15 mrt. 2009

Op baars samen met Yuki

Zondag 15 maart. Een paar weken geleden was Yuki hier bij ons thuis om het boek 'Struinen door de Polder Ultra Licht' op te halen. Daarvoor hadden Yuki en ik al wat mailtjes over en weer verzonden, vooral over het vissen met ultra lichte Fair Play spinhengels. Het leek toen al op visgebied te klikken tussen ons. Na die avond hier in huis bleek dat helemaal te kloppen. Yuki is behalve een Fair Play fanaat, ook een echte ultra lichte visser, die net zoals ik niet alleen hecht aan dunne nylon lijntjes, maar ook aan lijnen die de bij de hengel horende breeksterkte niet overschrijden.

Dat wij samen een keertje op pad zouden gaan met dun nylon en mini spinnertjes stond vast. Vandaag is het dan zover. Ik heb om 13.00 uur met Yuki afgesproken. Ons doel voor vandaag is de baars, en daar hebben we ons materiaal dan ook op aangepast.




Yuki gaat vandaag vissen met een Fair Play viergrammer van glasvezel. Een klassieker uit de begintijd van de Fa. Schreiner & Zn. aan de Roelof Hartstraat. Onder deze klassieke spinhengel hangt een Pelican 50. De nylon lijn op de Pelican is Stilon 16% met een breeksterkte van 1.2 kg.

Ik ga visssen met de Fair Play Rapier, daaronder een Tica Cetus, waarvan ik vanmorgen het spoeltje gevuld heb met Stilon 12,5%. De breeksterkte van deze dunne nylon is 0.8 kg. Zwaarder (sterker) is niet gewenst op de dunne spriet van grafiet. De 10% nylon die ik eerst gebruikte was met 1 kg breeksterkte goed passend bij de driegrams Floret maar voor de Rapier te sterk. Ultra licht vis je pas als de hengel en de breeksterkte van de lijn in overeenstemming zijn.

Baars



De baars was vandaag ons hoofddoel. Ik ving een leuke baars, en Yuki loste een vergelijkbaar exemplaar net voor de kant. De bijvangsten in de vorm van snoek zorgden voor het Flitsend Nylon gevoel vandaag. Geen voorns of dikke brasem, maar de snoek bleek niet vies van onze voor de baars bedoelde snoepgoed.




Een mooie maatsnoek en een mini snoekje lieten de Rapier krommen. Een heerlijk hengeltje!

Yuki ving ook een snoek, en wat voor eentje. Onder zijn voeten dook een grote snoek op zijn spinnertje. Zijn viergrammertje klapte bijna dubbel onder het geweld, een prachtig gezicht. Nadat twee keer spectaculair een paar meters Stilon door de slip van de Pelican werd getrokken was het over met de pret en kon het landingsnet eronder.




We hebben de snoek niet gemeten, maar een ding staat vast, dit is de grootste snoek van Yuki op een ultra lichte spinhengel tot nu toe.

Helaas liet de baars vandaag verstek gaan, maar je hoort ons niet klagen!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Geert Vandeplancke zei

Verdorie, de wereld is klein! Ben deze Yuki in de polder tegen het lijf gelopen, en ik vertelde over jou en liefde voor Licht. Hij zei dat hij de dag voordien bij jou was geweest... Grappig...
Groetjes uit Belgiƫ!
Geert Vandeplancke

Geert Vandeplancke zei

Peter, 't is een toffe gast trouwens, doe hem nog eens de groeten van me als je hem nog eens ziet!...

Groeten,
Geert

Peter Linzell zei

Hoi Geert,

Toen ik van Yuki hoorde dat hij jou in de polder tegen was gekomen, dacht ik precies hetzelfde! Wie weet komen wij elkaar ook eens in het echt tegen in de polder. Dat zou leuk zijn!

Ik zal hem jouw groeten overbrengen.

Groeten,
Peter