21 apr. 2009

Rapier Plezier


Dinsdag 21 april. Toen ik afgelopen woensdag mijn Rapier voor een kleine cosmetische verandering bij John Schreiner langs bracht, liet hij mij een nieuw vlokhengeltje zien. Een hengeltje dat nog slanker en 12 cm langer is dan de Rapier, en bedoeld voor 10 tot 12% zachte nylon. Uiteraard is het hengeltje een stuk zachter (trager) dan de Rapier. Maar... met de Rapier kan volgens John ook prima met de vlok gevist worden, mits je een iets zwaarder dobbertje monteert.

Vandaag heb ik mijn Rapier weer opgehaald bij John. Het hengeltje moet wachten tot eind mei, voor er weer mee gespind kan worden. Maar nu, kan ik er natuurlijk wel al mee vlokvissen! Tijdens de middag schooltijd van de kinderen, van 13.10 tot 15.10 had ik even tijd voor mezelf. Rapiertijd wel te verstaan.

Niet de polder, waar ik nu nog voornamelijk kleine ruisvoorns verwacht, maar een klein cultuurwatertje mag dienst doen als testwater. Dat is lang geleden zeg, dat ik met de vlok gevist heb... In de jaren '80, ook gewoon met een lichte spinhengel, ging dat heel goed. Toen nam ik behalve kleine spinnertjes ook een vlokdobbertje, haakjes, loodjes en een half wit mee als ik de polder in ging.

Een door Paul gemaakte pauwenpen wordt op de 0.125% Stilon met een breeksterkte van 0.8 kg geschoven. Dat werpt als een tierelier, zo'n pauwenpen verzwaard met twee loodhagels.

Een stuk brood ter grootte van een twee euro muntstuk wordt tussen duim en wijsvinger op de haak gekneed. Lekker basic struinen, zoals ik dat ruim 20 jaar geleden deed! Tegenwoordig kom je in de polders steeds vaker vliegvissers tegen die het voorzien hebben op ruisvoorns. Een visser struinend en jagend met een vlokhengel achter de ruisvoorns aan zie je eigenlijk nooit meer. Jammer, ze weten niet wat ze missen. En ik weet na deze korte twee uurtjes wel wat ik de afgelopen jaren gemist heb.

Het is een fantastisch gezicht om je (vlok)dobber onder water te zien verdwijnen of gewoon met een rotgang over het water te zien scheren. Het overkwam me vanmiddag drie keer, en hoewel het geen grote ruisvoorns waren, was het spektakel dat ik kreeg als ik de haak zette groot.




Heel groot zelfs, want na eerst twee grote giebels te hebben gevangen, maakt een klein karpertje het wel helemaal bont.





De Rapier kromde bij deze laatste tot in de kurken, en de slip van de Tica Cetus liet zich flink horen. Vlokvissen met de Rapier, dat smaakt naar meer!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Jeroen zei

Hoi Peter, super he, dat vlokvissen. Na jarenlang vliegvissen heb ik het struinen met de vlokhengel ook opnieuw omarmt. Reken dat je een stuk meer vangt als al die vliegvissers en nog op een lichtere hengel ook! Veel vlokplezier! Groeten,

Jeroen Maljers
Glasvezel en Nylon

Anoniem zei

Hoi,
ik heb net een 4 delige 9 voet aftma 3/4 vlieg/vlok hengel besteld op een quatra blank ( het handvat wordt zo geslepen dat er zowel een reel als de tica op kan ) speciaal voor in de fietstas als ik met mijn ega aan het fietsen ben in de achterhoek

gr René