16 nov. 2008

Sinterklaas

Zondag 16 november. Afgelopen zondag was het al duidelijk, de mooiste periode voor mini kunstaas ligt (helaas) alweer achter ons. De x-ultra lichte spinhengel zal de komende maanden nog maar sporadisch door mij ingezet worden. Ook de baars activiteit in de polders zal de komende weken hard achteruit gaan. Met de Floret of vergelijkbare x-ultra lichte spinhengeltjes kan natuurlijk nog steeds gevist worden. Geen stompe 20 mm spinnertjes, maar een slanke Terrible spinner met een 30 mm blad is dan de beste keuze.


De vijfgrammer van cobold-glasvezel en de PS lepels gaan goed samen

De vijfgrammer is nu beter geschikt, een tikkie zwaarder, en het ultra lichte wapen voor de komende periode. Behalve de 35 mm Terrible spinner en streamertjes kun je er ook de Pako PS lepels aan vissen. Die laatste is met zijn 60 mm een groot stuk kunstaas. Groot naar ultralichte begrippen uiteraard! Voordeel is dat je ondanks het formaat van het kunstaas toch ultralicht kunt blijven vissen, en dus ook optimaal kunt blijven genieten van de in polder huizende snoekjes en snoeken.




Vandaag heb ik met dank aan Sinterklaas maar 2.5 uur vistijd tot mijn beschikking. Vorige week waren de snoekvangsten tussen de bebouwing goed. Toch kies ik ondanks de korte vistijd voor de polder. Maar wel mijn favoriete polder, waar je nog zonder iemand tegen te komen rond kan struinen. De smienten die hier in grote getalen aanwezig zijn, stellen m'n onverwachte bezoek dan ook niet op prijs.




Het zijn eenden afkomstig uit Siberie, die in grote getale overwinteren in Nederland. Ze voeden zich voornamelijk met gras, dat in de polders in een grote overvloed aanwezig is. De boeren zijn minder blij met de jaarlijks terugkerende invasie uit Siberie, heb ik me laten vertellen!

Struinen met de vijfgrammer en Pako PS lepels


Een lekker stram windje blaast over het water. Nu kan ik pas echt kijken of de nieuwe vijf met iets meer massa een verbetering is. Wind mee is geen probleem natuurlijk. De wind staat in de lengterichting van de poldervaart, ik hoef alleen maar naar links te werpen om daarvan te profiteren. Naar rechts werpen is een heel ander verhaal, de lichte lepel moet het dan tegen de wind opnemen. Dankzij de massa in de hengel hoef ik niet hard aan te zetten. Nu komt het echte voordeel daarvan om de hoek zetten. Ook tegen de wind in lukt het de Pako daar te krijgen waar ik hem hebben wil.

Om een nieuwe hengel te goed te leren kennen, moet je er uren mee maken. Twee weken geleden heb ik dat voor het eerst gedaan met deze spinhengel. Vorige week is hij slechts een half uurtje uit het foudraal geweest. Onder deze omstandigheden kan ik weer wat nieuwe ervaring opdoen met m'n nieuwe vismaat. Wat ook belangrijk is, is dat er snoek in de hengel komt. Dat geeft vertrouwen, maar dan moeten die snoeken wel mee 'willen' werken. De omgeving en de omstandigheden zijn in ieder geval goed.


Een mooie snoek, gevangen op dito materiaal, een fraai plaatje zo samen

Ook vandaag blijft het net zoals de afgelopen twee zondagen bij één snoek op de nieuwe vijfgrammer. Maar deze zondag een hele mooie. Met een goed gevoel loop ik de polder uit, en opnieuw gaan de smienten voor mij uit in de vleugels. Wees maar gerust jongens, vandaag kom ik hier niet meer terug... Tijd voor Sinterklaas, maar ik heb mijn cadeau voor vandaag al binnen.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: