel het leukste spinhengeltje. Een snoek(je) drillen op de korte Floret is en blijft een feest.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,

Ik heb de floret ook en ik deel helemaal je mening hier in, de rapier heb ik nog niet, dat komt binnenkort!
Ik heb nu eerst de titanium 8-grammer gekocht vanwege het feit dat deze hoogst waarschijnlijk uit de "produktie" word gehaald en er waren er nog maar 3 over, dus moest ik snel wel een keuze maken, want er waren meer kapers op de kust.
Ik wil graag het trio hebben van 2-4-8 gram in grafiet uitvoering.
De 8-grammer vind ik een mooie universele en razend gevoelige hengel voor in de polder.
Ik heb de 4-grammer al een paar jaar en door deze hengel heb ik het lichte kunstaasvissen pas echt leren waarderen, een geweldig hengeltje, progrssief, maar toch snel en heel gevoelig.
De blank voor de 8-grammer gaat waarschijnlijk in China gemaakt worden, dus de kwaliteit is daarom afwachten en je loopt de kans dat je nu grotere aantallen hiervan moet bestellen en dat is voor John denk ik niet handig.
lolle

Peter Linzell zei

Hoi Lolle,

De Floret is en blijft een droom hengeltje. Leuk, dat jij er ook een hebt! Daar heb je vast de Shakespeare Sigma 025 onder hangen? Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van twee stuks Shakespeare Ambidex Super 2499 werpmolentjes. Beiden in de USA uitvoering, donkerrood metalic molenhuis en een goudkleurig spoeltje. De Ambidex Super is de voorloper van de Sigma 025.

Wow, de titan grafiet achtgrammer is ook een heel mooie spinhengel. Daar kun je een heleboel kunstaas aan vissen!

De titan grafiet viergrammer zou ik zelf ook graag willen bezitten. Een spinhengel die snel en strak is, volmaakt progessief buigt, en voldoende massa heeft om de haak goed te zetten!

De Rapier komt er binnenkort alsnog bij! Dan heb je inderdaad een heel mooi trio grafiet spinhengels.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,

Ja, die Sigma 025 die gebruik ik vaak, maar sinds een tijdje ook een kleine Tica en die bevalt me uitstekend, een goed molentje voor een redelijk bedrag.
Ik heb een zwak voor dat soort kleine molentjes en toen ik in de gaten kreeg dat jij ook een Tica gebruikt, heb ik je ervaringen nauwlettend in de gaten gehouden.
Dus toen ik de kans kreeg er één tweedehands aan te schaffen van een goede vismaat heb ik niet lang hoeven twijfelen.
Een fijn molentje, ik gebruik deze op de Floret en ik moet zeggen dat bevalt prima.
Trouwens een mooie aanwinst die 2499 Ambidexen, daar krijg je geen spijt van, perfecte molentjes, ik heb een groene uitvoering, deze gebruik ik ook vaak voor het lichte swingtippen, maar voor het kunstaasvissen zowel licht als ultra licht zijn deze ook uitstekend te gebruiken.
Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen!
Groeten, lolle