29 mrt. 2009

Struinen door Oost Nederland


Zondag 29 maart. De informatie die ik heb over het vissen in Oost Nederland komt allemaal via het internet. Het water is er helder, er stromen prachtige beken, en er zwemt veel zeelt rond. De berichtgeving over snoek en baars is een stuk minder. Je leest er wel dat er op gevist wordt, maar de vangsten zijn meestal niet je van het!

Ik was dan ook verbaasd dat Yuki mij tijdens onze eerste ontmoeting vertelde heel goede snoek- en baarsvangsten te hebben gedaan in Oost Nederland. En dat dan ook nog met de vliegenhengel en streamertjes. Vooral de formaten die hij aangaf van de baarzen wekte toen mijn interesse. Geen rakkertjes, maar baarzen met een hoofdletter B.

Nu wil het toeval, dat Yuki afgelopen donderdag zijn nagel nieuwe cobold Spinmatic vijfgrammer bij John Schreiner heeft opgehaald. En als je een nieuwe hengel hebt, dan wil je die natuurlijk ook uitproberen! En of ik zin heb om mee te gaan? Ik had eigenlijk geen visplannen voor deze zondag. Het koude weer van de afgelopen week heeft de watertemperatuur in de polders flink om laag geholpen. Jan-Willem heeft afgelopen zondag de eerste karpers in de polder gevangen, maar ook hij heeft er deze zondag een zwaar hoofd in. Geen karper dus, en om weer gericht met de Rapier of de Floret achter de ruisers aan te gaan, zie ik na de grote weersomslag van vorige week al helemaal niet zitten.

Op de valreep heb ik besloten om toch naar Oost Nederland te gaan. Verhalen over ruim ander half meter diep helder stromend water, en prachtig getekende baarzen hebben mij over de streep getrokken. Het is ruim anderhalf uur rijden vanaf de randstad, maar achteraf is de rit zeker de moeite waard geweest!




Je waant je letterlijk in een andere wereld. De mensen zijn er vriendelijk en beleefd, en duidelijk trots op hun omgeving. Alles ziet er spik en span uit, zo ook langs de waterkant. Nergens vind je zwerfvuil, of andere restanten van menselijke aanwezigheid in of langs het water.

Om 11.30 uur schud ik Yuki de hand, en daarna bewonder ik zijn nieuwe aanwinst, een custom made Fair Play spinhengel. Een sigaarvorm geslepen greep, groene taille, de nieuwe ultra lichte geleideogen en groene wikkelingen hebben de cobold Spinmatic van Yuki een eigen gezicht gegeven. Ik kan niet anders zeggen, dan dat John een stukje vakwerk heeft afgeleverd.

Ook ik ga vandaag met de Spinmatic vijfgrammer vissen. Even heb ik nog getwijfeld om de Floret in te zetten, maar het water is hier diep, en is daarbij ook nog in beweging. Heel anders dus dan de polders in mijn omgeving of de polders rond om Den Helder. Daarbij, het is hier natuurlijk ook geen polder. Waar ik wel zeker van ben, is dat je hier gedurende de zomer en herfst een hoop Rapierplezier kunt beleven. Nu in maart is het water nog geheel vrij van waterplanten en andere schuilplaatsen waar de kleinere rovers zich graag in de buurt van ophouden.




Om een grote baars van de bodem vandaan te verleiden, lijkt het ons het beste om met spinnertjes met een rond blad van 25 mm te gaan vissen. Die spinnertjes vis je het prettigste op de vijfgrammer, vandaar dat ook ik voor de vijfgrammer heb gekozen. Yuki heeft daarbij achter zijn zelfbouwspinnertje geen vliegje gebonden, maar een klein twistertje over de haak geschoven.



De eerste aanbeet laat best even op zich wachten, maar is knalhard en het is dan ook meteen duidelijk dat het niet een baars is. Van de zeelten wist ik via foto's al dat deze groen van kleur zijn hier in het heldere water. Bij de hier rond zwemmende snoeken blijkt dat ook op te gaan. De eerste vis van vandaag is voor mij, geen baars 'helaas', maar wel een mooi groen gekleurde snoek.



De baarzen blijken vast te liggen, want na eerst een snoek gelost te hebben, is de tweede snoek van vandaag voor Yuki. Daarmee is meteen zijn nieuwe Spinmatic ingewijd.

Dat snoeken in de polder niet vies zijn van een klein spinnertje, dat wisten we natuurlijk al lang. Maar ook hier, op licht stromend en een stuk dieper water, blijkt een klein spinnertje te werken. De derde vis van vandaag is een grote snoek.



Kijk, hier overhandig ik (na de snoek met de hand geland te hebben), de vis aan de trotse vanger. Let ook even op het kleine spinnertje dat uit de muil van de snoek steekt.


Goed gedaan Yuki!

Echt een heel mooie snoek!




De vierde snoek van vandaag, is de derde voor Yuki. Zijn laatste vis van vandaag, maar na deze visdag kan hij met een gerust hart de vijfgrammer opbergen tot eind mei het roofvisseizoen weer open gaat. Er zit vis in de nieuwe hengel, en zoals verwacht is het een geweldig stuk gereedschap geworden.



De vijfde snoek van vandaag mag ik bijschrijven, en wat zijn die snoeken sterk daar! De combinatie van koud, helder en stromend water werkt daar vast aan mee. Met een gezamenlijke vangst van vijf snoeken een geslaagde visdag. Jammer dat de baarzen zich niet lieten verleiden door onze kleine flonkerende spinnertjes, maar in de zomer kom ik hier graag met de Rapier nog een keer terug. Yuki, bedankt!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Vissenmetkunstaas.blogspot.com zei

Hallo Peter,

Weer een leuke dag vissen achter de rug zoals ik kan lezen. Daarnaast ook nog lekker kunnen genieten van een paar sterke snoeken, die op die mooie hengeltjes van jullie mooi kunnen laten zien wat ze waard zijn! Helaas kunnen we niet meer achter de rovers aan de komende tijd, maar er zijn nog genoeg visserijen die ook veel plezier opleveren!

Succes in de gesloten tijd!

Gr, Mark

Dale Neijzing zei

Hallo Peter,
een leuke belevenis maar weer.
Hoe gaat het met je?
Groet,Dale

Anoniem zei

Hoi Peter,Hartstikke leuk stukje. Woon en vis zelf in Oost-Nederland (zwolle), en er is veel moois te beleven op ultra licht gebied. Vergeet ook de IJssel niet. Mischien komen we elkaar een keer tegen. Groeten,

Jeroen Maljers