23 okt. 2008

Fair Play Spinmatic vijfgrammer custom made


Donderdag 23 oktober 2008. Vanmiddag heb ik de door mij bestelde Spinmatic vijfgrammer bij John Schreiner in de winkel opgehaald. Maar je hebt er al twee, hoor ik de oplettende lezer denken ;-) . Klopt, en daar ben ik ook zeer content mee. Zonder enige vorm van twijfel de beste ultra lichte spinhengels waar ik tot nu toe mee gevist heb. Vandaar dat ik een tweede exemplaar, toen dat zich voordeed, niet heb laten lopen. De Spinmatics die ik reeds bezit zijn afgebouwd met dunne lichtgewicht geleideogen. Ook de huidige Spinmatic kan met vergelijkbare geleideogen, maar dan van nickel titanium, geleverd worden. De fa. Schreiner en Zoon is trouwens een van de eerste hengelbouwers die deze 'revolutionaire' geleideogen monteerde. Zeker op X ultra lichte hengeltjes als de Rapier en de Floret was dat een verbetering.


Massa


De nieuwe Spinmatic vijfgrammer heb ik laten afbouwen met hardchromen geleideogen met een dikkere draad, die daardoor iets zwaarder zijn. Deze spinhengel is bedoeld voor het vissen met de Pako PS lepels. De lichte, dunne en niet compacte Pako PS lepel werpt prettiger aan een spinhengel die iets meer massa bezit. Daar ben ik afgelopen winter achtergekomen toen ik om beurten met de vijfgrams Spinmatic van Jan-Willem (zwaardere geleideogen) en mijn Spinmatic viste.

De oude Spinmatic is een echte spinhengel, net zoals zijn vernieuwde opvolger met de nickel titanium geleideogen. De Spinmatic met 'zware' geleideogen werpt en vist zowel de spinner als de lepel perfect. En als ik eerlijk ben, vind ik de klassiek ogende hardchromen geleideogen fraaier dan de gedraaide nickel titanium geleideogen. Maar goed, op sommige hengels zijn die laatste een echte verbetering!


De nieuwe Spinmatic vijfgrammer



Voor de nieuwe Spinmatic heb ik gekozen voor een gele taille. Op de zwarte blank geeft het geel een mooi effect.



De wikkelingen zijn donkergroen, en onder en boven de taille afgezet met een groen metallic biesje.




Geen verchroomde bus zoals op Floret, maar een geblauwde bus. Het geeft de Spinmatic een eigen gezicht, en dat vind ik nu net zo leuk aan het laten bouwen van een hengel! Net zoals bij de Floret heeft John ook deze keer een stukje vakwerk afgeleverd.

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Prachtig verhaal weer en een goede "smaak" heb je zeker.... Ik heb onlangs ook een 40 jaar oude Glass King 10 grammer gekocht. Hij was in erg slechte staat qua lakwerk maar na een lakbeurt door John ziet hij er weer tiptop uit ! Het blijft genieten om met Fair Play en Glass King hengels te vissen.

Groet,

Frederik