25 dec. 2008

Afscheid van 2008, samen met onze zoon Frank

Donderdag 25 december. Na het vissen afgelopen zondag heb ik het flink te pakken gekregen. Zowel de griep als het karpervissen hebben gelijktijdig toegeslagen. De griep heeft me tot vandaag van het vissen kunnen weerhouden. M'n longen heb ik uit m'n lijf gehoest de afgelopen dagen. Eerste Kerstdag vissen, ik zou het normaal gesproken niet in m'n hoofd halen... De aangekondigde vorstperiode en de plotseling stijgende vraag in de winkels naar schaatsen doen niet veel goeds vermoeden.

Voorlopig zou koning Winter weleens flink met zijn scepter kunnen gaan zwaaien. De kans om 2008 af te sluiten met een visverslag op het blog is daardoor dan ook meteen bekeken. Zelf heb ik het ergste wat de griep betreft (hopelijk!) achter de rug, Francine, Robin en Marleentje hebben nu de griep. Zoon Frank, bijna 10 jaar, heeft nog nergens last van, en heeft daarbij ook nog eens geen zin om de hele dag in huis te zittten.

Na het kerstontbijt lijkt het Frank en mij een goed plan dat de zieken onder ons terug naar bed gaan. Frank gaat dan met mij mee, dan kunnen zij rustig slapen. Met mij meegaan houdt in: vissen! Vandaag eerste kerstdag is de laatste kans om nog te kunnen vissen voor de vorstperiode.

Niet de rovers om 2008 mee af te sluiten, maar de karper staat op ons lijstje voor vandaag. Frank leent van mij een oud licht snoekbaarshengeltje, stammend uit de tijd toen er nog met levend aas gevist mocht worden. Een Shakespeare werpmolentje met 20% nylon op de spoel maakt het setje compleet. Mocht de karper niet thuis geven dan kan hij daarmee ook een hoop plezier beleven aan dikke wintervoorns.

Nou, die wintervoorns hebben we vandaag niet gezien. De karper(tje)s gaven gelukkig wel thuis, en hoe! In een kleine twee uur tijd vangen we er vijf.





Van die vijf heeft Frank er drie gevangen. Niet met hulp van papa maar helemaal zelf.




Samen vissen met je zoon bij een bruggetje op winterkarper is leuk. Als het je zoon dan lukt om drie aanbeten te verzilveren, met als resultaat drie mooie karper(tje)s, dan is dat een prachtig afscheid van 2008.

2008

2008 is in alle opzichten een mooi visjaar geweest. Struinen door de Polder is het vierde jaar in gegaan, en in oktober plaatste ik het 200ste verslag op het blog. Karpers van klein tot heel groot en zwaar zijn gevangen, en ondanks de natte zomer is er goed karper gevangen aan de oppervlakte. Tussendoor is er gericht en met succes gevist op zeelt, en het ultra lichte spinnen is dit jaar een echt feestje geworden. 2008 is het jaar van genieten aan de waterkant geweest, vaak samen met een van de vismaten. Wat is er mooier dan iets samen delen met een gelijkgestemde, en om mee te genieten van de vis en de blijheid daarover van je vismaat. Echte vriendschappen zijn gebleven, en nieuwe daaraan toegevoegd.

Ik wens alle lezers een goed en gezond 2009!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Peter,

Ik wil je bij deze bedanken voor de prachtige verslagen in het afgelopen jaar en de wijze zoals jij je visbelevenissen beschreven hebt.
Ook in 2009 hoop ik hiervan te kunnen genieten. Ga zo door!

Ik wens jou en je gezin van harte beterschap toe en uiteraard een heel gelukkig 2009 in goede gezondheid, voorspoed (en veel vissen).

Groeten,
Hans O.

Anoniem zei

Hoi Peter

ook ik wil je bedanken voor alles wat je gedaan heb ( hengeltje ) je verslagen en samen vissen ik hoop dat je nog heel veel stukjes schrijft ook in 2009 hoop ik je aan de waterkant te zien

Groet je buurman

Anoniem zei

Beste Peter,

Ik wens jou en allen die je liefhebt een mooi en vooral gezond 2009 toe!
Enne, blijf vooral doorgaan met je blog, mooi leesvoer!

Frans van Beek.