29 sep. 2008

Rapierplezier & Floretpret

Zondag 28 september. Vanmorgen zit ik al om 8.30 uur in de auto richting Paul. Een keertje vroeg beginnen met vissen, want beiden houden we het niet meer! Na de grote snoeken van vorige week besluiten Paul en ik vandaag te gaan vissen met- vier en vijfgrams spinhengels. Nog steeds ultra lichte spinhengels, maar niet te vergelijken met de Floret en de Rapier. Gelukkig heb ik mijn Floret wel meegenomen vandaag!

De baars, ons hoofddoel van de afgelopen weken, werd in de schaduw gezet door de snoek. Baars wordt wel leuk gevangen, maar niet in de aantallen zoals we die de afgelopen jaren in deze polder gewend waren. Dat de snoek het goed doet op dit moment vinden we dan ook helemaal niet erg!



Ook vanmorgen laten de snoeken zich zien, alleen zijn ze een stuk kleiner dan de afgelopen weken.



Baars

Wat al snel blijkt gedurende de morgen is dat de baars er vandaag zin in heeft. Meerdere baarsjes worden gevangen. Dat belooft wat voor de middag! De ochtend wordt afgesloten met een Baars met een hoofdletter B.




Mijn grootste baars sinds jaren, en dan ook nog gevangen op een spinnertje in de polder. Een geblokte vis, met bijna vervaagde strepen op de flanken, en 36 centimeter lang. Op de vijfgrammer en 16% Stilon (1.2 kg) op het werpmolentje een echte vechterbaa(r)s. Zo'n baars hoop ik ook nog eens op de Floret te vangen!


Lunchen

De ochtend heeft voornamelijk in het teken gestaan van de baars. We besluiten dan ook om in de middag met de Floret en de Rapier aan de slag te gaan. Maar eerst gaan we lunchen bij Paul & Astrid thuis. Wat een luxe. Astrid heeft heerlijke belegde broodjes voor ons gemaakt, die onder het genot van een bakkie koffie naar binnen worden gewerkt.



De middag

De ochtend is met flink wat baarsjes en een paar kleine snoekjes geslaagd. Gedurende de dag zou ook nu weer blijken dat de middaguren in deze tijd de meest lonende zijn. De middag zou het een waar baarsfeest worden in de polder. Of beter gezegd: Rapierplezier & Floretpret!








De baarzen gaan als gekken voor onze kleine rondtollende spinnertjes. Soms vangen we er drie, vier achter elkaar. Baarzen drukken de spinnertjes uit koers, en volgen ze zelfs tot onder de top van onze hengeltjes.





Op sommige stukken is het even rustiger met het stekel-geweld, om een paar honderd meter verderop weer los te barsten. Samen vangen we zeker 80 baarzen en baarsjes. Een dag met een gouden randje.


Snoek

Dat ook de snoek niet vies is van kleinere spinnertjes wisten we natuurlijk al. Vorige week is dat nog eens onderstreept.


Rapierplezier


Floretpret


We schakelen over op lichtere hengeltjes en mini spinnertjes voor de baars, en dan blijken deze ook vandaag als een magneet op de snoek te werken. Samen vangen we tien snoekjes en snoeken, waarvan Paul er zeven voor zijn rekening neemt. September is een heel goede maand geweest voor de snoek, met op het eind een echt baarsfestijn. Op naar oktober...

Astrid, bedankt voor de lunch!

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Ap zei

Een baars van 36 in de polder, geweldig toch! Eigenlik kan geen snoek daar tegenop, nou behalve een flinke op de Floret dan :)

Ap

Dale Neijzing zei

Hallo Peter,
wat een leuk verslag,het plezier spat er van af!
En dan ook nog lekker vangen.Geweldig!

Groet,Dale

Anoniem zei

hoi peter

zo de zeelt is vervangen door een zeer mooie snoek erg mooi verhaal weer is elke keer weer een plezier om te lezen

Groet harvey

oja nog twee weekjes krijg ik de sleutel in broek moeten we een keer afspreken als je zin heb

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Een grote baars drillen aan een ultra lichte spinhengel is echt geweldig.



Hoi Dale,

:-)

Wat leuk dat jij ook een blog begonnen bent!
http://metdepenopkarper.blogspot.com/



Hoi Harvey,

Bedankt!

Nog twee weekjes, en dan zijn we bijna buren. Of ik zin heb om een keer wat af te spreken? Natuurlijk!

Groeten,
Peter

Dale Neijzing zei

Hallo Peter,
ja,ik wide toch nog op een andere manier mijn ei kwijt.
Dit lijkt mij dus heel leuk!
Dan heb ik voor mijn gevoel meer tijd om mijn ervaringen neer te krabbelen.
Groet,Dale