20 mrt. 2009

Ruisvoorn!


Vrijdag 20 maart. Nu de zon de afgelopen dagen aanhoudend het water verwarmd heeft, worden ook de kleinere vissen weer echt actief. De polderbaarzen verlaten hun schuilplaatsen, waar zij zich in de winter hebben opgehouden. Op windstille stukken van het water is duidelijk witvis actief. Kringen in het water verraden onder het wateroppervlak 'plukkende' ruisvoorns. Nou ja, ruisvoorns, beter gezegd ruisvoorntjes. Schooltjes van soms tien stuks of meer dobberen rond op zoek naar alles wat eetbaar is.

Vanmiddag kon ik gelukkig weer een uurtje er tussen uit sneaken met de Rapier. De spinnerdoos in mijn jaszak is gevuld met de kleinst denkbare spinnertjes. Afgelopen vrijdag waren de 'rakkertjes' mijn doel, vanmiddag hoop ik op een ruisvoorn. Het spinnertje hoog houden tijdens het binnen vissen dus. Het lijkt in eerste instantie een makkie te zijn. De ruisertje tonen interesse in mijn spinnertje, volgen het, en vallen het aan!

Het spinnertje (beatle bug) met een soort van geknoopte witte pluim op de haak blijkt het het beste te doen. Maar niet wat vangen betreft, want dat valt tegen. De haak blijkt te groot voor de kleine ruisertjes. Meerdere keren is er even contact met een ruisertje, maar ze blijven niet hangen. Die beatle bug beloofd een topper te worden voor de warme zomeravonden. Ik kijk er nu al naar uit, om over ruim twee maanden de polder in te gaan met de Rapier op zoek naar de goudgekleurde schatten die in de polders rondzwemmen. Brede ruisers, met gouden flanken en nagellakrode vinnen!

Weer een tik, en weer is er contact, maar deze keer schiet de vis niet los. Nee, geen baarsje die de ruisvoorns te snel af was, het is toch echt een ruisvoorn.



Een mannetje, zou blijken, want er vloeit hom over zijn rode staart. Niet groot (en nog flets van kleur na de winter) maar ik word er vrolijk van!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: