7 sep. 2008

De snoek is los!

Zondag 7 september. Gisteravond belde Paul mij op om te vertellen dat hij in de ochtend in korte tijd zeker 30 baarzen had gevangen. Toen vroeg hij of ik morgen (vandaag) ga vissen, en zo ja, of ik zin heb zijn kant op te komen!

Als de baars los is, staat dat voor een ultra licht feest in de polder. Felle tikken op de kleine spinnertjes en bonkend geweld op de spinhengel zorgen dan voor veel spektakel. Ik hoef er dan ook niet over na te denken of ik Paul zijn kant op kom!

Een ultra licht feestje

Zo als voorspeld door Paul is het vandaag ook een echt ultra licht feestje geworden.



De baars was niet zo los als gisteren. Maar ondanks dat hebben we zeker samen dertig stuks gevangen.






Een in de bek gehaakte brasem was een welkome bonus. De harde aanbeet deed aan een snoek van formaat denken.


Snoek

En zo kom ik bij de hoofdrol speler van vandaag aan: de snoek. Het leek wel of onder water het signaal schafttijd was gegeven. Verder in de herfst en de winter kom je dit fenomeen wel eens tegen. Mijn vader zei vroeger altijd: 'In de herfst en de winter, tussen drie en vijf uur, jaagt de snoek'. Op plekken die je uren eerder zonder succes had uitgekamd, bleek dan plots toch snoek te zitten. Er werd dan volop gejaagd, het water werd soms letterlijk tot schuim geslagen. Meerdere snoeken in een kort tijdbestek vangen was dan geen probleem.

De laatste jaren komt dit steeds minder vaak voor. Dagen van meerdere snoeken komen gelukkig nog steeds voor, maar daar moeten dan soms wel vele kilometers en worpjes voor gemaakt worden. Snoeken moet je zoeken!

In de ochtend hebben Paul en ik ook vele worpjes gemaakt. De baars gaf in eerste instantie maar mondjesmaat thuis.





De goedmaker kwam in de vorm van een snoek van 70 cm voor Paul. En dat op een echte 2 grams Fair Play Rapier.

Vrij snel daarna besluit ik de Floret op te bergen en mag de vijfgrams Spinmatic aan het werk. Niet de baars maar de snoek wordt het hoofddoel voor vandaag. Dat de baarzen zich uiteindelijk toch nog lieten zien is mooi meegenomen.

De Floret is verder achterin de auto gebleven, en ook Paul heeft later de Rapier verruild voor de vijfgrammer. Een maatje grotere spinner bleek te werken. Leverde minder baars(jes) op, maar bracht de snoek op de kant.

Het is een waar drilfestijn geworden daar in de polder bij Paul. In korte tijd vangen we samen na de eerste snoek voor Paul nog zeven snoeken erbij! Na een niet wilde start voor mij, werpt het wisselen van hengel en kunstaas zijn vruchten af. Vijf van de zeven snoeken mag ik vandaag in de nek vatten. Beiden missen we nog een snoek, maar dat mag de pret niet drukken.










Met een gezamenlijke "buit" van acht snoeken, zeker dertig baarzen en baarsjes en een brasem als bonus, een echte TOP dag.

Paul bedankt!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Ap zei

Dat mag zeker een snoekdag genoemd worden jongens. Fantastische visdag!

Ap

Frits zei

Lekkere vangsten mannen!!!
70 cm op de rapier lekker hoor!!!
ook nog een brasem op kunstaas, al met al een aparte dag.

Gr Frits

Arjan zei

Jullie hebben weer een topdagje gehad. Als dit de trend wordt voor het komend spinseizoen gaan we nog wat meemaken.

Anoniem zei

Wat een prachtige dag en wat een mooie vangsten op deze ultra lichte hengels.
Trouwens mooie aktie foto's, deze geven nog eens extra glans aan deze dag.
Gr. lolle