12 okt. 2008

Made in Holland

Zondag 12 oktober. Vandaag heb ik geen visafspraak. Paul en Jan-Willem kunnen alleen 's morgens vissen, en dan heb ik een afspraak met onze zoon Frank. Een afspraak om langs de onlangs geschoonde sloten te zoeken naar pijpenkoppen en botten. Struinen door de polder samen met mijn oudste zoon, en zonder hengel! Om 12.00 uur zijn we weer thuis, met in de tas van Frank een grote buit.

Geen verdere afspraken voor vandaag dus ook geen haast. Op zolder maak ik m'n spullen in orde. Een middag struinen ver van de auto vandaan heb ik me voorgenomen. Hetzelfde traject dat ik vier weken geleden samen met Ap en onze Glass King spinhengels afgelegd heb. Eén spinhengel gaat dus mee, de andere spinhengels mogen thuis blijven. De keus is makkelijk, de vijfgrammer. Zoals altijd gaan ook twee spinnerdoosjes mee. In het ene doosje gaan spinners, spinstangetjes en loodhagels, het andere doosje wordt deze keer gevuld met Pako PS lepels en dunne opgerolde staaldraadjes.

Mijn uitrusting bekijkend besef ik me dat die op de werpmolen en de nylon na verder helemaal "Made in Holland" is. De spinhengel is ontworpen voor de polder, en handmade in Holland. Het kunstaas in mijn spinnerdoosjes ook! Spinners van Fair Play en ook een aantal gemaakt door en gekregen van mijn vismaten. Allen onverzwaard, en voorzien van een scherpe enkele haak waar een vlieg(je) opgebonden is.

Ook de Pako PS lepeltjes zijn ontworpen voor de ondiepe Hollandse polders, en "Made in Holland". De Pako PS lepels hebben zich de afgelopen winter bewezen als goede snoekvangers. De spinhengel is een klasse apart, een hengel zoals tot nu toe, alleen de fa. Schreiner en Zoon ze kan maken. Een echte spinhengel die het lichte onverzwaarde kunstaas, bedoeld voor de polder, werpt zonder dat de gebruiker aan het eind van de dag daar een vermoeide of pijnlijke arm en schouder aan over houdt. Vissen in de polder met materiaal gemaakt in en bedoeld voor de Hollandse polders. Alles perfect op elkaar afgestemd.

Baars(jes)

Het is even over 13.00 uur als ik dan "eindelijk" de deur hier thuis achter me dichttrek. Net zoals de laatste keer samen met Ap, ga ik eerst vissen aan de rand van een dorpje. Deze ooit hele mooie polder is door de jaren heen stukje bij beetje door bebouwing opgeslokt. Het heeft de rovers onder water niet verjaagd, die zijn hier nog steeds aanwezig. In de winter is het hier zelfs top!

Het is nog geen winter, de herfst is nog maar net begonnen, maar dat maakt de rovers hier vandaag niet uit. De baarsjes jagen als wildemannen door de sloot heen. Bijna krijg ik spijt dat ik niet voor de Floret gekozen heb. Ze zijn wild en los, maar voor de vijfgrammer geen partij.




Even later doet een mooi snoekje het hengeltje wel lekker buigen. Het baarsfestijn gaat daarna weer verder. Stuk voor stuk prachtige visjes houden me lekker bezig.





Klein van stuk, maar wat een rovertjes. Niet de snoek, maar de baars is de nummer 1 rover van de polder, zei Paul een keer tegen mij. Nou wat mij betreft heeft hij gelijk, zeker vandaag.




Naast een heleboel baarsjes komt er nog een tweede snoekje op de kant. Volgende keer dat ik hier ga vissen gaat voor de zekerheid toch ook de Floret mee. Ik heb me hier prima vermaakt, maar met de Floret was het hier vandaag een klein feestje geworden.

De polder


Op een kleine twintig minuten met de auto ligt de volgende stek. Daar is de polder nog echt de polder, onstaan door menselijk ingrijpen, maar daarna met rust gelaten. Je moet er wel wat voor doen om er te komen (daar kunnen Ap en Paul over mee praten) maar dan ben je ook echt in niemandsland.





Misschien komt het dat de grotere baarzen de kans gewoon niet krijgen het spinnertje te pakken, want ook hier zijn het de mini's die de dienst uit maken. Keer op keer wordt het spinnertje gestopt door de kleinere stekeldragers.

Tijd om het spinnertje te verwisselen voor de Pako PS. Ook de Pako krijgt er flink van langs, maar even zo vaak slaan de kleinere rovertjes op de vlucht als het 6,5 cm lange rood/witte gevaarte langs komt. De lepel is sowieso te groot, en de dreg al helemaal voor de los geslagen rovertjes. Ultra licht en een dreg horen niet bij elkaar, is mijn persoonlijk mening. Helaas, met de lepel lukt dat vaak niet. De Pako PS is zo'n goed kunstaas dat ik de dreg voor lief neem. Wel knijp ik altijd twee van de drie weerhaken plat voor ik er mee ga vissen.

Vissen met de Pako is leuk om te doen. Je kunt hem binnen vissen als een spinner, maar ook dwarrelend zoals een lepel eigelijk gevist moet worden. Een mix van beiden doet het ook heel goed!





De Pako brengt de derde en laatste snoek van vandaag op het gras. De grootste van de drie snoeken, op een middag die vooral in het teken van de baars stond. Het was weer genieten met een spinhengel en het daar bijpassende kunstaas "Made in Holland", ergens in een oer-Hollandse polder .

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Ap zei

Ik krijg er na het karperen weer zin in Peter! Je was de glas koning te rijk langs de mooie hoogliggende wetering.

Ap

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Je hebt het karperseizoen mooi afgesloten met de Wondercast!

Groeten,
Peter