10 nov. 2008

Snoeken in Noord Holland

Zondag 9 november. Vorige week zondag waren Paul en ik te gast bij Ap in Zuid Holland. Vandaag ben ik de gastheer en is het hier in Noord Holland te doen. De Zuid Hollandse snoeken lieten zich op één na niet foppen door ons, nu maar hopen dat de Noord Hollandse snoeken vandaag wel hun medewerking verlenen. Om 12.00 uur heb ik met Ap en Paul afgesproken op een parkeerplaats niet ver van de plek vandaan waar we gaan vissen. Jan-Willem is ook van de partij, maar die rijdt vanaf mijn huis samen met mij mee.

Het weer is een stuk 'snoekeriger' vandaag, dus dat zit alvast goed. Gezien de voorspelde stevige wind heb ik niet voor de open polder gekozen, we gaan vissen tussen de bebouwing. Maar er is nog tweede reden om daar te gaan vissen, vandaag wil ik de Traditional tweegrammer die ik van Ton Temming mag uitproberen eens stevig aan de tand voelen. X-ultra licht spinnen, de mooiste tijd daarvoor ligt alweer achter ons. Ruisvoorns op de mini spinner, polderbaarsjes vangen bij de vleet, dan moet je toch echt in de maanden juli, augustus en september met zo'n hengeltje de polder in. Een 'dikke' snoek heb ik er al op gevangen, dat was leuk. Vandaag wil ik er vooral heel veel worpjes mee maken.

De Floretsloot

De afgelopen winter ondekte Floretsloot is een ideaal water voor het X-ultra lichte spinnen. Paul en ik kiezen dan ook beiden voor de tweegrammer en mini spinnertjes. Ap en Jan-Willem gaan voor de vijf en de viergrammer, met de streamer (ratje volgens Ap) en een lepel.


De eerste snoek van vandaag is voor Jan-Willem

De tweede snoek is voor Ap en kan de streamer niet voorbij laten gaan

Snoek nummer 3 in het zicht van Jan-Willem

Het is al snel duidelijk dat 'iets' groter kunstaas voor ligt op de mini spinner. Langs de Floretsloot worden de snoeken gevangen aan de streamer en de lepel. De mini spinner levert een paar baarsjes op, maar geen snoek.

Helaas moet Paul het niet veel later voor vandaag gezien houden. Hij zit al een tijd niet zo lekker in zijn vel, en juist nu steekt het de kop op. Jammer en heel vervelend voor Paul.

Ander water, nieuwe kansen

We verkassen naar een ander slotenstelsel, dat behalve door bebouwing ook door open stukken loopt. Ap de rattenvanger en Jan-Willem de lepelaar gaan verder met waarmee ze begonnen zijn, namelijk snoek vangen. Brede stukken water worden uitgeworpen met de streamer en de lepel. Ik bevind me op dat moment tussen de bebouwing om op die manier zoveel mogelijk de stukken water met luwte te benutten. De snoek 'zit' hier nu nog niet blijkt, maar als het kouder wordt zoeken ze de luwte op, en is juist dit stuk goed voor snoek gebleken.


Een spriet van 5 1/2 ft grafiet


Op dit moment zijn de baars(jes) de rovers die het hier voor het zeggen hebben. Ik vang er meer dan voldoende om een nog beter beeld te krijgen van de Traditional tweegrammer. Maar het blijft jammer dat ik dit hengeltje niet drie maanden eerder kon gaan uitproberen!

De middag loopt op zijn eind, en het begint al te schemeren. Als mijn mobiel gaat blijkt het Paul te zijn; gelukkig hij is weer thuis en aan één stuk. Natuurlijk wil hij ook weten hoe de vangsten ervoor staan. Ik vertel hem dat Ap en Jan-Willem meerdere snoeken hebben gevangen, hoeveel weet ik niet precies, en dat ik nu naar ze onderweg ben. De tweegrammer heeft dan zojuist plaats gemaakt voor de nieuwe vijfgrams Spinmatic met gele taille. Het zou leuk zijn als ik ook deze dag met een snoekje kan afsluiten. Geen lepel, maar een streamer bungelt onder de top van de vijfgrammer.

Bij Ap en Jan-Willem aangekomen hoor ik het goede nieuws, beide mannen hebben drie snoeken gevangen vandaag.



Met zes stuks in totaal waarvan twee forse exemplaren voor Ap is "Snoeken in Noord Holland" geslaagd.

Paul niet meegerekend is één visser vandaag snoekloos gebleven, de gastheer zelf. Als de schemer overgaat in het donker, komt die snoek voor mij alsnog.




Op de valreep van de Noord Hollandse snoekdag wordt snoek nummer zeven van vandaag bijgeschreven.

Het zou een mooi einde van deze visdag zijn geweest, en dat is het ook natuurlijk. Maar in plaats van alle drie aan het einde onze eigen weg richting huis op te gaan, gaan we bij mij thuis stampot met gehaktballen eten.



Met twee pannen op tafel en onder het genot van een biertje beleven we deze dag met z'n drieën opnieuw.

Ap, Jan-Willem en Paul bedankt voor het laten slagen van de visdag, Francine bedankt voor de heerlijke maaltijd!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: