13 apr. 2009

Kort maar krachtig

Maandag 14 april. Het had weinig gescheeld of ik had vandaag niet gevist! Gisteren op een familie feest heb ik me te goed gedaan aan veel te veel lekkere hapjes. Nu waren die hapjes niet echt het probleem, ware het niet dat ik al dat lekkers weggespoeld had met bier. Vanmorgen vroeg zat ik nog steeds niet lekker in m'n vel. Met tegenzin bel ik om 6.15 uur Paul af, maar vissen gaat op dat moment nog niet lukken. Gelukkig knap ik richting de middag een beetje op, en besluit ik het twee uurtjes te proberen. Langs een fietspad heb ik zaterdagavond, toen ik met onze zoon Frank ging scooteren, karpers gezien. Het lijkt me een uitgelezen plek om het vanmiddag daar twee uurtjes te proberen! Het is uiteindelijk minder dan twee uur vistijd geworden die ik daar heb doorgebracht. Wat was het daar druk vanmiddag met fietsers en wandelaars!





Gezien de aard van het water heb ik gekozen voor licht materiaal. De 1 lbs Richard Walker Avon gaat mee, samen met een Fin-Nor AHAB MegaLite 1000 werpmolentje met 20% nylon op de spoel. Zoals de naam al doet vermoeden een werpmolen uit het topsegment en uitgerust met een speciaal slipsysteem. Een grote slipschijf van kurk zit niet in de spoel, maar onder de spoel. Via een speciale moer tussen de 'vleugels' op de spoel wordt de slip afgesteld. De slipwerking is fantastisch, maar echt weg van dit molentje ben ik niet. Doe mij maar een Shimano of een oude ABU Cardinal 33 onder de Avon, maar dat is persoonlijk! Behalve het landingsnet heb ik vanmiddag ook de onthaakmat meegenomen. Vissend langs het fietspad is de kans op stenen en ander scherp spul in de berm aanwezig, vandaar.





Achteraf gezien ben ik blij de mat te hebben meegenomen. Na een kwartiertje struinen stuit ik op een azende karper. Voorzichtig leg ik de met maiskorrels beaasde haak in het te verwachten spoor van de karper. De karper gaat ervoor en zet vervolgens de ondiepe sloot geheel op zijn kop. Onder het toeziend oog van meer dan twintig afgestapte fietsers en wandelaars dirigeer ik de karper na een aantal spannende minuten richting het landingsnet. De karper wordt daarna netjes op de nat gemaakte mat onthaakt. De hengel er boven gelegd, een plaatje geschoten en zwemmen maar weer. Een betere reclame voor het karpervissen bestaat haast niet. Vreemd misschien, maar waar: ik vind het mooi geweest. Verder vissen op deze plek staat me door de drukte nu niet niet aan, en met deze tijdelijke buit ben ik meer dan tevreden.

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter, mooi verslag weer!

Ik heb je blog pas net ontdekt. Ik ben sinds een aantal jaar ook verslaaft aan het vissen met de pen. Lekker struinen ;)
Toevallig stond ik vandaag ook een karper te drillen onder de omstandigheden die jij beschreef. Daarom wilde ik even een reactie achterlaten. Het was natuurlijk een prachtige reclame voor het vissen. Voor een heleboel dagjesmensen een karper staan drillen. Hup even onthaken en weer terugzetten. Mooie reacties leverde het op! Ga zo door en hou je haaks!

Groet, Ronald

**gaat verder met het doorlezen van je blog**

Peter Linzell zei

Hoi Ronald,

Dank je wel! Leuk om te lezen dat wij gisteren beiden onder dezelfde omstandigheden gevist hebben.

Groeten,
Peter

** Veel leesplezier op het blog **

Dale Neijzing zei

Hallo Peter,
mooie karper hoor!
Dat van dat bier heb ik ook wel eens...
Groet,Dale

Ronnie zei

Mooie nieuwe logo Peter! Zoals het hoort een mooie karper i.p.v. een baars :) Alhoewel dat ook een hele mooie vis is. Maar karper blijft echt een uitdaging.

Nu, mijn broer weet vandaag te melden dat hij er ook een heeft gevangen. Ik ben benieuwd. Ik maak meer blanks dan dat ik wat vang. Weinig tuk ook. Weet even niet wat ik verkeerd doe. Heb al bijna 36 uur aan karper besteed dit jaar maar nog maar een op het droge...
Enfin, we houden de moed erin en nog belangrijker; het is een uitstekende ontspanning na weer zo'n drukke dag op het werk!

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Ik las op jouw blog dat jij lekker bezig bent geweest. Mooie karpers!


Hoi Ronny,

Dat logo stond er al eens eerder. Leuk dat je het mooi vindt! Ik zie dat jij samen met je broer ook een blog over vissen bijhoudt.Top!

Groeten,
Peter