19 okt. 2008

Alles uit de kast

Zondag 19 oktober. Ook deze zondag heb ik slechts de middag tot mijn beschikking. Het wordt hoe dan ook een bijzondere middag, want na het vissen vandaag schrijf ik m'n 200e verslag op Struinen Door De Polder.

Een zondag in de polder bij m'n vriend en vismaat Paul. Vissen in de polder waar we twee weken geleden weggeregend zijn. Toen vingen we niets, maar ook vandaag ging het daar niet van een leien dakje! Nou ja, wat de snoek betreft dan!

Om 12.30 uur parkeer ik de auto in een ondertussen voor mij bekende buurt. De weg naar Den Helder kan ik dan ook dromen. Het is alweer bijna drie geleden dat ik hier voor het eerst ging vissen in de polder. Die eerste keer klikte het tussen de polder en mij, die ondertussen bijna aanvoelt als een tweede thuispolder. Het is het domein van de laatste echte boerenkarpers, heeft een goed snoekbestand en er zwemt volop baars. Heel veel baarsjes, maar ook echte grote baarzen.


Rapier versus Floret


Met de baars in gedachten beginnen we X ultra licht. De vijfgrammers blijven dan ook in eerste instantie achterin de auto. Rapier versus Floret, twee hengeltjes die de laaste weken maar weinig voor elkaar onder deden. Vandaag, in de harde wind en vissend vanaf de gladde hoge kleikanten, is de korte Floret duidelijk in het nadeel. De Rapier komt veel beter uit de verf onder dit soort omstandigheden. We vangen een berg baarsjes, waarvan Paul er zeker driekwart voor zijn rekening neemt.





Bij een spoorwegbrug kan ik iets van mijn 'achterstand' goed maken, maar het blijft behelpen. En eerlijk is eerlijk, dit zijn natuurlijk ook niet de ideale omstandigheden om met de X ultra lichte spinhengel te gaan vissen. Na zeker 50 baarsjes verruilen we de Rapier en de Floret voor de vijfgrammer.

De vijfgrammer

Paul blijft vissen met spinnertjes, ik kies voor de lepel. Van de snoek krijgen we geen teken van leven, behalve dan twee keer een flinke kolk midden in een schooltje baars. Paul vangt ook nu nog steeds baars, bij mij is het op een paar tikjes na helemaal stilgevallen.

We besluiten het elders te proberen. Een polder op 15 minuten met de auto is de volgende plek waar we het gaan proberen, ook ik nu weer met de spinner. Een andere polder, en totaal andere omstandigheden. Meer wind maar het water is hier wel beter van doorzicht.


Paul met zijn gele Fair Play vijfgrammer

De baars is hier minder dominant aanwezig, maar ze zijn wel een stuk groter! Was het in de andere polder Paul die voornamelijk ving, hier is het andersom. De omstandigheden, iets grotere spinners en de vijfgrams cobold Spinmatic matchen prima.




Een grote baars maakt onze middag compleet, een echte tegenstander ook op de vijfgrams Spinmatic.


Snoek

De middag is bijna stiekem overgegaan in de avond. Met nog een kleine drie kwartier daglicht ziet het ernaar uit dat het een snoekloze zondag gaat worden. Na een mooie baarsmiddag kan ik daar niet mee zitten, maar ik besluit toch nog een echte poging te wagen. De Pako PS mag de laatste drie kwartier zijn kunsten tonen. Vele worpjes worden gemaakt, maar de spinner van Paul en mijn lepel blijven zonder zelfs het kleinste stootje terug komen.



Op het punt aangekomen dat we er beiden niet meer in geloven, (het is ondertussen al flink aan het schemeren) trekt de lepel als nog een snoekje over de streep. Groot is ie niet, maar hij zorgt er wel voor dat deze zondag en mijn tweehonderste verslag op Struinen Door De Polder niet snoekloos blijft.

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Ap zei

Gefeliciteerd met je 200ste verslag Peter. Binnenkort het tweede boek? Het snoeken in de polder lijkt wat minder te zijn. Misschien zijn ze intussen volgevreten en is het wachten op nieuwe trek :)

Ap

Anoniem zei

Gefeliciteerd Peter en wat mij betreft ga zo door, het blijft leuk om te lezen en is vaak weer een extra inspiratie om zelf te gaan vissen.

Groeten, Frederik

Anoniem zei

200 verslagen, en wat voor een verslagen.
Heerlijk om te lezen en om te zien, nooit genoeg van.
Ga zo door.

Als je zo door gaat, ben je straks de baarsbeuker van de polder, wat een enorme aantallen baars vangen jullie!

Bas

Anoniem zei

Gefeliciteerd Peter met het 200 ste verslag. Ga zo door want ik geniet altijd weer van je verslagen.
Jouw verslagen hebben mij aangezet om van vissen met "bezemstelen" over te gaan naar ultra-light.
Nog nooit heb ik zo van deze UL-hobby genoten.

Groeten,
Hans